300 000 akumulatorów rocznie, 500 pracowników: oto plany, jakie wchodzący w skład grupy Volkswagena Seat ma wobec zakładu w Martorell, nazywanego przez firmę „centrum elektromobilności Grupy Volkswagen na Półwyspie Iberyjskim”. Budowę fabryki rozpoczęto 18 miesięcy temu. Finał – czyli uruchomienie „pełną parą” – jest już coraz bliższy.
Obecnie rozpoczęto montaż przedseryjnych systemów akumulatorowych, co pozwala testować infrastrukturę, procesy i jakość produkcji przed startem produkcji seryjnej. Budowany jest 600-metrowy automatyczny most transportowy, który będzie przesyłać akumulatory bezpośrednio do hali montażu pojazdów.
Trzecia fabryka w Europie
Przypomnijmy: sam zakład w Martorell nie jest nowy. Działa już od ponad 30 lat. Otwarcie fabryki miało miejsce w 1993 r. wskutek inwestycji w wysokości 244,5 miliarda peset (1,47 miliarda euro). Po 40 latach Seat przeniósł tam swoją produkcję samochodów ze starej fabryki Zona Franca w Barcelonie.

Od tej pory kluczowe modele aut marki, a także m.in. Audi Q3 czy A1, są lub były produkowane w Martorell. To trzecia największa fabryka Volkswagen w Europie – i teraz stoi na progu wielkich zmian.

Jakie samochody wyjadą z Martorell?
W ramach przygotować do „nowego początku” fabryki, trwa tam także przedseryjna produkcja części nadwozi CUPRA Raval z użyciem nowoczesnej prasy PXL. Prasa umożliwia tłoczenie do 15 elementów na minutę i produkcję 4 milionów części rocznie. Proces obejmuje pełny cykl produkcyjny: tłoczenie-nadwoziownia- lakiernia-montaż końcowy-kontrola jakości.
Podobnie jak w przypadku systemów akumulatorowych, przedseryjna produkcja miejskich samochodów elektrycznych w Martorell umożliwia SEAT S.A. dostosowanie infrastruktury, procesów i produktów do wymagań produkcji seryjnej. Celem jest optymalizacja każdego z etapów i zapewnienie sprawnego uruchomienia seryjnej produkcji, które zaplanowano na 2026 rok.
Od 2026 r. z fabryki będą wyjeżdżać następujące modele:
-Cupra Raval – miejski samochód elektryczny na platformie MEB, z napędem na przednią oś.
-Volkswagen ID.2all – jego wersja produkcyjna ruszy po modelu CUPRA Raval.

Seat i Cupra na elektromobilnym szlaku
Jakie modele mają – lub będą mieć wkrótce – hiszpańskie marki koncernu VAG, czyli Cupra i Seat? W gamie tej pierwszej firmy mogą znaleźć się:
-Cupra Born: Pierwszy w pełni elektryczny samochód marki, oparty na platformie MEB. Dostępny z bateriami o pojemności 59, 77 i 79 kWh oraz silnikami o mocy od 231 do 326 KM. W 2024 roku sprzedano 41 800 egzemplarzy.

–Cupra Tavascan: Elektryczny SUV coupé, produkowany w Chinach. Bazuje na platformie MEB i oferuje baterię o pojemności 82 kWh.
-Cupra Raval: Nadchodzący miejski samochód elektryczny, którego produkcja seryjna ma rozpocząć się w 2026 roku właśnie w zakładzie Martorell. Jest oparty na skróconej wersji platformy MEB Small (dla aut do 4,1 m długości), zapowiedziany przez koncepcyjny samochód UrbanRebel – wersja produkcyjna została oficjalnie nazwana Raval (od dzielnicy El Raval w Barcelonie).
Silnik osiągnie ok. 160-220 KM, pojemność baterii to 44-56 kWh netto, a zasięg WLTP: 350-440 km. Cupra Raval będzie pozycjonowana powyżej Volkswagena ID.2, ale poniżej obecnego modelu Born. Ma oferować sportowy „sznyt” w tym segmencie. Rywale: m.in. Mini Electric, ale i Renault 5 E-Tech czy Peugeot e-208.
Cupra bateryjną lokomotywą
Jeśli chodzi o Seata, według wypowiedzi szefa tej firmy, do końca bieżącej dekady do gamy marki nie dołączy ani jeden model EV. Seat chce walczyć o klientów niedrogimi autami spalinowymi lub hybrydowymi, a rolę „lokomotywy elektromobilności” przejęła Cupra. Do 2030 r. Cupra planuje zadebiutować na rynku Stanów Zjednoczonych.
Rekordowe wyniki
Wyniki finansowe marek są dobre: pierwszy kwartał 2025 r. był dla marki Cupra najlepszym kwartałem w całej historii. Marka dostarczyła 78 300 auta w okresie od stycznia do marca 2025 r. Przychody Seat S.A. (w skład firmy wchodzi też Cupra) osiągnęły poziom 3,895 miliarda euro, co oznacza wzrost o 2,4% w porównaniu z I kwartałem zeszłego roku (wówczas wynik wynosił 3,803 miliarda euro).
Również w dziedzinie elektromobilnej Cupra osiąga świetne wyniki – pierwszy kwartał oznaczał rekordowy wzrost liczby elektryków – aż o 95,3%, do 37 700 sztuk. Hitem sprzedaży pozostaje spalinowy lub hybrydowy SUV Formentor. Ale Raval też ma szanse na notowanie dobrych rezultatów.
PMA