Powerdot

10 tysięcy punktów ładowania w Europie. Jak jest w Polsce?

Strategia marki zakłada skupienie na szybkim ładowaniu. Złącza AC będą stanowić tylko uzupełnienie
Źródło zdjęcia: Powerdot

Firma Powerdot ogłosiła otwarcie 10 000 punktów ładowania w Europie. W Polsce operator zajmuje drugie miejsce pod względem liczebności ładowarek. Z kim rywalizuje?

  • Powerdot ma 10 tys. punktów ładowania w Europie
  • W Polsce operator posiada 930 punktów ładowania w większości DC
  • 1000 punktów ładowania zostanie przekroczonych w III kw. br.
  • Polskim liderem w liczbie punktów ładowania jest GreenWay
10 tysięcy punktów ładowania w Europie. Jak jest w Polsce? - Powerdot Galeria Krakowska
Fot. Powerdot

DC w przewadze

Powerdot chwali się właśnie przekroczeniem liczby 10 000 punktów ładowania na Starym Kontynencie. Jak sytuacja prezentuje się w naszym kraju? Nad Wisłą jest to firma numer dwa pod względem liczebności ładowarek. Ma obecnie 930 punktów, z czego 829 to szybkie ładowarki DC. Przegrywa więc tylko z GreenWay Polska, a wyprzedza Orlen Charge i to znacznie, bo o 529 punktów.

10 tysięcy punktów ładowania w Europie. Jak jest w Polsce? - greenway stacje ladowania lublin
Fot. GreenWay

Tak prezentuje się lista liderów w branży operatorów ładowania. Kolejność – według liczby ładowarek DC. Istotnym graczem jest także Elocity, mówimy jednak o platformie operatorskiej i integracyjnej – nie wszystkie punkty są ich własnością fizyczną.

PozycjaOperatorLiczba punktów ładowaniaUwagi
1GreenWay Polska~1 4301 270 własnych + 160 partnerskich; ok. 50% to szybkie ładowarki DC
2Powerdot930829 punktów DC (ok. 90% sieci); bardzo szybki wzrost
3Orlen Charge~400Trzecie miejsce w segmencie DC, duża część to szybkie ładowarki
4Tauron Nowe Technologie~430Ok. 350 punktów AC i 80 DC; rozwój głównie na południu Polski
5Eleport~467Estoński operator, współpraca m.in. z Carrefour Polska
6Noxo Energy / GO+EAuto~399Infrastruktura własna, różna moc, także stacje DC
7Budimex Mobility~310Nowy, dynamiczny gracz z ambicjami rozwoju dużej sieci
8EV Plus (EV+)~265Rozwój głównie na południu Polski, własne aplikacje i systemy
9Inni operatorzy<200Pomniejsze sieci, np. Ekoen, Elmo, Galactico – udział marginalny

Powerdot inwestuje

Jak podaje Powerdot w komunikacie, do końca III kwartału 2025 liczba w Polsce przekroczy 1000 punktów. W ciągu roku liczba ładowarek DC tej firmy wzrosła o 221%.

Strategia marki zakłada skupienie na szybkim ładowaniu (średniej wielkości bateria ma być ładowana w ok. 25 min). Złącza AC będą stanowić tylko uzupełnienie. Celem jest miejsce w TOP3 operatorów w każdym kraju działalności. W latach 2025-2026 firma zainwestowała w Europie 260 mln euro, z czego w Polsce – 70 mln zł.

Destination Charging – co to?

Powerdot stawia na model „destination charging”, czyli na budowę ładowarek w miejscach, do których kierowcy jadą, by spędzić tam czas, a mniej na miejsca, w którym planują postój specjalnie na ładowanie (np. przy trasie).

Oznacza to inwestycje w lokalizacjach codziennego użytku. Operator współpracuje więc z sieciami handlowymi (Biedronka, Decathlon, Intermarché, E.Leclerc, Auchan, SPAR), a także z galeriami handlowymi (Galeria Krakowska, Kazimierz), hotelami (np. Essendi – dawny AccorInvest), a także z włodarzami miast, tworząc np. miejską sieć w Gorzowie Wielkopolskim.

Infrastrukturalne bariery

Firma współpracuje także z wspomnianym Elocity – 90 000 użytkowników tej aplikacji ma dostęp do punktów Powerdot. Przedstawiciele marki wskazują na problemy infrastrukturalne w naszym kraju – w tym przede wszystkim na długi czas oczekiwania na przyłączenia: standard to ponad 18 miesięcy. Utrudnia to tempo rozwoju, mimo wysokiego potencjału rynku.

10 tysięcy punktów ładowania w Europie. Jak jest w Polsce? - Tesla y 111 jpg
Fot. EPL

Pod koniec kwietnia 2025 r. w Polsce funkcjonowały 9 524 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych. 32% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 68% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW – wynika z Licznika Elektromobilności (PSNM i PZPM).

Warto zauważyć, że Polska ma dobrą relację liczby aut na punkt ładowania (8 aut/punkt). Udział aut EV w rynku przekroczył u nas już 5%. W UE średnia to 15%. Należy się jednak spodziewać dalszego rozwoju rynku m.in. za sprawą programów dopłat. Szybki rozwój infrastruktury – zwłaszcza szybkiego ładowania DC – przyspieszy ten proces.

PMA

REKLAMA