Home Pojazdy Osobowe Škoda Škoda zmniejszyła sprzedaż o 25%

Škoda zmniejszyła sprzedaż o 25%

Škoda zmniejszyła sprzedaż o 25%

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Czeski producent poinformował, że w okresie od stycznia do marca 2022 roku dostarczył klientom na całym świecie 186 200 pojazdów, czyli o 25,4% mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku (pierwszy kwartał 2021 r.: 249 600 pojazdów). Największy wzrost sprzedaży firma zanotowała w Indiach. Hitem po raz kolejny okazała się Octavia. Elektrycznego SUV-a ENYAQ iV odebrało w ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku 8 800 klientów. W drugiej połowie roku marka spodziewa się poprawy podaży części.

– Patrząc wstecz na niezwykle trudny pierwszy kwartał, oprócz niedoboru półprzewodników nasze łańcuchy dostaw zostały znacząco zakłócone z powodu wojny w Ukrainie. Dzięki aktywnemu podjęciu działań, udało nam się jednak wzmocnić zysk operacyjny. W perspektywie nadchodzących miesięcy, konsekwentnie realizujemy program kosztów i wydajności NEXT LEVEL EFFICIENCY+, aby zminimalizować wpływ na nasze finanse. W obecnej sytuacji spodziewamy się, że podaż części poprawi się w drugiej połowie rokupowiedział Christian Schenk, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. finansów i IT.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku, firma zanotowała zysk operacyjny w wysokości 337 mln euro, który był o 24,8% niższy niż w poprzednim roku. Zwrot ze sprzedaży osiągnął poziom 6,6%.

 – Nowy rok rozpoczęliśmy optymistycznie dzięki mocnej pozycji naszych nowych modeli –  Fabia, Karoq i Enyaq Coupé iV. Jednak wojna w Ukrainie spowolniła możliwe działania. Pozytywnym aspektem jest fakt, że udało nam się wznowić produkcję naszego całkowicie elektrycznego modelu Enyaq iV. Robimy wszystko, aby sprostać silnemu zapotrzebowaniu na nasze samochody – dodał Martin Jahn, członek zarządu Škoda Auto ds. sprzedaży i marketingu.

Norwegowie kupili więcej

W Europie Zachodniej Škoda odnotowała łącznie 89 000 dostaw w pierwszych trzech miesiącach roku (pierwszy kwartał 2021 r.: 111 600 pojazdów; -20,3%). W Niemczech, które są obecnie największym jednolitym rynkiem marki na świecie, od stycznia do marca dostarczono 33 100 pojazdów (pierwszy kwartał 2021 r.: 36 600 pojazdów; -9,6%). W przeciwieństwie do ogólnego trendu rynkowego, Škoda odnotowała zyski w Norwegii w pierwszym kwartale – 1400 dostaw pojazdów stanowi wzrost o 9,3% w porównaniu z rokiem poprzednim (od stycznia do marca 2021 r.: 1200 pojazdów). Wynik w Szwajcarii utrzymał się na stabilnym poziomie z 3900 dostarczonymi pojazdami (3800 w tym samym okresie ubiegłego roku; +1,0%).

Europa bierze mniej

W Europie Środkowej producent odnotował 35 400 dostaw w pierwszym kwartale, w porównaniu do 46 900 w tym samym okresie ubiegłego roku (-24,6%). Na czeskim rynku dostawy pozostały względnie stabilne: w pierwszym kwartale dostarczono 18 600 pojazdów (od stycznia do marca 2021 r.: 19 600 pojazdów; -5,2%). W Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 8 660 samochodów marki. W Europie Wschodniej (z wyłączeniem Rosji), firma dostarczyła łącznie 7500 pojazdów, co oznacza spadek o 23,3% (od stycznia do marca 2021 r.: 9800 pojazdów).

Wstrzymana Rosja, Chiny na minusie  

W związku z rosyjskim atakiem na Ukrainę, Zarząd Grupy Volkswagen podjął na początku marca br. decyzję o wstrzymaniu produkcji pojazdów w Rosji i zawieszeniu eksportu pojazdów do tego kraju. W pierwszych dwóch miesiącach roku Škoda odnotowała na tym rynku 12 100 dostaw (od stycznia do marca 2021 r.: 22 800 pojazdów; -47,0%). W Chinach dostawy do klientów spadły o 42,2%, co daje 15 200 pojazdów w pierwszym kwartale (od stycznia do marca 2021 r.: 26 300 pojazdów).

Indie zakupowym liderem

W Indiach producent z grupy Volkswagena odnotował największy wzrost dostaw pojazdów do klientów na całym świecie w pierwszym kwartale 2022 roku. Dostarczając 11 600 sztuk, producent samochodów odnotował ponadprzeciętny wzrost rynku o 265,3% (w analogicznym okresie 2021 r. było to 3200 pojazdów). Jak zauważa firma, duży wzrost w Indiach został osiągnięty dzięki nowym modelom na tym rynku, czyli Kushaq (7 000 egzemplarzy) oraz Slavia (3 400 pojazdów).

Octavia wiedzie prym

Wśród dostaw marki  do klientów na całym świecie w pierwszym kwartale 2022 r. prym niezmiennie wiedzie Octavia (38,800; -39.1%). Enyaq iV – pierwszy w pełni elektrycznym SUV-ie marki kwartał, mimo dużych ograniczeń w produkcji, zakończył z wynikiem 8 800 egzemplarzy dostarczonych do klientów.

Źródło: na podstawie Volkswagen

Narzędzia
i kalkulatory