Toyota zwiększyła sprzedaż BEV o 330 procent

Toyota zwiększyła sprzedaż BEV o 330 procent

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

W 2021 roku koncern po raz drugi z rzędu okazał się być największym producentem samochodów na świecie. W ciągu 12 miesięcy producent dostarczył klientom 10 495 548 aut Toyoty, Lexusa, Daihatsu i Hino. Firma zwiększyła roczną sprzedaż w porównaniu do 2020 roku o 10,1%. W ubiegłym roku do klientów trafiło 2 621 925 zelektryfikowanych pojazdów z czego zdecydowaną większość stanowiły hybrydy.  Sprzedaż hybryd plug-in (PHEV) wyniosła 111 882 auta. Nabywców znalazło też 5 918 elektrycznych pojazdów na wodorowe ogniwa paliwowe i 14 407 bateryjnych aut elektrycznych BEV. Wzrost sprzedaży tego ostatniego segmentu wyniósł ponad 330%.

Hybrydy dominują

Japoński koncern ustanowił też kolejny rekord sprzedaży zelektryfikowanych samochodów. W 2021 roku do klientów trafiło 2 621 925 tych pojazdów, o 33,8% więcej niż rok wcześniej. W tej liczbie 2 482 236 auta to pełne hybrydy (wzrost rok do roku o 27,0%). Sprzedaż hybryd plug-in wyniosła 111 882 auta, czyli o 130,6% więcej niż rok wcześniej. Nabywców znalazło też 5 918 elektrycznych pojazdów na wodorowe ogniwa paliwowe (+234,4%) i 14 407 bateryjnych aut elektrycznych (+330,6%). Pozostałe technologie odpowiadały za sprzedaż niecałych 7 500 egzemplarzy.

USA i Chiny kupują alternatywne napędy

Najwięcej zelektryfikowanych samochodów producent sprzedał w Stanach Zjednoczonych. 674 446 aut stanowi 25,2% wszystkich pojazdów sprzedanych na tym rynku. Popularność samochodów hybrydowych, elektrycznych i wodorowych wzrosła w USA o 74,4% rok do roku. Europa jest drugim najsilniejszym rynkiem jeśli chodzi o sprzedaż zelektryfikowanych samochodów Toyoty. Na Starym Kontynencie kupiono 597 941 tego typu pojazdów, o 17,9% więcej niż rok wcześniej. Ich udział w sprzedaży samochodów z wszystkimi rodzajami napędów jest w Europie wyjątkowo wysoki i wynosi 57,6%. Na rynkach azjatyckich, w tym w Chinach, salony Toyoty opuściło 588 246 pojazdów ze zelektryfikowanym napędem, o 48,9% więcej niż w 2020 roku. Liczba ta stanowi 7,8% wszystkich sprzedanych aut Toyoty. Osobno liczona jest Japonia z wynikiem 565 604 nisko- lub bezemisyjnych aut (wzrost o 5,6%), co stanowi 38,3% wszystkich samochodów Toyoty sprzedanych w tym kraju. Na pozostałych rynkach kupiono 195 486 zelektryfikowanych Toyot, o 52,1% więcej niż rok wcześniej.

Kilkunastoletni prymat

Toyota jest od 12 lat najpopularniejszą marką na świecie. W 2021 roku sprzedała 9 615 157 samochodów, o 10,6% więcej niż rok wcześniej. Najwięcej samochodów Toyoty kupiono w krajach Azji – 3 135 228 egzemplarzy (+13,2%), w tym w Chinach (1 944 010 egzemplarzy, wzrost o 8,2%), w Ameryce Północnej (2 681 219 aut, wzrost o 11,3%) i w Europie (1 037 126 aut, wzrost o 7,8%). W  minionym roku koncern wyprodukował 10 076 246 samochodów, o 9,4% więcej niż rok wcześniej. W tej liczbie 8 583 985 egzemplarze to auta Toyoty. Marka zwiększyła produkcję na świecie o 8,4%. Europejskie fabryki łącznie opuściło w ciągu roku 731 739 samochodów, o 8,1% więcej niż w 2020 roku.

Rekordowy pandemiczny rok

Rok 2021 był dla Toyoty rokiem wielu rekordów. Jesteśmy największym producentem i najpopularniejszą marką na świecie, pobiliśmy kolejny rekord sprzedaży hybryd i z sukcesem wprowadziliśmy do salonów wiele nowych modeli. Toyota odniosła ogromny sukces nie tylko w skali globalnej, ale także w Polsce i w Europie. W naszym kraju jesteśmy absolutnym liderem sprzedaży, natomiast na wymagającym europejskim rynku wspięliśmy się na drugie miejsce. W ubiegłym roku wpływ pandemii na produkcję i sprzedaż Toyoty na świecie był mniej dotkliwy niż w 2020 roku. Tak jak cała branża, musieliśmy sobie radzić z przejściowymi problemami z płynnością produkcji samochodów oraz dostaw mikrochipów i innych części, jednak udało nam się zminimalizować ich wpływ na nasze wyniki dzięki planowaniu produkcji z dużym wyprzedzeniem, odpowiednim zapasom oraz szybkiemu reagowaniu na sytuację pandemiczną. Ogromne znaczenie miały także bardzo dobre relacje z poddostawcami, oparte na przejrzystych zasadach i długofalowym planowaniu – powiedział Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.

Źródło: na postawie Toyota, własne

Narzędzia
i kalkulatory