Raport ACEA: unijne rejestracje pojazdów użytkowych wciąż ze spadkiem

Raport ACEA: unijne rejestracje pojazdów użytkowych wciąż ze spadkiem

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej w lipcu i sierpniu 2022 r. ponownie się obniżyły. Wyniosły odpowiednio o 17,4% i 8,0% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Tym samym, to już czternasty kolejny miesiąc spadków – wynika z opracowania Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA.

Na przestrzeni ośmiu miesięcy 2022 roku dwucyfrowe spadki zanotowały tak duże rynki jak Hiszpania, Niemcy, Francja i Włochy. W ten trend wpisała się także Polska, gdzie choć nieco mniejszą, także odnotowano obniżkę w segmencie nowych pojazdów użytkowych. Z drugiej strony w sierpniu nasz kraj zanotował duży progres w segmencie MHCV (średnie i ciężkie pojazdy użytkowe) notując ponad 35 % wzrost.

Milion nowych aut użytkowych od początku roku

Rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej ponownie spadły w lipcu i sierpniu 2022 r. Wyniosły odpowiednio o 17,4% i 8,0% – co oznacza czternaście kolejnych miesięcy spadku. Gwałtowny spadek liczby rejestracji samochodów dostawczych był kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do ogólnego skurczenia się rynku pojazdów użytkowych. Wszystkie największe rynki UE poniosły straty w miesiącach letnich (z wyjątkiem Hiszpanii, która odnotowała wzrost w sierpniu o 11,5%).

Po ośmiu miesiącach 2022 r. wolumen sprzedaży pojazdów użytkowych spadł o 18,8 proc. do 1 mln sztuk zarejestrowanych w całej UE. Cztery największe rynki regionu wpisały się w ten negatywny trend. Co więcej Hiszpania (-25,2%), Francja (-21,5%), Niemcy (-17,1%) i Włochy (-11,1%) odnotowały w tym roku dwucyfrowe spadki. Polska z wyjątkiem stycznia w pozostałych miesiącach także zaliczyła spadek rejestracji nowych pojazdów użytkowych.

Nowe lekkie samochody dostawcze (LCV) do 3,5 t

Rynek lekkich nowych samochodów dostawczych w UE odnotował dwucyfrowe straty zarówno w lipcu (-20,6%), jak i w sierpniu (-12,1%). To efekt bieżących problemów z łańcuchem dostaw, które nadal wpływały na dostępność pojazdów w tym segmencie. Z wyjątkiem pozytywnych wyników Hiszpanii w sierpniu (+8,8%), wszystkie główne rynki UE odnotowały spadki w okresie letnim.

Od stycznia do sierpnia w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 838 608 nowych lekkich samochodów dostawczych, co stanowi spadek o 22,3% w porównaniu z tym samym okresem rok temu. We Francji, największym rynku samochodów dostawczych w regionie, rejestracje skurczyły się o 23,6% rok do roku. Straty odnotowały również inne kluczowe rynki unijne, w tym Hiszpania – która odnotowała największy procentowy spadek (-29,9%) – Niemcy (-20,2%) i Włochy (-12,4%).

Nowe ciężkie pojazdy użytkowe (HCV) o masie 16 t i większej

Dynamika wzrostowa w segmencie ciężkich samochodów ciężarowych utrzymała się, a solidne wzrosty odnotowano w lipcu (+2,8%), a zwłaszcza w sierpniu (+24,4%). Lipcowy wynik był w dużej mierze napędzany przez kraje Europy Środkowej (+15%). Sierpień był jeszcze bardziej pozytywnym miesiącem, a prawie wszystkie rynki UE odnotowały silne wzrosty. W tym segmencie Polska zanotowała duży progres w sierpniu (2345 sztuk do 1663 sztuk w roku ubiegłym).

W tym segmencie w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku rynek samochodów dostawczych w UE pozostał na plusie dzięki wynikom z ostatnich czterech miesięcy. Rejestracje wzrosły o 2,7% do 165 908 sztuk rok do roku. Kluczowe rynki regionu odnotowały mieszane wyniki. Niemcy odnotowały niewielki spadek (-1,8%), podczas gdy Hiszpania i Francja odnotowały wzrost w tym ośmiomiesięcznym okresie (+9,9% i +1,9%).

Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe (MHCV) powyżej 3,5 t

Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w segmencie MHCV w UE powróciły do wzrostu w sierpniu (+18,1%), po tym jak pozostały na niezmienionym poziomie w lipcu (-0,5%). Polska – jeden z największych rynków samochodów ciężarowych w regionie – w dużej mierze przyczyniła się do tego pozytywnego wyniku, notując wzrost o 35,4%. Inne kluczowe rynki UE również odnotowały solidne wzrosty: Hiszpania (+27,4%), Włochy (+17,6%), Francja (+8,0%) i Niemcy (+4,4%).

Do tej pory w 2022 r. rejestracje nowych średnich i ciężkich pojazdów użytkowych w UE spadły o skromne 0,6 proc., pomimo wzrostu w ubiegłym miesiącu. Z wyjątkiem Hiszpanii (+8,8%), wszystkie główne rynki Europy Zachodniej radziły sobie gorzej niż w 2021 r.: Niemcy (-6,1%), Francja (-1,8%) i Włochy (-1,6%).

Nowe średnie i ciężkie autobusy i autokary (MHBC) powyżej 3,5 t

Segment autobusów i autokarów w UE nadal borykał się z trudnościami w okresie letnim (-23,1% w lipcu i -21,5% w sierpniu). Wśród kluczowych rynków UE Niemcy i Francja odnotowały spadki w obu miesiącach. Hiszpania odnotowała jednak znaczny wzrost w sierpniu (+182,9%).

Przez pierwsze 8 miesięcy 2022 r. liczba rejestracji nowych autobusów spadła o 5,4 proc., a liczba sprzedanych egzemplarzy w całej UE wyniosła 18 084 sztuki. Największy spadek odnotowały Niemcy (-24,4%), a następnie Włochy (-16,1%) i Francja (-14,3%). Natomiast Hiszpania odnotowała silny wzrost (+40,9%).

Źródło: na podstawie ACEA, fot. Nissan

Narzędzia
i kalkulatory