Czeski producent dostarczył w 2021 r. 878 200 pojazdów do klientów na całym świecie, co oznacza spadek o 5,9% w porównaniu z rokiem poprzednim. W pełni elektryczny model Enyaq iV kończy rok z prawie 45 000 dostarczonych egzemplarzy. Firma spodziewa się, że w drugiej połowie 2022 r. sytuacja podaży chipów będzie się stopniowo poprawiać. Marka oczekuje także pozytywnego sprzężenia zwrotnego po premierach nowych samochodów, w szczególności Škody Enyaq Coupé iV (ostatni dzień stycznia) oraz odświeżonego modelu Karoq. W Polsce w 2021 roku zarejestrowano 45 070 samochodów marki, czyli ponad 11 tysięcy mniej niż w roku 2020.
Koncepcja Next Level
– Rok 2021 był jednym z najtrudniejszych w historii marki Škoda. Pandemia COVID-19 i niedobór półprzewodników na rynku znacznie utrudniły nasz rozwój. Jednak dzięki elastyczności i innowacyjności zespołu Škoda, a także ścisłej współpracy z naszym partnerem społecznym KOVO i dostawcami, udało nam się skutecznie kierować firmą i osiągnąć zadowalające wyniki. Spodziewamy się, że w drugiej połowie roku sytuacja związana z podażą półprzewodników będzie się stopniowo poprawiać. Pewnie patrzymy w przyszłość – w przygotowaniu mamy wiele nowych produktów, w tym flagowy model Enyaq Coupé iV. Popyt jest duży wśród klientów, a nasz zespół mocno zdeterminowany. W dłuższej perspektywie firma jest w doskonałej pozycji, aby wyjść silniejszą z procesu transformacji dzięki koncepcji Next Level – Škoda Strategy 2030 – powiedział Thomas Schäfer, dyrektor generalny Škoda Auto.
Zaburzony łańcuch dostaw
– Pandemia COVID-19 i niedobór półprzewodników doprowadziły w zeszłym roku do zaburzenia łańcuchów dostaw. Chciałbym wyrazić wdzięczność naszym klientom za zaufanie do marki ŠKODA, a naszym dealerom za ich ogromne zaangażowanie w tych trudnych czasach. Nasze produkty są bardzo dobrze przyjmowane na całym świecie, a popyt stale rośnie, m.in. dzięki takim modelom jak Enyaq iV i nowa Fabia. Nabieramy tempa wkraczając w nowy rok – odświeżone wersje naszych najlepiej sprzedających się SUV-ów – modeli Kodiaq i Karoq – a także nowy Enyaq coupé iV, to świetne produkty i jestem przekonany, że okażą się bardzo popularne wśród naszych klientów – dodał Martin Jahn, członek zarządu Škoda Auto ds. sprzedaży i marketingu.
Różne rynki, różna sprzedaż
W Niemczech, największym jednolitym rynku na świecie, marka odnotowała w zeszłym roku 136 800 dostaw, co oznacza spadek o 15,4% w ciągu roku (od stycznia do grudnia 2020 r.: 161 800 pojazdów). W grudniu dostawy wyniosły 14 700 sztuk, co oznacza spadek o 11,5% w porównaniu z rokiem poprzednim (grudzień 2020 r.: 16 600 pojazdów). Škoda osiągnęła dwucyfrowy wzrost w Portugalii (1800 pojazdów; +37,4%), Norwegii (9800 pojazdów; +36,9%), Irlandii (9100 pojazdów; +21,8%), Holandii (19 300 pojazdów; +19,0%) i Hiszpanii (24 600 pojazdów; +17,0%). W Europie Środkowej producent dostarczył łącznie 164 100 pojazdów od stycznia do grudnia 2021 r., czyli o 9,8% mniej niż w roku poprzednim (od stycznia do grudnia 2020 r.: 181 900 pojazdów). W grudniu marka odnotowała 12 200 dostaw, co oznacza spadek o 16,5% w porównaniu do tego samego miesiąca 2020 r. (grudzień 2020 r.: 14 600 pojazdów). W Polsce w 2021 roku zarejestrowano 45 070 samochodów marki Škoda (od stycznia do grudnia 2020 r.: 56 334 pojazdy). Wynik ten plasuje markę na drugim miejscu w kraju.
KUSHAQ podbił Indie
W Indiach w 2021 r. Škoda osiągnęła znaczny wzrost po wprowadzeniu modelu KUSHAQ, który został opracowany specjalnie dla tego rynku, odnotowując łącznie 22 800 dostaw pojazdów w regionie (od stycznia do grudnia 2020 r.: 10 900 pojazdów; +108,9%). W grudniu 2021 r. dostawy wyniosły 3500 pojazdów (grudzień 2020 r.: 1400 pojazdów; +156,2%).
Źródło: na podstawie Škoda