Home Pojazdy Osobowe Škoda Škoda przedłuża bateryjne życie

Škoda przedłuża bateryjne życie

Škoda przedłuża bateryjne życie

Pojemność akumulatorów wykorzystywanych ponownie w systemach magazynowania spada jedynie o ok. 2% rocznie
Fot. Škoda
Przeczytasz w < 1 min
Przeczytasz w < 1 min

Czeski producent przedstawił sposób na zapewnienie drugiego życia akumulatorom wykorzystywanym w pojazdach elektrycznych. Po eksploatacji w samochodach bardzo dobrze sprawdzą się one jako stacjonarne magazyny energii. Wydłuży to ich cykl życia do 15 lat i skutecznie zmniejszy ich ślad węglowy. Korzystać z tego rozwiązania będą mieli przede wszystkim dealerzy producenta, którzy wykorzystają zgromadzoną w ten sposób energię m.in. do ładowania samochodów elektrycznych.

Stacjonarne systemy magazynowania

Akumulatory zasilające całkowicie elektryczną rodzinę modeli ENYAQ iV, a także modele hybrydowe typu plug-in SUPERB iV, OCTAVIA iV oraz OCTAVIA RS iV, po eksploatacji w pojazdach dostają w Škodzie drugie życie. Będą one mogły zostać wykorzystane przez dealerów marki w formie stacjonarnych systemów magazynowania energii elektrycznej, która może zostać użyta m.in. do zasilania stacji ładowania samochodów elektrycznych, oświetlenia, klimatyzacji w showroomach czy w serwisach. Pojemność takich jednostek wynosi do 300 kWh, dzięki czemu możliwe jest zaopatrywanie w energię także stacji szybkiego ładowania o mocy do 150 kW. Systemy magazynowania mogą przechowywać nadwyżkę zielonej energii elektrycznej, która jest generowana np. przez system fotowoltaiczny dealera. Zgromadzona w ten sposób energia jest dostępna w każdej chwili – niezależnie od pogody czy aktualnego obciążenia lokalnej sieci energetycznej. Każda stacjonarna jednostka magazynująca jest skalowalna, a akumulatory w niej można łatwo wymieniać. Według planów, w najbliższych latach powstanie ponad 4 tys. takich urządzeń.

Mały spadek pojemności

Wyniki projektu pilotażowego przeprowadzonego w Pradze wykazały, że pojemność akumulatorów wykorzystywanych ponownie w systemach magazynowania spada jedynie o ok. 2% rocznie. Okres ich użytkowania wzrasta zatem nawet do 15 lat, przy jednoczesnym znacznym obniżeniu emisji CO2.

Po zakończeniu drugiego cyklu życia akumulatorów, producent przekazuje je do kontrolowanego recyklingu. Odzyskane w ten sposób surowce są następnie wykorzystywane do produkcji nowych akumulatorów.

Przyspieszona e-mobilność

Od maja 2022 r. w fabryce głównej w Mladá Boleslav Škoda produkuje akumulatory do pojazdów opartych na modułowej platformie MEB. Obecna zdolność produkcyjna wynosi ponad 250 000 sztuk rocznie, a do końca 2023 r. ma wzrosnąć do 380 000 sztuk. Warto zaznaczyć, że akumulatory w modelach ENYAQ iV montowane są na linii montażowej w sąsiedniej hali, zapewniając tym samym krótkie odległości dostaw. Produkowane w czeskiej fabryce systemy akumulatorów wykorzystuje się również w pojazdach marek Volkswagen, Audi i SEAT.

Źródło: na podstawie Škoda

Narzędzia
i kalkulatory