Japoński producent oraz Isuzu, DENSO, Hino i Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (spółka joint venture Toyoty, Isuzu i Hino), poinformowali o rozpoczęciu prac rozwojowych nad silnikami wodorowymi do dużych ciężarówek. Partnerzy przewidują, że spalinowe silniki na wodór do ciężkiego transportu drogowego będą stanowiły jeden z efektywnych sposobów na osiągnięcie neutralności węglowej w transporcie. Firmy pracują też nad niskopodłogowym autobusem miejskim z elektrycznym napędem wodorowym, którego produkcja rozpocznie się w 2024 roku.
Poszerzenie gamy
Toyota zauważa, że zanim motoryzacja stanie się w pełni bezemisyjna, producenci sięgają po różne technologie napędowe, aby jak najefektywniej ograniczać emisje CO2 w lokalnych warunkach, z uwzględnieniem potrzeb klientów i stanu infrastruktury na danym terenie. Wybór zelektryfikowanych napędów, które już dziś są dostępne na rynku, obejmuje hybrydy i hybrydy typu plug-in oraz pojazdy elektryczne na baterie i na wodór. Toyota i jej partnerzy chcą poszerzyć tę gamę o kolejną opcję – spalinowe silniki na wodór, które nie emitują dwutlenku węgla.
Doskonalenie technologii
Toyota rozpoczęła prace nad silnikami wodorowymi od testowania ich w wyścigowej Corolli, której udział w japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu Series wykorzystuje do nieustannego doskonalenia technologii wodorowego silnika spalinowego. Jednocześnie producent pozyskuje do współpracy kolejnych partnerów specjalizujących się w technologiach wodorowych oraz w produkcji i transporcie wodoru.
Wodorowa wizja
Jak podkreśla producent, ograniczenie emisji CO2 w komunikacji i logistyce ma znaczenie nie tylko dla biznesu czy dla rozwoju motoryzacji – to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa i zachowania ciągłości dostaw niezbędnych produktów pomimo konieczności osiągnięcia neutralności klimatycznej. Firmy Toyota, Isuzu, DENSO, Hino i CJPT łączy wspólna wizja bezemisyjnej gospodarki, osiągniętej przynajmniej częściowo dzięki technologiom wodorowym. Firmy te są zdania, że spalinowe silniki wodorowe stanowią jedno z praktycznych rozwiązań, dlatego łączą swój potencjał i specjalistyczną wiedzę, aby wspólnie skomercjalizować tę technologię w dużych ciężarówkach.
Autobus za dwa lata
Toyota współpracuje z firmami Isuzu, DENSO i Hino w wielu innowacyjnych projektach, które przyspieszają rozwój transportu ciężarowego i technologii wodorowych. Razem z Isuzu i Hino firma pracuje nad niskopodłogowym autobusem miejskim z elektrycznym napędem wodorowym, opartym na ogniwach paliwowych Toyoty. Jego produkcja rozpocznie się w 2024 roku. Trzy podmioty zajmują się także komercjalizacją systemu automatycznego generowania map HD w samochodach dostawczych oraz wspólnie zaangażowały się w budowę w prefekturze Fukushima wodorowego miasta przyszłości, którego funkcjonowanie będzie oparte na technologiach wodorowych i wodorze produkowanym w tym regionie.
Źródło: na podstawie Toyota