Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, jako największa organizacja branżowa kreująca rynek elektromobilności w Polsce, w oczekiwaniu na oficjalne potwierdzenie przyczyn pożaru, postanowiło wejść w polemikę z hasłem „wybuchowe samochody elektryczne”, które – w opinii organizacji, jak i uczestników rynku elektromobilności w Polsce i na świecie – jest nieuprawnione i nie zawiera w sobie zbyt wiele prawdy.
Eksperci Centrum Badań i Analiz PSPA nie twierdzą, że nie zawiera jej wcale, bowiem każde urządzenie zasilane energią elektryczną, czy to smartfon, suszarka do włosów, kuchenka, czy samochód może, przy zaistnieniu dodatkowych okoliczności, doprowadzić do nieprzewidzianych sytuacji, w tym zwarć i pożarów. PSPA sprzeciwia się jednak przedstawianiu pojazdów elektrycznych jako ryzykownych i stanowiących zagrożenie większe niż samochody konwencjonalne, których pożary odnotowuje się na świecie każdego dnia. Takie podejście nie znajduje oparcia w żadnych wiarygodnych danych. Liczba pożarów z udziałem lub spowodowanych przez samochody bateryjne jest marginalna, przy uwzględnieniu ich rosnącego globalnie udziału w rynku. Zdaniem ekspertów pożarnictwa, samochody elektryczne nie palą się ani częściej, ani groźniej niż samochody spalinowe. Palą się tylko inaczej.
Powielanie informacji nieznajdujących oparcia w faktach i wyciąganie z nich „wybuchowych” wniosków nie służy rozwojowi ekologicznego, zrównoważonego transportu w Polsce i może negatywnie wpłynąć na wybory konsumenckie w zakresie zakupu pojazdu o określonym napędzie. Właściwym kierunkiem jest upowszechnianie rzetelnej wiedzy na temat przyczyn pożarów samochodów, ryzyka ich powstania i zasad profilaktyki przeciwpożarowej, co przyczyni się do popularyzacji elektromobilności, jako transportu przede wszystkim bezpiecznego. Wobec zasadniczej kwestii bezpieczeństwa użytkowania, korzyści środowiskowe i finansowe zawsze będą stały na dalszym planie. Uznając, że to właśnie od bezpieczeństwa należy zacząć, PSPA, we współpracy ze Strażą Pożarną, zaangażuje się w projekty edukacyjne w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych.
Niniejsze opracowanie stanowi krok w tym kierunku i rozpoczyna dialog ekspercki w przedmiotowym zakresie.