Home Pojazdy Osobowe BMW Polacy nadal wierzą w elektromobilne mity

Badanie BMW

Polacy nadal wierzą w elektromobilne mity

Badanie BMW

Polacy nadal wierzą w elektromobilne mity

Wiedza na temat elektromobilności jest podstawą przy podejmowaniu decyzji o zakupie EV
Fot. BMW
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Po naszych drogach porusza się ponad 74 tysiące pojazdów całkowicie elektrycznych. Polacy mimo rosnącej świadomości nadal wierzą w mity dotyczące elektromobilności, zwłaszcza związane z zasięgiem pojazdów BEV, ich ładowaniem oraz wpływem na środowisko. Potwierdzają to badania przeprowadzone w sierpniu tego roku na zlecenie BMW.

Z najnowszego Licznika elektromobilności wynika, że w naszym kraju było zarejestrowane do końca września 2024 r., łącznie 74 307 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze trzy kwartały br. ich liczba zwiększyła się o 14 102 szt. czyli o 5% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Rynek więc sukcesywnie rośnie, ale Polacy wciąż nie mają dostatecznej wiedzy na temat elektromobilności.  Z badania przeprowadzonego w sierpniu br., na zlecenie BMW Group Polska wynika, że wielu naszych rodaków wciąż opiera swoje opinie na powszechnie powielanych mitach i obawach związanych z pojazdami BEV.

Mały zasięg? Niekoniecznie

Z badanie wynika, że aż 74% respondentów uważa, że samochody elektryczne mają mały zasięg, a co drugi (49%) jest zdania, że mieści się on średnio w granicach 200-300 km (przy normalnej jeździe ). Tymczasem wiele nowoczesnych modeli BEV jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet 600 km, co w pełni zaspokaja codzienne potrzeby większości użytkowników. Potwierdzają to także dane BMW Group, które wskazują, że przeciętny kierowca samochodu miejskiego pokonuje dystans nie większy niż 60 km dziennie.

Wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że współczesne samochody elektryczne pozwalają na komfortowe użytkowanie zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Elektromobilność przestaje być domeną jedynie krótkich dojazdów do pracy, co potwierdzają chociażby wyniki rejestracji naszych pojazdów. Przykładowo, jeden z naszych najpopularniejszych modeli elektrycznych, BMW i4, ma zasięg nawet do 600 km – powiedział Mateusz Grupa, E-mobility Manager w BMW Group Polska.

Szybkie ładowarki, szybkie ładowanie

Dwie z trzech osób (66%) biorących udział w badaniu uważają, że ładowanie samochodów elektrycznych zajmuje za dużo czasu. Najczęściej (25%) wskazywali, że średni czas ładowania przy podłączeniu do szybkiej ładowarki to 60 min, natomiast blisko co piąta osoba (17%) zaznaczyła odpowiedź: 1,5 godziny. Tymczasem szybkie ładowarki pozwalają już w 30 minut zwiększyć stan baterii do poziomu umożliwiającego przejechanie kilkuset kilometrów. Przykładowo posiadacze BMW i5 mogą po 10 min zyskać 156 km zasięgu.

Wiele z oferowanych w sprzedaży nowoczesnych pojazdów elektrycznych pozwoli zatem na przejazd z Warszawy do Poznania bez przerw na ładowanie, a z Warszawy do Berlina – z jednym, 34-minutowym przystankiem. Ciągle rozwijająca się infrastruktura sprawia natomiast, że pojazd naładujemy dziś w trakcie wizyty w centrum handlowym, pod supermarketami czy w pracy.

Emisyjny bilans po stronie elektryków

50% ankietowanych uważa, że pojazdy elektryczne nie są bardziej ekologiczne od samochodów spalinowych. Wśród przyczyn wymienia się produkcję energii w Polsce opartą głównie na węglu oraz emisje związane z produkcją i eksploatacją pojazdów zasilanych prądem. W rzeczywistości bilans emisji w całym cyklu życia samochodów elektrycznych jest ponad dwukrotnie niższy niż w przypadku ich spalinowych odpowiedników.  Wykorzystanie zielonej energii do produkcji baterii skutkuje spadkiem CO2 o 2 tony – niemal 10% całkowitego śladu produkcyjnego.

Elektromobilność jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Jako BMW Group nie tylko pracujemy nad ograniczeniem emisji CO2 w fazie użytkowania, ale także w całym cyklu życia pojazdów. Naszym celem jest, by do 2030 roku – także dzięki dalszej zrównoważonej produkcji – obniżyć emisję dwutlenku węgla o 40% – dodał specjalista od elektromobilności w BMW.

Neue Klasse nadjeżdża

W roku przyszłym koncern z Bawarii otworzy całkowicie nowy rozdział w swojej historii, wprowadzając na rynek BMW Vision Neue Klasse. Ten w pełni elektryczny model zredefiniuje charakter marki i przyszłe generacje jej pojazdów, które wyznaczą nowe standardy cyfryzacji, elektryfikacji i gospodarki o obiegu zamkniętym. Zmniejszona zostanie m.in. emisja CO2 podczas produkcji ogniw do baterii nawet o 60% – podkreśla producent. 

Neue Klasse. Fot BMW

Zimą zasięg mniejszy

54% badanych uważa, że baterie w samochodach elektrycznych szybko się zużywają, a 43% respondentów twierdzi, że niskie temperatury uniemożliwiają jazdę pojazdem BEV w okresie zimowym. Tymczasem rzeczywistość pokazuje, że żywotność nowoczesnych baterii przekracza oczekiwania użytkowników. Nawet najstarsze akumulatory wysokiego napięcia w UE nadal zachowują ponad 80% swojej pojemności.  Zużycie baterii można więc porównać do trwałości układów napędowych w pojazdach zasilanych konwencjonalnie.

Z kolei w warunkach zimowych spadek zasięgu przy normalnej jeździe wynosi jedynie 10%, co odpowiada większemu zużyciu paliwa w samochodach spalinowych. Współczesne elektryki są projektowane tak, aby radzić sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi bez utraty wydajności.

Elektromobilność z potencjałem

Darmowe parkowanie w wyznaczonych miejscach, możliwość poruszania się buspasem, czy programy dopłat do samochodów przekonują do zakupu samochodów elektrycznego 31% ankietowanych. 

Transformacja motoryzacji to jeden z kluczowych elementów walki ze zmianami klimatycznymi. Badanie pokazało, że mimo silnej wiary w mity, elektromobilność w Polsce ma ogromny potencjał. Naszą misją jest, aby BMW Group produkowało najbardziej zielone samochody elektryczne, a do 2030 r. mają one stanowić 50% naszej globalnej sprzedaży i będą dostępne we wszystkich segmentach BMW Group – podsumował Grupa.

PM

Źródło: BMW, PSNM
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory