Temat numeru
Od czasu pojawienia się Ubera, tradycyjne taksówki powoli odchodzą do lamusa – ich utrzymanie, a tym samym cena przejazdu, są znacznie droższe. Czy samochody elektryczne są nadzieją dla branży taksówkarskiej, czy mogą zredukować koszty prowadzenia działalności i sprawić, że będzie to bardziej opłacalna alternatywa? Porozmawialiśmy też z jednym z kierowców jeżdżącym elektryczną taxi. Czy da się? Tak! Czy się opłaca? Tak! W czym więc tkwi problem? W wysokich cenach elektryków i przede wszystkim niewystarczającej ilości infrastruktury ładowania. Ale to się zmieni - przekonuje prezes jednej ze stołecznych korporacji taksówkowych.
Innowacje

Rozwój elektromobilnych możliwości wchodzi właśnie na nowy poziom. Booking PowerSO to platforma, która zdecydowanie odmieni proces planowania podróży. Poza klasycznymi możliwościami wyznaczenia trasy z punktu A do B przy wykorzystaniu ogólnodostępnej infrastruktury ładowania, płacenia za sesję ładowania, wprowadzona zostanie również opcja wcześniejszej rezerwacji ładowarki. To nowość, której do tej pory polscy elektromobilni kierowcy nie znali.

Bezemisyjne Audi

Pierwszy bateryjny SUV Audi utorował drogę dla całej rodziny zelektryfikowanych modeli spod znaku czterech pierścieni. Zaprezentowany w 2018 roku model, przeszedł lifting cztery lata później i przy okazji otrzymał nową nazwę – Q8 e-tron. Design elektrycznego Audi nie różni się znacząco od modeli konwencjonalnych z Ingolstadt. e-tron do dojrzały model, który ma szereg zalet. Auto reprezentuje segment premium, co przekłada się na komfort podróży, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. To na pewno ciekawy model w elektrycznym portfolio niemieckiego koncernu, ale czy pozbawiony wad? Zobaczmy.

Bazemisyjna żegluga

Według Międzynarodowej Organizacji Morskiej transport statkami odpowiada za ok. 2,5% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Przekłada się to na miliard ton dwutlenku węgla, który co roku trafia do atmosfery. Pojedynczy, duży statek emituje tyle tlenku azotu, co 2 miliony samochodów! Jest to problem nie tylko dla mieszkańców miast portowym, ale dla całego świata. Odpowiedzią są statki elektryczne, hybrydowe i wodorowe.

Raport sektorowy RMI

Rynek baterii przechodzi dynamiczną transformację, a popyt na nie rośnie lawinowo.  Raport „Bateryjny efekt domina” („The Battery Domino Effect”), przygotowany przez RMI we współpracy z Bezos Earth Fund i Systems Change Lab analizuje to zjawisko i jego wpływ na globalny sektor energetyczny. Szacuje się, że do 2030 roku popyt na baterie wzrośnie o 5,5-8 razy. Za sześć lat na świecie ma funkcjonować ok. 400 gigafabryk bateryjnych. Aby baterie mogły w pełni wykorzystać swój potencjał, konieczny jest skoordynowany wysiłek ze strony rządów, firm, naukowców i ekologów.

Normy emisji spalin

Propozycja Euro 7 wprowadza nowe limity emisji dla samochodów osobowych i dostawczych. Chociaż to krok w dobrym kierunku, analiza pokazuje, że można je zaostrzyć, aby osiągnąć większe redukcje zanieczyszczeń.