Home Rynek Europa Udział BEVów wzrósł w UE do 12%

Raport ACEA

Udział BEVów wzrósł w UE do 12%

Raport ACEA

Udział BEVów wzrósł w UE do 12%

Niemcy w roku ubiegłym były liderem z 198 293 zarejestrowanymi elektrykami i wzrostem o 66,1% r/r
Fot. Audi
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Z danych za 2022 r., zebranych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles – ACEA) wynika, że w Unii Europejskiej rejestracje nowych pojazdów elektrycznych z akumulatorami (BEV) nadal rosły. W rezultacie ich udział w rynku wzrósł do 12,1%, co stanowi poprawę o 3 p.p. w porównaniu z 2021 r. Był to dobry rok również dla samochodów hybrydowych, które osiągnęły udział w rynku na poziomie 22,6%. Natomiast tradycyjne napędy nadal traciły na popularności. Łącznie nadal stanowiły one ponad połowę sprzedaży samochodów w UE w 2022 r.. Ostatni kwartał roku ubiegłego należał po raz pierwszy do napędów alternatywnych (53,1%).

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

Od października do grudnia 2022r., rejestracje nowych samochodów elektrycznych w UE wzrosły o 31,6% do 406 890 sztuk (większość rynków regionu odnotowała wzrost). Niemcy były liderem z 198 293 zarejestrowanymi elektrykami i wzrostem o 66,1%. Kolejna była Francja, wzrost o 12,6% (62 155 zarejestrowanych aut elektrycznych). Po słabym trzecim kwartale także sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in w UE odnotowała silny wzrost (+29,5%) w ostatnim kwartale 2022 r. Tu na uwagę zasługuje wzrost sprzedaży o 73,5% w Niemczech, które stanowiły ponad połowę rejestracji w UE w tej kategorii. Dzięki tak wielkiemu progresowi wynik całoroczny zamknął się wzrostem o 1,2%.

Jeśli chodzi o hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV), to łącznie zarejestrowano w Unii 545 316 sztuk od października do grudnia ubiegłego roku (wzrost o 22,2% w porównaniu z tym samym okresem w 2021 r.), co czyni je drugim najlepiej sprzedającym się rodzajem napędu. Doprowadziło to do ogólnego wzrostu o 8,6% w ciągu całego roku i udziału w rynku na poziomie 22,6%.

Udział w rynku UE w podziale na napędy (2022)

Samochody benzynowe i wysokoprężne

Sprzedaż samochodów benzynowych odnotowała wzrost o 4,1% w czwartym kwartale 2022 roku. Do poprawy przyczyniły się wszystkie cztery kluczowe rynki, zwłaszcza Włochy (+17,4%) i Francja (+3,5%). Mimo to udział napędów benzynowych w rynku spadł do 32,5% z 35,5% w tym samym okresie w 2021 r.

Natomiast olej napędowy odnotował niewielki spadek w ostatnich trzech miesiącach roku (-0,4%), podczas gdy jego udział w rynku spadł do 14,4%, wobec 16,4% w czwartym kwartale 2021 r. W rezultacie całoroczne rejestracje samochodów z silnikami wysokoprężnymi spadły o 19,7% do 1,5 miliona sztuk, przy udziale w rynku wynoszącym 16,4% – o 3,1 punktu procentowego mniej niż w 2021 r.

Unijny rynek pojazdów napędzanych gazem ziemnym (NGV) odnotował znaczne spadki w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2022 r. (-56,6%), ponieważ sprzedaż we Włoszech – największym rynku tego rodzaju paliwa w regionie – spadła o 71,3%. Z drugiej strony pojazdy napędzane LPG wzrosły o 16,7% od października do grudnia ubiegłego roku.

Pierwszy taki kwartał

Podsumowując, pojazdy z napędem alternatywnym (APV) stanowiły ponad połowę (53,1%) rynku samochodowego w UE w ostatnim kwartale poprzedniego roku (łącznie zarejestrowano ponad 1,3 miliona samochodów). Był to pierwszy kwartał, kiedy pojazdy z napędem alternatywnym przewyższyły sprzedaż pojazdów napędzanych benzyną i olejem napędowym.

Źródło: ACEA

Narzędzia
i kalkulatory