- Powerdot ma 10 tys. punktów ładowania w Europie
- W Polsce operator posiada 930 punktów ładowania w większości DC
- 1000 punktów ładowania zostanie przekroczonych w III kw. br.
- Polskim liderem w liczbie punktów ładowania jest GreenWay

DC w przewadze
Powerdot chwali się właśnie przekroczeniem liczby 10 000 punktów ładowania na Starym Kontynencie. Jak sytuacja prezentuje się w naszym kraju? Nad Wisłą jest to firma numer dwa pod względem liczebności ładowarek. Ma obecnie 930 punktów, z czego 829 to szybkie ładowarki DC. Przegrywa więc tylko z GreenWay Polska, a wyprzedza Orlen Charge i to znacznie, bo o 529 punktów.

Tak prezentuje się lista liderów w branży operatorów ładowania. Kolejność – według liczby ładowarek DC. Istotnym graczem jest także Elocity, mówimy jednak o platformie operatorskiej i integracyjnej – nie wszystkie punkty są ich własnością fizyczną.
Pozycja | Operator | Liczba punktów ładowania | Uwagi |
1 | GreenWay Polska | ~1 430 | 1 270 własnych + 160 partnerskich; ok. 50% to szybkie ładowarki DC |
2 | Powerdot | 930 | 829 punktów DC (ok. 90% sieci); bardzo szybki wzrost |
3 | Orlen Charge | ~400 | Trzecie miejsce w segmencie DC, duża część to szybkie ładowarki |
4 | Tauron Nowe Technologie | ~430 | Ok. 350 punktów AC i 80 DC; rozwój głównie na południu Polski |
5 | Eleport | ~467 | Estoński operator, współpraca m.in. z Carrefour Polska |
6 | Noxo Energy / GO+EAuto | ~399 | Infrastruktura własna, różna moc, także stacje DC |
7 | Budimex Mobility | ~310 | Nowy, dynamiczny gracz z ambicjami rozwoju dużej sieci |
8 | EV Plus (EV+) | ~265 | Rozwój głównie na południu Polski, własne aplikacje i systemy |
9 | Inni operatorzy | <200 | Pomniejsze sieci, np. Ekoen, Elmo, Galactico – udział marginalny |
Powerdot inwestuje
Jak podaje Powerdot w komunikacie, do końca III kwartału 2025 liczba w Polsce przekroczy 1000 punktów. W ciągu roku liczba ładowarek DC tej firmy wzrosła o 221%.
Strategia marki zakłada skupienie na szybkim ładowaniu (średniej wielkości bateria ma być ładowana w ok. 25 min). Złącza AC będą stanowić tylko uzupełnienie. Celem jest miejsce w TOP3 operatorów w każdym kraju działalności. W latach 2025-2026 firma zainwestowała w Europie 260 mln euro, z czego w Polsce – 70 mln zł.
Destination Charging – co to?
Powerdot stawia na model „destination charging”, czyli na budowę ładowarek w miejscach, do których kierowcy jadą, by spędzić tam czas, a mniej na miejsca, w którym planują postój specjalnie na ładowanie (np. przy trasie).
Oznacza to inwestycje w lokalizacjach codziennego użytku. Operator współpracuje więc z sieciami handlowymi (Biedronka, Decathlon, Intermarché, E.Leclerc, Auchan, SPAR), a także z galeriami handlowymi (Galeria Krakowska, Kazimierz), hotelami (np. Essendi – dawny AccorInvest), a także z włodarzami miast, tworząc np. miejską sieć w Gorzowie Wielkopolskim.
Infrastrukturalne bariery
Firma współpracuje także z wspomnianym Elocity – 90 000 użytkowników tej aplikacji ma dostęp do punktów Powerdot. Przedstawiciele marki wskazują na problemy infrastrukturalne w naszym kraju – w tym przede wszystkim na długi czas oczekiwania na przyłączenia: standard to ponad 18 miesięcy. Utrudnia to tempo rozwoju, mimo wysokiego potencjału rynku.

Pod koniec kwietnia 2025 r. w Polsce funkcjonowały 9 524 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych. 32% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 68% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW – wynika z Licznika Elektromobilności (PSNM i PZPM).
Warto zauważyć, że Polska ma dobrą relację liczby aut na punkt ładowania (8 aut/punkt). Udział aut EV w rynku przekroczył u nas już 5%. W UE średnia to 15%. Należy się jednak spodziewać dalszego rozwoju rynku m.in. za sprawą programów dopłat. Szybki rozwój infrastruktury – zwłaszcza szybkiego ładowania DC – przyspieszy ten proces.
PMA