Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Technologia › Baterie › Rystad Energy: 10 mln EV w 2022 roku
  • Grafit odgrywa kluczową rolę w produkcji baterii
  • Fot. Wang Biao/For China Daily

Produkcja grafitu wzrośnie trzykrotnie

Rystad Energy: 10 mln EV w 2022 roku

Produkcja grafitu wzrośnie trzykrotnie

Rystad Energy: 10 mln EV w 2022 roku

Grafit odgrywa kluczową rolę w produkcji baterii
Fot. Wang Biao/For China Daily
  • 16/11/2022
Przeczytasz w 3 min
  • 16/11/2022
Przeczytasz w 3 min

Pomimo zakłóceń związanych z łańcuchami dostaw, inflacją oraz konfliktem na Ukrainie rynek samochodów z napędem elektrycznym wciąż szybko rośnie. Rystad Energy, niezależna firma zajmująca się m.in. analizą rynku energii prognozuje, że całkowita sprzedaż pojazdów elektrycznych w tym roku osiągnie prawie 10 milionów sztuk, co stanowi wzrost o 43% w porównaniu ze sprzedażą w 2021 roku. Kluczem do szybkiego rozwoju branży ma być trzykrotny wzrost produkcji grafitu do 2025 roku. Najbardziej dynamiczne wzrosty prognozowane są dla Europy, gdzie jego produkcja w tym okresie wzrośnie do 200 000 ton. Nowe gigafabryki powstaną m. in. w Norwegii, Finlandii i Szwecji.

Popyt na pojazdy elektryczne (EV) gwałtownie rośnie, stymulowany zachętami rządowymi i naciskiem na dekarbonizację sektora transportowego co z kolei powoduje, że światowy przemysł akumulatorowy przyciągną znaczną uwagę inwestorów. Rystad Energy prognozuje, że całkowita sprzedaż pojazdów elektrycznych w tym roku osiągnie prawie 10 milionów sztuk, co stanowi wzrost o 43% w porównaniu ze sprzedażą w 2021 roku. W związku z tym popyt na katody i anody do akumulatorów – podstawowe komponenty procesu produkcyjnego – również gwałtownie wzrośnie.

Anody poszukiwane

Przy obecnym wzroście sprzedaży pojazdów elektrycznych i popytu na akumulatory litowo-jonowe, całkowity popyt na materiały anodowe do akumulatorów (BAM) wzrośnie o 300% do 2025 r., osiągając 2,9 miliona ton (około 774 000 ton w zeszłym roku). Oczekuje się, że rynek katodowy odnotuje podobny wzrost. Obawy związane z zaspokojeniem zapotrzebowania na te komponenty nie są jednak identyczne. Producenci katod martwią się dostępnością surowców i możliwością wystąpienia niedoborów metali krytycznych, takich jak lit, nikiel i kobalt, podczas gdy producenci anod są bardziej zaniepokojeni „podstawowym charakterem surowca”.

Grafit z wadami i zaletami

Anody składają się głównie z naturalnego lub syntetycznego grafitu, z których oba mają unikalne zalety i wady. Anoda z grafitu syntetycznego ma na ogół wyższą wydajność i jest najwyższej jakości, obsługując aplikacje z wyższej półki. Grafit naturalny ma doskonałe właściwości środowiskowe, „społeczne i rządowe (ESG)”, ponieważ jego produkcja nie wymaga intensywnej grafityzacji – przekształcania surowców grafitu syntetycznego w materiały nadające się do produkcji akumulatorów – co zużywa ogromne ilości energii i zwiększa koszty produkcji oraz emisje.

Obecnie około 14% światowego surowca BAM to grafit naturalny, a 78% to grafit syntetyczny. Jednak do 2025 r., w związku z zwiększonym popytem i możliwością szybszego i wydajniejszego zwiększenia produkcji syntetycznej niż produkcja naturalna, oczekuje się, że udział grafitu syntetycznego w rynku osiągnie 87%. Prognozy Rystad Energy dotyczące wzrostu udziału grafitu syntetycznego są sprzeczne z dominującym poglądem rynkowym, jednak jak przyznają twórcy analizy dane zostały potwierdzone przez największego producenta ogniw, producenta anod i wpływowy chiński ośrodek badawczy.

Syntetyczny jedyną drogą

– Producenci akumulatorów gorączkowo zwiększają moce produkcyjne, aby sprostać popytowi. Producenci muszą przejść od zera do 100 w zawrotnym tempie, więc nic dziwnego, że skłaniają się ku szybszemu i prostszemu rozwiązaniu, czyli, syntetycznemu grafitowi, pomimo, jego gorszych implikacji ESG. Bez wzrostu produkcji grafitu syntetycznego trudno jest jednak wyobrazić sobie, w jaki sposób cele zwiększenia produkcji pojazdów elektrycznych mogą zostać osiągnięte  – tłumaczy Edison Luo, analityk w Rystad Energy.

Jak wynika z analizy, Chiny będą dominować na rynku mocy produkcyjnych, na czele z dotychczasowymi producentami anod BTR i Shanshan, a łączne moce produkcyjne tego kraju osiągną 4,6 mln ton do 2025 r. (92% oczekiwanych globalnych mocy produkcyjnych), w porównaniu z 1,2 mln ton w ubiegłym roku. Moce produkcyjne w Japonii i Korei Południowej – dwóch tradycyjnych ośrodkach produkcji anod w Azji – ulegają stagnacji, ponieważ inwestycje przesuwają się w kierunku produkcji ogniw w obliczu ostrej chińskiej konkurencji.

Dynamiczny wzrost w Europie

W miarę jak wysiłki na rzecz dekarbonizacji Europy nabiorą tempa, Tamtejszy rynek odnotuje najbardziej agresywny wzrost zdolności produkcyjnych BAM. Globalna zdolność produkcyjna ma rosnąć średnio o 38% rocznie do 2025 r., ale europejska zdolność produkcyjna wzrośnie jeszcze szybciej. Całkowita zdolność produkcyjna w Europie przekroczy 200 000 ton w 2025 r., rosnąc praktycznie od zera w tym roku.

Wzrost ten wynika z planów kilku producentów samochodów, którzy zakładają budowę gigafabryk w Europie, co wymaga zlokalizowanego na Starym Kontynencie łańcucha dostaw, co często skutkuje wyższymi cenami. Większość ogłoszonych europejskich fabryk anod planuje wykorzystywać naturalny grafit jako surowiec ze względu na zalety tego materiału w zakresie ESG, w tym mniejszą emisję gazów cieplarnianych i niższe koszty operacyjne.

Źródło: rystadenergy.com
  • Tagi: baterie, technologia
REKLAMA

Więcej z kategorii

Baterie, Technologia

Infrastruktura, Technologia

Green Cell

Ładowarki Habu SE na wyposażeniu samochodów elektrycznych KIA

29/11/2023
Technologia

Ennovation Technology

Od samochodu zwiadowczego, po kopalnianego łazika, czyli konwersja samochodów spalinowych na elektryczne

29/11/2023
Baterie, Technologia

Toyota

„Battery 3R” – plan na pełen cykl życia baterii z aut elektrycznych  

27/11/2023
Baterie

Rynek bateryjny

Counterpoint: Chiny i Korea kontra Europa i USA

23/11/2023
Baterie, Technologia

Northvolt

Nowe baterie sodowo-jonowe zaspokoją potrzeby magazynowe

21/11/2023
Baterie, Technologia

LG Energy Solution

Koreański producent dostarczy baterie do nowych elektrycznych modeli Toyoty produkowanych w USA

16/11/2023
elektromobilni, Magazyn, Technologia

Technologia 

Postęp wydłuży zasięg, żywotność oraz obniży wagę baterii do samochodów elektrycznych   

10/11/2023
Osobowe, Technologia, Toyota, Wodór

Nowość od Toyoty

Crown z napędem wodorowym oraz nową hybrydą

10/11/2023
Infrastruktura, Technologia

Ładowarki Habu SE na wyposażeniu samochodów elektrycznych KIA

29/11/2023
Technologia

Od samochodu zwiadowczego, po kopalnianego łazika, czyli konwersja samochodów spalinowych na elektryczne

29/11/2023
Baterie, Technologia

„Battery 3R” – plan na pełen cykl życia baterii z aut elektrycznych  

27/11/2023
Baterie

Counterpoint: Chiny i Korea kontra Europa i USA

23/11/2023
Baterie, Technologia

Nowe baterie sodowo-jonowe zaspokoją potrzeby magazynowe

21/11/2023
Baterie, Technologia

Koreański producent dostarczy baterie do nowych elektrycznych modeli Toyoty produkowanych w USA

16/11/2023

Wybór Redakcji

Infrastruktura, Technologia

Ładowarki Habu SE na wyposażeniu samochodów elektrycznych KIA

29/11/2023
Audi, Sport&Lifestyle

Ostatni test przed Dakarem

29/11/2023
Technologia

Od samochodu zwiadowczego, po kopalnianego łazika, czyli konwersja samochodów spalinowych na elektryczne

29/11/2023
Infrastruktura, Mercedes-Benz

Pierwszy europejski Charging Hub koncernu ruszył w Mannheim

28/11/2023
Floty, Ochrona klimatu

Elektryczne Citroeny ochronią środowisko

28/11/2023
KIA, Osobowe

Kia EV9 w gronie siedmiu finalistów konkursu

28/11/2023
BYD, Osobowe

Sześć milionów elektrycznych aut trafiło do klientów

28/11/2023
Pojazdy, Transport ciężki

Do 2030 roku autobusy i ciężarówki elektryczne pochłoną połowę całkowitego zużycia energii elektrycznej w sektorze transportu

28/11/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła