Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Jakie przywileje mają auta elektryczne?     

Pojazdy elektryczne to nie tylko cicha i bezemisyjna jazda. To także szereg przywilejów, z których nie mogą korzystać kierowcy samochodów spalinowych i nie chodzi tylko o możliwość jazdy po pasie czy atrakcyjne dofinansowania zakupu auta.  Jakie jeszcze udogodnienia czekają na właścicieli zelektryfikowanych pojazdów?

Polacy coraz częściej wybierają samochody elektryczne. Według danych z końca lipca 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 47 018 osobowych i użytkowych samochodów całkowcie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze siedem miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 13 293 sztuk, tj. o 57,7% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA. To imponująca liczba, szczególnie że w roku 2021 było ich jedynie 3 628 sztuk.

Do kluczowych uprawnień dla samochodów elektrycznych zalicza się możliwość poruszania się nimi po buspasach, brak konieczności opłacania stałych opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania oraz dostęp do dopłat przy zakupie pojazdów elektrycznych. Te benefity przyczyniają się znacząco do wzrostu liczby takich pojazdów na polskich drogach, a trend ten jest stale rosnący.

Również rozwijająca się infrastruktura ładowania jest istotnym argumentem przemawiającym za wyborem samochodów elektrycznych. Pod koniec lipca 2023 roku w Polsce działało już 2953 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych, w tym 32% stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68% to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W samym lipcu uruchomiono dodatkowo 68 nowych stacji ładowania dostępnych dla wszystkich kierowców.

Nie można także bagatelizować rosnącego trendu ekologicznego, który zachęca kierowców do wybierania bardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Odpowiedzialni kierowcy coraz częściej reagują na apel społeczeństwa i poszukują proekologicznych alternatyw. To również wpływa na popularność samochodów elektrycznych.

Jakie przywileje mają auta elektryczne w Polsce?

Dlaczego na ulicach coraz częściej można spotkać samochody elektryczne? Przywileje związane z ich posiadaniem obejmują różnorodne korzyści, nie tylko w mieście. Oto najważniejsze z nich:

  • Bezpłatne parkowanie dla samochodów elektrycznych w niektórych miastach
  • Jazda buspasami
  • Zwolnienie z akcyzy
  • Dofinansowania przy zakupie samochodów elektrycznych
  • Wjazd do SCT
  • Czasowo ograniczone darmowe ładowanie na stacjach.

Bezpłatne parkowanie

W uznaniu dla kierowców korzystających z elektrycznych pojazdów w dużych miastach istnieje możliwość bezpłatnego parkowania. Osoby pozostawiające swoje auta w obszarach płatnego parkowania, zwłaszcza w śródmieściu, nie muszą się martwić o opłaty za postój. Zwolnienie z tych opłat może przynieść oszczędności, na przykład w stolicy wynoszące kilkadziesiąt zł dziennie.

Warto wspomnieć, że resort infrastruktury wprowadził zielone tablice rejestracyjne jako symbol pojazdów elektrycznych – 1 stycznia 2020 roku. Od tego dnia każdy samochód elektryczny rejestrowany w Polsce otrzymuje tablice w ciemnozielonym kolorze. Dzięki nim kontrolerzy są w stanie łatwo rozpoznać rodzaj pojazdu i właściwie ocenić, czy powinien on ponosić opłaty za parkowanie, czy też nie.

Poruszanie się buspasem

Na mocy przepisów Prawa o ruchu drogowym, zgodnie z art. 148a, kierowanie pojazdami elektrycznymi na wyznaczonych dla autobusów pasach ruchu jest dozwolone. Mieszkańcy dużych miast, którzy zamierzają korzystać z tych pasów swoimi elektrycznymi pojazdami, z pewnością docenią tę możliwość. Dla osób takich jak Ty, możliwość omijania korków i efektywniejszego pokonywania zaplanowanych tras stanie się faktem. Nawet na krótkich dystansach zyskasz kilka cennych minut. Warto jednak pamiętać, że ten przywilej jest aktualnie obowiązujący do 1 stycznia 2026 roku.

Zwolnienie z akcyzy

Zgodnie z przepisami Ustawy Prawo o ruchu drogowym, w art. 109a, punkt 1, istnieje zwolnienie z akcyzy dla pojazdów, które są zdefiniowane jako pojazdy elektryczne zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To samo zwolnienie dotyczy również pojazdów napędzanych wodorem, zgodnie z art. 2 pkt 15 tej samej ustawy. Brak opodatkowania akcyzą przekłada się na obniżenie ceny pojazdu w salonie samochodowym. Ten zapis ma szczególne znaczenie dla osób, które rozważają importowanie samochodu do Polski. Warto zatem wziąć pod uwagę, że rzeczywisty koszt pojazdu elektrycznego będzie niższy niż tradycyjnego samochodu spalinowego lub hybrydowego w tej samej cenie.

„Mój elektryk”

Jednym z narzędzi rozwijania przywilejów dla pojazdów elektrycznych w Polsce jest program o nazwie “Mój Elektryk”. Ten program odegrał kluczową rolę w obniżeniu kosztów związanych z wynajmem lub leasingiem samochodów elektrycznych.

Dofinansowania na zakup pojazdów elektrycznych są dostępne zarówno dla osób fizycznych, jak i przedsiębiorstw. Począwszy od 22 listopada 2021 r., przedsiębiorcy mają możliwość składania wniosków o dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Program dofinansowania obejmuje kilkadziesiąt różnych modeli samochodów elektrycznych dostępnych na rynku polskim. Termin składania wniosków o dofinansowanie zakupu “elektryka” został wyznaczony do września 2025 r.

Wjazd do stref czystego transportu

Obecnie w Europie istnieje ponad 300 stref czystego transportu, które są wyznaczone jako obszary w miastach dostępne wyłącznie dla pojazdów o zerowych emisjach. Takie strefy zostały zdefiniowane w ramach zaktualizowanej ustawy o elektromobilności. Jednakże w Polsce obecnie nie istnieją jeszcze takie strefy, ale planuje się ich utworzenie w przyszłym roku w miastach Kraków i Warszawa. Bezproblemowy wjazd do stref będą miały m.in. pojazdy elektryczne.

Ogrzewanie w samochodzie elektrycznym

Kompendium wiedzy

Pojemność baterii samochodu elektrycznego – kluczowy czynnik decydujący o zasięgu pojazdu

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła