Polski przemysł automotive

Niemcy zainwestują 1,5 mld zł pod Poznaniem. Elektryczny Crafter będzie „Made in Poland”

Kosztem 1,5 mld zł powstaną dwie nowe hale produkcyjne o łącznej powierzchni 60 tys. m2
Źródło zdjęcia: Błażej Buliński

Na terenie zakładów Volkswagen Poznań we Wrześni odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę nowych hal produkcyjnych. Już od 2027 r. będą w nich produkowane elektryczne podwozia Volkswagena eCrafter.

  • Volkswagen kosztem 1,5 mld zł wybuduje dwie hale produkcyjne o łącznej powierzchni 60 tys. m2
  • W większej powstawać będzie platforma podwozia eCraftera. Mniejsza zostanie przeznaczona na magazyn baterii i zaplecze logistyczne
  • Fabryka Volkswagen Poznań to największy pracodawca w Wielkopolsce, zatrudniający ponad 9 tys. osób

W kapsule czasu

Volkswagen rozbudowuje zakład we Wrześni pod Poznaniem. W uroczystości wmurowania kamienia węgielnego wzięli udział m. in. przedstawiciele rządu, władz samorządowych, koncernu Volkswagen, partnerów biznesowych, czy związku zawodowego Solidarność Volkswagen Poznań. W kapsule czasu, którą wmurowano, znalazły się m.in. model samochodu Volkswagena, aktualne wydania lokalnych gazet i inne pamiątki.

Kosztem 1,5 mld zł powstaną dwie nowe hale produkcyjne o łącznej powierzchni 60 tys. m2. Inwestycja, której zakończenie planowane jest na połowę 2027 roku, umożliwi produkcję najnowszej generacji w pełni elektrycznego modelu eCrafter.

Crafter i 150 robotów

Nowe obiekty wzbogacą jedną z najnowocześniejszych fabryk motoryzacyjnych w Europie. W większej hali, wyposażonej w 150 nowoczesnych robotów, powstawać będzie platforma podwozia eCraftera, a mniejsza zostanie przeznaczona na magazyn baterii i zaplecze logistyczne. Znajdą się tam także ładowarki dla elektrycznych ciężarówek oraz inteligentny system kontroli jakości baterii oparty na sieci neuronowej.

Przedstawiciele Volkswagena podkreślają, że projekt jest kolejnym krokiem w kierunku zrównoważonego transportu i umacnia rynkową pozycję marki. Rozbudowa została również wysoko oceniona przez stronę rządową i samorządową jako impuls dla regionalnego i krajowego rozwoju gospodarczego.

– Widzę nie tylko fundamenty nowego zakładu, ale też fundamenty pod dalszą współpracę. Dzięki dotychczasowym inwestycjom nastąpił dynamiczny rozwój miasta i wierzę, że dalej będziemy mogli budować przedszkola, szkoły i inne inwestycje. Cieszę się, że zakład rozwija się zgodnie z trendami zrównoważonej mobilności – powiedział Artur Mokracki, Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Września.

Fabryka Volkswagen Poznań to największy pracodawca w Wielkopolsce, zatrudniający ponad 9 tys. osób i korzystający głównie z krajowych dostaw komponentów. Rocznie we Wrześni powstaje ok. 100 tys. aut – Volkswagenów Crafterów i MAN-ów TGE, na razie z silnikami Diesla. Niezbędne części są dostarczane codziennie przez 210 samochodów ciężarowych, a gotowe samochody wywożone pociągiem przez własną bocznicę kolejową.

Zakład we Wrześni został uruchomiony w 2016 roku i uchodzi za wzór nowoczesnej produkcji. Korzysta z ponad 1300 robotów, poziom automatyzacji na etapie montażu wynosi 19,2%. Dzięki rozbudowanej farmie fotowoltaicznej o mocy 18,3 MW w słoneczne dni fabryka osiąga pełną samowystarczalność energetyczną.

Nowe hale zostaną zaprojektowane zgodnie z najnowszymi normami środowiskowymi i przygotowane pod montaż kolejnych instalacji solarnych. Ciekawostka: na terenach wokół paneli fotowoltaicznych, w roli „ekologicznych kosiarek”, będą wypasane owce. Rasy wielkopolskiej, rzecz jasna.

Błażej Buliński

Fot. Volkswagen/Autor

REKLAMA