Home Pojazdy Osobowe Škoda Projekt badawczy EV365 – pierwsze wnioski

EV365

Projekt badawczy EV365 – pierwsze wnioski

EV365

Projekt badawczy EV365 – pierwsze wnioski

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

W okresie maj-lipiec instalacja fotowoltaiczna o mocy zainstalowanej 50 kWp, była w stanie pokryć w 100% zapotrzebowanie energetyczne czterech samochodów elektrycznych realizujących dostawy cateringowe. W tym czasie pojazdy pokonały dystans ponad 24,5 tys. km, zużywając przy tym 2876 kWh energii elektrycznej.

EV365 to zupełnie nowe spojrzenie badawcze na pojazdy elektryczne. Celem projektu jest analiza korzyści wynikających z elektryfikacji floty z perspektywy przedsiębiorcy, który jest już użytkownikiem samochodów elektrycznych. Wszystkie pojazdy elektryczne wykorzystane w badaniu realizują zadania komercyjne polegające na dostawie toreb z posiłkami w ramach działalności cateringowej sieci restauracji Mihiderka (Mihiderka W Drodze). W lipcu 2022 r. zakończył się pierwszy z czterech etapów, którego podsumowanie ogólne znajdą Państwo poniżej. Dane szczegółowe oraz wyniki analiz, zostaną zaprezentowane po zakończeniu całego projektu w 2023 r.

Każda Škoda Citigo e iV biorąca udział w projekcie pokonywała w ciągu dnia min. 51 km. Kierowcy poruszali się głównie po drogach miejskich, a ich średnia prędkość przejazdowa wyniosła 50,5 km/h. Średnie zużycie energii dla całej gamy badanych pojazdów odnotowano na poziomie 11,5 kWh/100 km. Do ładowania pojazdy podłączane były, gdy poziom akumulatora wynosił ok 47%. W znaczącej większości przypadków, sesja ładowania która trwa średnio 9 godzin i 52 min pozowała na doładowanie akumulatora do 100% jego pojemności. Produkcja energii z instalacji fotowoltaicznej o mocy zainstalowanej 50 kWp, umożliwiła za wyjątkiem tylko dwóch dni, pokryć w 100% zapotrzebowanie energetyczne samochodów biorących udział w projekcie. Energia zużywana przez pojazdy stanowiła średnio 18% produkcji z instalacji PV.

– Prawie 25 tys. przejechanych kilometrów w 3 miesiące pokazuje, że jeśli dobrze dobierzemy flotę do firmy to nawet małe, miejskie auta elektryczne są wystarczające. Dodatkowo, ten rodzaj napędu w połączeniu z fotowoltaiką stanowi idealny duet. Projekt ten pokazuje, że w wybranych przypadkach już dzisiaj z sukcesem można wdrażać auta elektryczne do flot firmowych. W EV Klub Polska odnotowujemy coraz więcej przypadków klubowiczów, którzy nie tylko na co dzień poruszają się EV, ale również coraz chętniej wymieniają właśnie swoje floty w firmach na auta z napędem elektrycznym – mówi ŁukaszLewandowski, Prezes EV Klub Polska

– Projekt EV365 jest niezwykle ciekawy, gdyż pozwala obserwować parametry pojazdów elektrycznych w ich realnym użytkowaniu w działalności biznesowej. Dodatkowe uwzględnienie w analizie danych o produkcji energii z instalacji fotowoltaicznej dostarcza cennych informacji i wskazówek dla przedsiębiorców, szczególnie teraz, gdy stojąc przed wyzwaniem rosnących cen paliw, szukamy wszelkich opcji generowania oszczędności. Dane za ostatni kwartał są pod tym względem pozytywne, ale dopiero odczyty w kolejnych miesiącach dadzą nam pełen obraz sytuacji. Bacznie przyglądamy się sposobom zużywania energii przez EVs oraz wzorcom ich ładowania. Chcemy wykorzystać te dane do doskonalenia naszego systemu telematycznego Webfleet i konstrukcji nowych narzędzi oraz raportów, które będą wspierać w optymalizacji i jeszcze bardziej efektywnym zarządzaniu flotami pojazdów elektrycznych – mówi Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland &EE, Webfleet

Jesteśmy bardzo zadowoleni z uczestnictwa w projekcie. Dzięki temu możemy ściślej monitorować parametry naszych samochodów. Urządzenia i oprogramowanie firmy Webfleet umożliwiają zbieranie szeregu danych, które wcześniej nasi kierowcy wpisywali ręcznie do papierowych raportów. Kolejną korzyścią jest możliwość lokalizowania pojazdów w czasie rzeczywistym, dzięki czemu możemy zarówno monitorować prędkości, jak i szacować czasy dotarcia naszych kurierów do poszczególnych klientów. Jest to szczególnie pomocne w sytuacji, gdy to właśnie klient pyta, kiedy mniej więcej może się spodziewać dostawy. Bardzo użyteczna jest także opcja informowania przez system o awariach, błędach, czy nawet niskim poziomie naładowania baterii danego pojazdu. I tu, np. osoba śledząca ruchy floty samochodów elektrycznych ma możliwość zasugerowania kierowcy, że powinien pomyśleć o ładowaniu. To ważna kwestia, szczególnie w fazie szkoleniowej dla nowych osób. Wyniki pierwszego okresu programu pokazują, jak bardzo efektywnym samochodem jest Skoda CitiGo E – zużycie na poziomie 11,5 kWh/100km plasuje ten model na szczycie listy ekonomicznych pojazdów miejskich. Nawet w przypadku coraz bardziej drożejącego prądu koszt przejechania jednego kilometra tym autem jest bardzo atrakcyjny w stosunku do analogicznego pojazdu spalinowego. Z niecierpliwością czekam na wyniki obliczone zimą – mówi Marcin Krysiński, współwłaściciel sieci Mihiderka.

Narzędzia
i kalkulatory