Niemiecki producent dostosowuje swoją globalną sieć fabryk do produkcji modeli z nowo ukształtowanego portfolio, skoncentrowanego na samochodach elektrycznych. Firma podkreśla, że przygotowuje się do przejścia na napędy całkowicie elektryczne do końca aktualnej dekady wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe. Przyszłe portfolio produktów będzie koncentrować się na trzech kategoriach: Top End Luxury (luksus z najwyższej półki), Core Luxury (kluczowy luksus) oraz Entry Luxury (luksus podstawowy). Od 2025 roku modele tych segmentów będą produkowane w fabrykach w Sindelfingen, Bremie, Rastatt i Kecskemét.
Jasny kierunek rozwoju
– Po udanych premierach modeli Mercedes-EQ w ostatnich miesiącach podejmujemy kolejny krok: chcemy nakreślić plan naszej przyszłej produkcji. Wspólnie z przedstawicielami pracowników konsekwentnie wdrażamy strategię Mercedes-Benz w kierunku przejścia na modele wyłącznie elektryczne. Globalna sieć produkcyjna Mercedes-Benz jest zrównoważona, cyfrowa i elastyczna. Jesteśmy gotowi na szybkie zwiększanie wolumenu pojazdów elektrycznych – powiedział m.in. Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. produkcji i łańcucha dostaw.
Trzy segmenty
Od połowy dekady zakłady Mercedesa w Sindelfingen, Bremie, Rastatt i Kecskemét rozpoczną produkcję nowych modeli z segmentów Top End Luxury, Core Luxury i Entry Luxury.
Fabryka w Sindelfingen jest wiodącym zakładem w segmencie Top End Luxury. Od 2025 r. będzie produkować modele oparte na zaprojektowanej dla aut elektrycznych platformie AMG.EA. Lokalizacje Mercedes-Benz w Bremie w Niemczech i Kecskemét na Węgrzech będą wytwarzać w Europie samochody na elektrycznej platformie MB.EA. Z kolei fabryka w Rastatt, a także ta w Kecskemét od 2024 r. zajmą się budową na nowo pozycjonowanych aut bazujących na platformie MMA. W ramach realizacji biznesplanu na lata 2022-2026 firma zainwestuje w swoje europejskie zakłady produkcyjne łącznie ponad 2 miliardy euro. Krok ten wyznacza kolejną fazę wdrażania do produkcji nowej generacji elektrycznych platform, a jednocześnie zabezpiecza przyszłość zatrudnienia w europejskich lokalizacjach. Nowy plan produkcyjny to wynik konstruktywnych rozmów z przedstawicielami niemieckich pracowników. Ich efektem są dalekosiężne środki na rzecz dalszego zwiększania elastyczności i efektywności.
Sześć modeli i lokalizacji
Portfolio produkcyjne obejmuje już sześć w pełni elektrycznych modeli Mercedes-EQ. Powstają one w sześciu lokalizacjach na trzech kontynentach i wszędzie zostały konsekwentnie zintegrowane z produkcją seryjną. Wczesne inwestycje w elastyczną produkcję i wykorzystanie najnowocześniejszego cyfrowego systemu produkcyjnego MO360 sprawia, że Mercedes już dziś jest w stanie budować pojazdy akumulatorowo-elektryczne w dużych wolumenach. Baterie do aut elektrycznych Mercedes-EQ są dostarczane przez globalną sieć produkcji akumulatorów z fabrykami na trzech kontynentach.
W ubiegłym roku w fabryce Factory 56 w zakładach Mercedes-Benz w Sindelfingen wystartowała produkcja całkowicie elektrycznej luksusowej limuzyny EQS. Na tej samej linii, w sposób całkowicie elastyczny, obok EQS-a powstają Klasa S oraz Mercedes-Maybach Klasy S. Sindelfingen odpowiada również za budowę Klasy E z nadwoziami Limuzyna, Kombi i All-Terrain, CLS-a oraz rodziny Mercedes-AMG GT. Wkrótce dołączy do nich jeszcze nowy GLC. Zakład jest wiodącą fabryką w segmencie Top End Luxury i od 2025 r. będzie produkować modele oparte na platformie AMG.EA.
Kilka miesięcy temu fabryka Mercedesa w Bremie rozpoczęła produkcję całkowicie elektrycznego EQE, a już od maja 2019 r. zakłady w północnych Niemczech opuszcza SUV EQC. Oprócz tych dwóch całkowicie elektrycznych modeli z tamtejszej linii produkcyjnej, zjeżdżają Klasa C w wersjach Limuzyna, Kombi, Coupé i Kabriolet, Klasa E Coupé i Kabriolet, GLC, a także GLC Coupé oraz AMG SL. Od połowy dekady w Bremie będzie produkowany model bazujący na platformie MB.EA.
Od 2021 r. fabryka produkuje w pełni elektryczny kompaktowy model EQA. Zakład w Rastatt odpowiada również za budowę Klasy A, Klasy B i GLA z napędami spalinowym oraz hybrydowym typu plug-in. Od 2024 r. będą tam wytwarzane nowe modele oparte na platformie MMA. W segmencie Entry Luxury Mercedes-Benz zmniejszy liczbę wariantów modelowych z siedmiu do czterech.
Kompaktowy SUV EQB powstaje w węgierskim Kecskemét od 2021 r. Uzupełnia on portfolio składające się z CLA Coupe i CLA Shooting Brake oraz Klasy A – w wersjach konwencjonalnych, jako hybrydy plug-in i w wydaniach AMG. Od 2024 r. z tamtejszej linii produkcyjnej będą zjeżdżać nowe modele oparte na platformie MMA oraz model oparty na platformie MB.EA.
Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) od 2005 r. zajmuje się lokalną produkcją samochodów Mercedes-Benz na rynek chiński. Kilka tygodni temu w fabryce Shunyi rozpoczęła się budowa w pełni elektrycznego biznesowego modelu EQE. Tym samym produkcyjne portfolio Mercedes-EQ spółki joint venture BBAC składa się obecnie z czterech modeli; w 2019 r. wystartowała produkcja EQC, a od 2021 r. lokalnie wytwarzane są kompaktowe SUV-y EQA i EQB. W ramach współpracy produkowane są także: Klasy A, C i E (wersje przedłużane), GLA, GLB, GLC (wersja przedłużana) oraz AMG A 35 L.
Już wkrótce fabryka w Tuscaloosie w USA rozpocznie produkcję modelu EQS SUV. Jeszcze w tym roku pojawi się mniejszy EQE SUV, który również będzie tam wytwarzany. Oba modele będą powstawać na tej samej linii, co SUV-y z napędem konwencjonalnym. Aktualnie z linii montażowej w Tuscaloosie zjeżdżają GLE, GLE Coupé, GLS i Mercedes-Maybach GLS.
Akumulatory czynnikiem sukcesu
Za dostarczanie baterii do elektrycznych modeli Mercedes-EQ odpowiada globalna sieć produkcji akumulatorów, obejmującą fabryki na trzech kontynentach. Lokalna produkcja akumulatorów stanowi kluczowy filar sukcesu rozwoju gamy aut Mercedes-Benz na prąd – oraz decydujący czynnik, jeśli chodzi o elastyczne i efektywne zaspokojenie globalnego zapotrzebowania na samochody elektryczne.
Accumotive od 2012 r. produkuje w Kamenz w Niemczech systemy akumulatorów do modeli hybrydowych i elektrycznych. W 2018 r. rozpoczęła tam działalność druga fabryka baterii, która od 2019 r. zajmuje się wytwarzaniem systemów akumulatorów do EQC, a od 2021 r. – także do elektrycznych kompaktowych SUV-ów z gwiazdą. Jak dotąd w Kamenz wyprodukowano już ponad milion akumulatorów litowo-jonowych.
Z kolei Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) otworzyła zakład produkcji baterii na lokalne potrzeby na terenie istniejącej fabryki parku przemysłowym Yizhuang w Pekinie. Od 2019 r. powstają tam systemy akumulatorów do EQC, a od tego roku – do EQE.
W 2019 r. niemiecki producent wspólnie ze swoim lokalnym partnerem – firmą Thonburi Automotive Assembly Plant (TAAP) – otworzył fabrykę baterii w Bangkoku w Tajlandii. Produkowane są tam systemy akumulatorów do hybryd plug-in i aut całkowicie elektrycznych.
Fabryka akumulatorów w Jaworze od 2020 r. produkuje baterie do hybrydowych wersji plug-in Klas C, E i S. W 2021 r. zakład rozszerzył swoje portfolio o systemy akumulatorów do kompaktowych Mercedesów EQA i EQB.
Systemy akumulatorów wytwarzają także dwie fabryki wchodzące w skład kompleksu Untertürkheim w Stuttgarcie. Fabryka w Hedelfingen od 2021 r. produkuje akumulatory do EQS-a i EQE. Kilka tygodni temu w zakładzie w Brühl rozpoczęła się produkcja akumulatorów do hybryd plug-in, które będą wykorzystywane m.in. w nowym GLC.
W roku bieżącym działalność rozpoczął nowy zakład produkcji baterii w hrabstwie Bibb, zlokalizowany w pobliżu wspomnianej fabryki w Tuscaloosie w stanie Alabama. Powstają tam wysoce efektywne systemy akumulatorów do w pełni elektrycznego modelu EQS SUV, a już niebawem ruszy też ich produkcja do mniejszego EQE SUV. Sieć produkcji akumulatorów Mercedes-Benz zostanie uzupełniona o kolejną fabrykę baterii na terenie zakładów w Sindelfingen.
Źródło: na podstawie Mercedes-Benz