Rolls-Royce SPECTRE
„Elektryczny samochód jest perfekcyjnie cichy i czysty” – tak mawiał sam Charles Rolls. Marzył, aby stworzyć samochód idealny. Dokładnie 121 lat później realizuje się jego najśmielsza wizja. Czy aby na pewno? Postanowiłem to sprawdzić. Miałem przyjemność poprowadzić elektryczny model SPECTRE marki Rolls-Royce, która jest synonimem najwyższego luksusu. W wersji bezemisyjnej za prestiż trzeba też zapłacić. W tym wypadku ok. 2 mln zł, ale kto by się przejmował takim drobiazgiem.
„Nowa Mobilność” na Politechnice Warszawskiej kuźnią kadry pracowniczej

Rozwijający się sektor elektromobilności potrzebuje wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Bez odpowiedniego zasobu zarówno managerów, inżynierów czy pracowników innych szczebli może dojść do spowolnienia rozwoju zrównoważonego transportu. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wraz z Wydziałem Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, widząc te wyzwania prowadzi już rekrutację na kolejną - II edycję studiów podyplomowych „Nowa Mobilność”. Zajęcia rozpoczną się w lutym 2024 roku. Warto podnosić kwalifikacje w obszarach, które są przyszłością i skorzystać z bezcennego źródła wiedzy przekazywanej przez najwyższej klasy specjalistów.

Pierwsza jazda

Koreańczycy stanęli na wyżynach i stworzyli produkt zawstydzający konkurencję. Kai EV9 to SUV z krwi i kości, który pod żadnym pozorem nie ustępuje konkurencji a co najważniejsze zawstydza ją ceną.

Bateryjny recykling  

Sceptycy nowych technologii często powielają dyżurne mity i powołują się na obiegowe opinie na temat elektromobilności. Jedną z najczęściej podnoszonych kwestii (obok rzekomych masowych pożarów pojazdów BEV) jest apokaliptyczna wizja gigantycznych hałd zużytych, toksycznych akumulatorów trakcyjnych. Czy kwestia recyklingu zużytych baterii, to tylko kolejny temat podgrzewany przez media czy realny problem? Postanowiliśmy przyjrzeć się dokładnie tematowi i przedstawić dziesięć faktów odnoszących się do m.in. żywotności akumulatorów, odzysku bateryjnych komponentów, regulacji prawnych oraz technologicznych kwestii związanych z najefektywniejszym wykorzystaniem, najważniejszej składowej samochodu elektrycznego w trakcie i po zakończeniu życia baterii.

Polestar

W ramach naszego cyklu przyglądania się bliżej producentom samochodów elektrycznych, często opisujemy nowe, niszowe marki. Polestar, który jest submarką  Volvo (wchodzi w skład chińskiego koncernu Geely), jest niedostępny w Polsce i ze słów przedstawiciela firmy wynika, że na razie nic się w tej kwestii nie zmieni. Za to cieszy się dużą popularnością w USA, w regionie Azji i Pacyfiku i posiada ponad 3000 punktów dealerskich w 27 krajach. Czy modele Polestar są lepsze od samochodów Volvo z których się wywodzą? Zobaczmy.