Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Samochód elektryczny vs. spalinowy: który lepszy?

Samochody elektryczne zdobywają popularność i stają się coraz bardziej powszechne na drogach. Zastępowanie tradycyjnych samochodów spalinowych samochodami z napędem bateryjnym stało się jednym z najważniejszych aspektów walki z globalnym ociepleniem i zanieczyszczeniem środowiska. Jednakże, nie brakuje osób, które wciąż preferują samochody spalinowe, dlatego w tym artykule porównamy samochody elektryczne ze spalinowymi, aby pomóc Ci zdecydować, który z nich będzie najlepszy.

Jedną z głównych różnic między samochodem elektrycznym a spalinowym jest sposób napędu. Samochody elektryczne są zasilane wyłącznie przez energię elektryczną, podczas gdy samochody spalinowe tę energię czerpią ze spalania paliw kopalnych – benzyny czy oleju napędowego. Ta różnica w sposobie napędu ma wiele konsekwencji, zarówno dla środowiska, jak i dla użytkownika.

Elektryczny vs. Spalinowy – Środowisko

Pierwszą i najważniejszą zaletą samochodów elektrycznych jest brak emisji spalin w miejscu eksploatacji. Samochody spalinowe są głównymi sprawcami zanieczyszczenia powietrza, wytwarzając szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu, tlenki węgla, węglowodory czy cząsteczki stałe. Z analiz Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że transport konwencjonalny odpowiada za ok. 10 proc. zanieczyszczeń w skali kraju, ale w centrach dużych miast ten wskaźnik sięga nawet 80 proc. Samochody elektryczne nie generują spalin, co oznacza, że nie przyczyniają się do pogorszenia jakości powietrza, co jest kluczowe dla zdrowia publicznego i ochrony środowiska.

Dodatkowo, samochody elektryczne są znacznie bardziej energooszczędne niż samochody spalinowe. Silniki elektryczne mają wyższą sprawność niż tradycyjne silniki spalinowe, co oznacza, że zużywają mniej energii na pokonanie tej samej odległości. Badania pokazują, że w przypadku samochodów spalinowych, tylko ok. 20 proc. energii zgromadzonej w paliwie jest wykorzystywane do napędu pojazdu, podczas gdy w przypadku samochodów elektrycznych  ta wartość wynosi 60 proc. Oznacza to również niższe koszty eksploatacji, ponieważ ładowanie samochodu elektrycznego może być znacznie tańsze niż tankowanie samochodu spalinowego.

Elektryczny vs. Spalinowy – Koszty

Według amerykańskich badań koszt użytkowania samochodu elektrycznego jest dużo niższy niż koszt użytkowania samochodu spalinowego. W przypadku samochodów elektrycznych wydatki związane z ładowaniem baterii wynoszą są 3-4 razy mniejsze niż koszty tankowania samochodu spalinowego. Podobne oszczędności generują także polscy kierowcy, którzy ładują swoje elektryczne pojazdy z domowych instalacji elektrycznych wyposażonych w ogniwa fotowoltaiczne.

Wyliczenia Polskiego Instytutu Ekonomicznego, uwzględniające koszty paliwa, energii elektrycznej oraz koszty zakupu samochodów rozłożone na 20 lat, wykazują, że eksploatacja samochodów elektrycznych przynosi wymierne oszczędności. Według ekspertów, różnica w cenie zakupu między samochodem z silnikiem spalinowym zasilanym benzyną a samochodem elektrycznym zwraca się po około 10 latach użytkowania z powodu niższych kosztów eksploatacji. Dla samochodów z silnikiem diesla, korzyści te zaczynają się pojawiać po 12 latach użytkowania.

Roczne oszczędności wynikające z eksploatacji samochodów elektrycznych wynoszą około 2500 złotych. Całkowite korzyści po 20 latach użytkowania samochodu elektrycznego to około 24,5 tysiąca złotych, jeśli zastąpimy samochód benzynowy o niższym rocznym przebiegu, oraz 19,3 tysiąca złotych, jeśli zastąpimy samochód zasilany dieslem o wyższym rocznym przebiegu.

Według Instytutu, jeśli obniżymy koszt zakupu samochodu elektrycznego, który zastępuje samochód z silnikiem zasilanym benzyną, korzyści z użytkowania samochodu elektrycznego pojawią się już po 3 latach eksploatacji.

Elektryczny vs. Spalinowy – Eksploatacja

Innym istotnym aspektem, który przemawia na korzyść samochodów elektrycznych jest ich cicha praca. Silniki elektryczne są znacznie cichsze niż tradycyjne silniki spalinowe, co przekłada się na większy komfort jazdy i zmniejsza hałas na drogach. Jest to szczególnie ważne w obszarach miejskich, gdzie hałas komunikacyjny może powodować stres i negatywne skutki dla zdrowia.

W ostatnich latach rozwój technologii związanych z samochodami elektrycznymi umożliwił również znaczny postęp w zakresie ich osiągów. Dziś samochody elektryczne oferują imponujące przyspieszenie i dynamiczną jazdę, często przewyższając tradycyjne samochody spalinowe. Szybkie ładowanie baterii, rozwój infrastruktury ładowania i coraz większy zasięg samochodów elektrycznych przyczyniają się do eliminacji dotychczasowych obaw związanych z ich użytkowaniem.

Według producentów samochodów, elektryczne pojazdy wykorzystują znacznie mniej części mechanicznych niż ich spalinowe odpowiedniki, co przekłada się na znacznie niższe koszty eksploatacji. Dzięki czemu koszty serwisowania samochodów elektrycznych są nawet o połowę niższe w porównaniu do podobnych modeli napędzanych konwencjonalnymi silnikami.

Należy jednak pamiętać, że samochody elektryczne mają również pewne wady. Obecnie największym wyzwaniem dla samochodów elektrycznych jest ograniczony zasięg baterii w porównaniu do tradycyjnych samochodów spalinowych. Chociaż technologia baterii stale się rozwija, samochody elektryczne wciąż mają mniejszy zasięg i dłuższy czas ładowania w porównaniu do tradycyjnych samochodów spalinowych. To może stanowić problem dla osób podróżujących na długie dystanse. Niemniej nie brakuje już dostępnych na rynku modeli, których zasięg (według normy WLTP) przekracza 500 a nawet 600 kilometrów.

Kolejnym aspektem, który utrudnia masową popularyzację elektromobilności jest niewystarczająca liczba publicznych stacji uzupełniania energii. Szczególnie widoczne jest to w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polsce, gdzie jest najmniej ładowarek na Starym Kontynencie – Holandia, Francja i Niemcy to trzy kraje, w których skupia się aż 70% wszystkich stacji ładowania w Unii Europejskiej.

Elektryczny vs. Spalinowy – Wnioski

Samochody elektryczne mają wiele przewag w porównaniu do samochodów spalinowych. Ich brak emisji spalin, większa efektywność energetyczna, cicha praca i imponujące osiągi sprawiają, że są one atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych samochodów spalinowych. Pomimo pewnych wad, jak ograniczony zasięg baterii i niewystarczające tempo rozwoju infrastruktury ładowania, samochody elektryczne wpisują się w trend rosnącej świadomości ekologicznej i ewolucji przepisów regulujących emisję spalin.

Naprawa baterii w samochodzie elektrycznym: Czy się da?

Jaki prąd do ładowania samochodu elektrycznego?

Ranking samochodów elektrycznych 2023

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła