Testowa produkcja akumulatorów ze stałym elektrolitem ruszy w styczniu

To przełom w erze pojazdów elektrycznych” – przekazał dziennikarzom Keiji Otsu, prezes działu badawczo-rozwojowego Hondy, podczas prezentacji nowej, pilotażowej linii produkcyjnej akumulatorów półprzewodnikowych. Fabryka działa w japońskiej prefekturze Tochigi. Honda zainwestowała w produkcję 43 miliardy jenów (1,147 mld zł), z czego połowa funduszy pochodzi z dotacji od japońskiego rządu.

Testowa produkcja ruszy w styczniu 2025 r.

Linia jest już gotowa, a pierwsze produkty zjadą z niej już wkrótce. Honda twierdzi, że dysponuje już wszystkim, co jest potrzebne, by wytwarzać akumulatory solid-state oraz odpowiednio sprawdzać ich jakość. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, linia odwzorowuje „procesy wymagane do masowej produkcji”. Hala ma łączną powierzchnię ok. 27 400 metrów kwadratowych i jest wyposażona w urządzenia i sprzęt, które umożliwiają weryfikację dowolnego procesu produkcyjnego, w tym mieszanie materiałów elektrodowych, powlekanie i prasowanie rolkowe układu elektrod i formowanie ogniw, a także montaż modułu.

Testowa produkcja akumulatorów ze stałym elektrolitem ruszy w styczniu - 1 Overhead view of Honda demonstration production line for all solid state batteries

Akumulatory półprzewodnikowe Hondy wyróżnia właśnie zastosowanie techniki prasowania rolkowego. Dzięki niej, uzyskuje się większą gęstość warstw elektrolitu. Co za tym idzie – przyspiesza się cykl produkcyjny.

Do tej pory, japońska marka kupowała ogniwa litowo-jonowe od dostawców zewnętrznych. Co ciekawe, czołowi producenci takich baterii (np. CATL, Panasonic) są w większości na wcześniejszym etapie rozwoju technologii solid state i dopiero budują prototypy tego typu linii produkcyjnych. Honda ma ją już gotową.

Solid state przyszłością branży?

Bateria półprzewodnikowa, to innowacyjna technologia, która dokona przełomowych zmian w erze pojazdów elektrycznych. Akumulatory zastąpią silniki spalinowe, które do tej pory wspierały dalszy rozwój samochodów i będą kluczowym czynnikiem elektryfikacji – powiedział Keiji Otsu. – Wierzymy, że dalszy rozwój akumulatorów będzie siłą napędową transformacji Hondy. Teraz uruchomienie naszej demonstracyjnej linii produkcyjnej naszych baterii półprzewodnikowych jest w zasięgu wzroku i możemy powiedzieć, że osiągnęliśmy ważny kamień milowy dla Hondy i Japonii – dodał.

Celem jest wprowadzenie akumulatorów półprzewodnikowych do produkcji seryjnej. Aby to osiągnąć, należy dopracować proces produkcyjny tak, by był tańszy. Obecnie, specjaliści z Hondy pracują m.in. nad zmniejszeniem zużycia energii w procesie produkcyjnym i minimalizacją innych kosztów pośrednich.

Nie tylko do aut  

Gdy to się uda, wielu producentów (oprócz Hondy to także np. Toyota) postrzega solid state, jako kluczową technologię umożliwiającą tworzenie trwalszych, bezpieczniejszych i tańszych pojazdów elektrycznych. To szczególnie ważne w obliczu spowolnienia wzrostu w tym segmencie. Wyższa gęstość energii, szybsze ładowanie, większe zasięgi, wyższe moce ładowanie – oto tylko niektóre z zalet tego kierunku rozwoju. Honda zamierza montować nowe akumulatory nie tylko w samochodach, ale i w motocyklach i samolotach. Wszystko wskazuje na to, że produkcja seryjna jest w zasięgu wzroku. Wielu specjalistów zapewne się nie spodziewało, że akurat Hondzie uda się osiągnąć „półprzewodnikowy kamień milowy” tak szybko.

Testowa produkcja akumulatorów ze stałym elektrolitem ruszy w styczniu - 11 Battery Cell sample 2

Honda planuje zwiększyć roczną produkcję pojazdów elektrycznych do ponad 2 milionów sztuk do roku 2030. Auta EV mają wtedy stanowić 40% sprzedaży marki. W 2040 r. ma to być już 100%. Nad akumulatorami półprzewodnikowymi pracuje też Nissan (we współpracy z Hondą). Linia produkcyjna tej firmy ma ruszyć w marcu.

MA

REKLAMA