Hyundai

Na lotnisku w Seulu roboty ładują auta elektryczne

Celem pilotażowego projektu jest przetestowanie robotów ACR w warunkach rzeczywistego użytkowania
Źródło zdjęcia: Hyundai

Hyundai Motor Group pokazuje, że przyszłość transportu to nie tylko zeroemisyjne napędy, ale także pełna automatyzacja procesów związanych z elektromobilnością.

Na Międzynarodowym Lotnisku Incheon w Seulu rozpoczęto wdrażanie innowacyjnych robotów ACR (Automatic Charging Robots), które samodzielnie ładują pojazdy elektryczne, eliminując konieczność ręcznego podłączania ładowarek. To pierwsze takie rozwiązanie na świecie, wykorzystujące sztuczną inteligencję do zarządzania całym procesem.

Pilotażowy projekt

Hyundai, we współpracy z władzami lotniska Incheon, uruchomił pilotażowy projekt, którego celem jest przetestowanie robotów ACR w warunkach rzeczywistego użytkowania, czyli w interakcji z pojazdami oraz ludźmi.

System składa się z autonomicznych maszyn wyposażonych w czujniki, kamery i algorytmy AI, które pozwalają na precyzyjne namierzenie portu ładowania w pojeździe i bezpieczne podłączenie stacji.

To nie tylko wygoda, ale także optymalizacja czasu i zasobów. Dzięki robotom ACR kierowcy nie muszą tracić minut na szukanie wolnej ładowarki ani ręcznego podłączania kabla – przekonują eksperci.

Kluczowym elementem projektu jest integracja z infrastrukturą parkingową. System komunikuje się z pojazdami zasilanymi z akumulatorów trakcyjnych, identyfikując ich lokalizację i stan naładowania baterii. Dzięki temu uzupełnianie energii może odbywać się w tle, np. podczas dłuższego postoju na parkingu długoterminowym.

Na lotnisku w Seulu roboty ładują auta elektryczne - obraz 1
Fot. Hyundai

ACR pomoże uczynić ładowanie pojazdów elektrycznych łatwiejszym i wygodniejszym. Poprawi również dostępność, szczególnie dla osób z barierami mobilności, ponieważ kable ładujące stają się coraz grubsze i cięższe, aby umożliwić szybkie ładowanie – powiedział Dong Jin Hyun, kierownik laboratorium robotyki, Hyundai Motor Group.

Dlatego będziemy nadal rozwijać ACR w celu zwiększenia bezpieczeństwa i wygody, tak aby wszyscy klienci pojazdów elektrycznych mogli wkrótce skorzystać z jego używania na stacjach ładowania – dodał.

AI i plany ekspansji

Przed wdrożeniem na lotnisku Incheon roboty ACR przeszły szereg testów i uzyskały certyfikaty bezpieczeństwa KC (Korea Certification) oraz europejski CE (Conformité Européenne). Oznacza to, że spełniają najwyższe międzynarodowe standardy, gwarantujące bezawaryjność i ochronę przed zwarciem czy przegrzaniem.

Hyundai i zarząd lotniska planują rozszerzenie technologii na inne kluczowe węzły transportowe, takie jak porty morskie, dworce kolejowe, lotniska w Korei i za granicą. Tym samym przedsięwzięcie wpisuje się w szerszą strategię nazwaną „Airport 4.0 Era”, która zakłada transformację lotniska Incheon w centrum innowacji z wykorzystaniem AI i robotyki.

Automatyzacja elektromobilności?

Wprowadzenie autonomicznych robotów ładowania to kolejny krok w kierunku pełnej automatyzacji elektromobilności. Dla użytkowników oznacza to przede wszystkim oszczędność czasu – nie trzeba szukać ładowarki ani czekać w kolejce, większą dostępność infrastruktury – roboty mogą działać non-stop oraz bezpieczeństwo – system minimalizuje ryzyko błędów przy podłączaniu.

Dla branży to także potwierdzenie, że przyszłość EV to nie tylko baterie, ale także inteligentna infrastruktura ładowania. Hyundai, jako pionier w tej dziedzinie, przekonuje, że automatyzacja uzupełniania energii może stać się standardem w ciągu najbliższych lat.

Pytanie zatem, czy i kiedy roboty ACR trafią też do Polski? Na razie Hyundai skupia się na testach w Azji, ale biorąc pod uwagę globalne trendy, możemy spodziewać się podobnych rozwiązań w Europie, w tym nad Wisłą, i to już w najbliższych latach.

OW

REKLAMA