Home elektromobilni Volvo zainstaluje we Wrocławiu ładowarki dla elektryków. Samorząd wybrał łącznie 150 lokalizacji

Infrastruktura  

Volvo zainstaluje we Wrocławiu ładowarki dla elektryków. Samorząd wybrał łącznie 150 lokalizacji

Infrastruktura  

Volvo zainstaluje we Wrocławiu ładowarki dla elektryków. Samorząd wybrał łącznie 150 lokalizacji

Volvo zafunduje miastu dwie stacje solarne do ładowania rowerów i hulajnóg elektrycznych.
Fot. Bartosz Chchołowski/Volvo
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Wrocław, w porozumieniu z Volvo, stworzy kolejne stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Volvo postawi ich osiem w mieście. Jak zapewniają władze stolicy Dolnego Śląska będą najszybsze w mieście. Umowa wpisuje się w szersze działania władz miasta. Wcześniej ogłoszono m. in. plany wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. Przed kilkoma dniami podpisano zaś inicjatywę dotyczącą powstania Mikrohubu Wrocław, gdzie towary z samochodów dostawczych będą przeładowywane na rowery cargo i rozwożone po centrum.

Jak podają władze miasta, po Wrocławiu jeździ obecnie 2,7 tys. elektryków plus niemal 40 tysięcy hybryd, z których część jest typu plug-in, czyli można je ładować stacjonarnie zwiększając zasięg jazdy wyłącznie „na prądzie”. Liczba miejsc do ładowania pojazdów przekroczyła natomiast 220. Jednak ilość aut z napędem BEV szybko rośnie, dlatego miasto podpisało umowę z Volvo na stworzenie kolejnych miejsc, które umożliwią naładowanie auta w kilkanaście minut. Magistrat wybrał około 150 lokalizacji, w których miałyby powstać nowe ładowarki elektryczne.

W ramach współpracy z Volvo, na terenie aglomeracji powstanie osiem dwustanowiskowych i ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych o mocy 175kW.

Równo 10 lat temu mieliśmy we Wrocławiu 22 samochody elektryczne i 14 hybrydowych – wspomina wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur.

Elektryfikacja samorządu i spółek miejskich  

Obecnie tylko urząd miasta ma 12 e-samochodów, którymi np. jeździ ZDiUM sprawdzając elektronicznie opłacenie miejsc postojowych. Zielone tablice mają też niektóre pojazdy Zieleni Miejskiej, Zarządu Zasobu Komunalnego czy Inwestycji Miejskich.

Ściągamy do nas liderów elektromobilności. Dziś podpisujemy umowę z Volvo na postawienie w mieście w dwóch miejscach superszybkich stacji ładowania. Dzięki mocy 175 kW do kilkunastu minut skraca się czas ładowania samochodów, a pełne naładowanie można osiągnąć w czasie poniżej godziny – dodał Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia

Prywatni właściciele samochodów w pełni elektrycznych – w związku z tym, że mają pojazdy bezemisyjne – mogą korzystać z 17 miejskich buspasów czy parkować na dedykowanych niebieskich miejscach parkingowych w centrum miasta.

Więcej infrastruktury, więcej elektryków

Wzrost liczby samochodów elektrycznych nie byłby możliwy, gdyby nie budowa infrastruktury.

Trzy lata temu mieliśmy we Wrocławiu 150 punktów ładowania, teraz jest ich 222. Dziś dochodzą dwie stacje, a każda będzie dwustanowiskowa. Miasto wspiera budowę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania. W tym celu pod koniec 2020 roku przyjęliśmy preferencyjne stawki za udostępnienie terenów gminnych. Opracowaliśmy również procedurę, by współpraca z podmiotami prywatnymi przebiegała szybciej i na jasno określonych warunkach – podkreśliła Anna Badeńska z Zespołu ds. Elektromobilności w ratuszu.

Miasto udostępniło wytyczne plastyczne dotyczące wyglądu stacji ładowania tak, by nie został zaburzony charakter miasta, a stacje wpisywały się w istniejące zagospodarowanie terenu, szczególnie w centrum miasta. Wszystkie te działania przyczyniły się do wzmożonego zainteresowania firm.

Dotychczas stacje powstawały w zasobie prywatnym – przy sklepach, stacjach benzynowych. Teraz, dzięki uproszczeniu procedur miejskich, będą także powstawać na terenach dzierżawionych od miasta.

Już 150 miejsc zostało zaopiniowanych pozytywnie – to np. P+R, miejsca postojowe, miejscach przy dużych kompleksach biurowych. Te nowe stacje, na terenach gminnych, mają zostać uruchomione jeszcze latem. Volvo, z którym dziś podpisujemy umowę, będzie w gronie podmiotów stawiających takie stacje – wyjaśnił Jakub Mazur.

Grant na stacje solarne

Volvo nie tylko postawi we Wrocławiu szybkie stacje ładowania pojazdów elektrycznych, ale przeznacza też dla Wrocławia grant o wysokości 100 tys. zł, za który powstaną dwie stacje solarne do ładowania rowerów i hulajnóg elektrycznych. Powstaną w parku Grabiszyńskim oraz przy Promenadzie Krzyckiej w rejonie Strońskiej i Kukuczki.  

Wrocław potrzebuje więcej takich stacji, aby sprostać rosnącym potrzebom użytkowników pojazdów elektrycznych. W tym obszarze jako marka Volvo jesteśmy ewidentnie pionierami biorąc pod uwagę aktualne ilości ładowarek DC w rejonie miasta. Jako pierwsi postawiliśmy ładowarki o mocy 175 kW, które pozwalają na szybkie ładowania samochodów elektrycznych w czasie 20-30 minut – powiedział Maciej Warych z Volvo Car Wrocław-Bielany. – Pokazujemy, że samochody elektryczne można użytkować w bardzo podobny sposób do samochodów z napędami spalinowymi, zachowując przy tym świadomość w kwestiach ekologicznych – dodał Warych.

Volvo zbuduje w Polsce 130 szybkich ładowarek

Volvo wybuduje w Polsce 130 dwustanowiskowych i ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania o mocy 175 kW. Inwestycja będzie realizowana w 35 największych miastach. Nowe ładowarki pojawią się w miejscach najczęściej uczęszczanych przez użytkowników samochodów elektrycznych.

Kierowcy, żeby przesiąść się do elektryków, muszą mieć perspektywę ich szybkiego ładowania, czyli w ciągu ok. 20 minut do 70-80 proc., w dogodnym komunikacyjnie miejscu. Dziś zapewniających to szybkich ładowarek o mocy 150 kW i więcej mamy w Polsce ok. 250, z czego już około 30 zostało zainstalowanych przez dealerów Volvo – powiedział w maju Emil Dembiński, dyrektor zarządzający Volvo Car Poland.

Źródło: wroclaw.pl, własne
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory