Układ jezdny
Mimo zadziornego designu zahaczającego detalami o Porsche 911 i pokaźnej mocy IONIQ nie aspiruje do miana auta sportowego. Zawieszenie zestrojone jest bardziej w kierunku komfortu co czuć, zwłaszcza podczas dynamiczniejszego pokonywania zakrętów, na których nadwozie potrafi złapać solidne przechyły. Nie oznacza to jednak, że IONIQ jest wolnym autem. 325 KM i 605 Nm potrafią wcisnąć w fotel i dać niezłą frajdę z jazdy, a zestrojenie miękkiego zawieszania z mocnym silnikiem to idealny przepis na bardzo wygodne daily.
Model | IONIQ 6 AWD | Tesla Model 3 Long Range | BMW i4 40 | BMW i4 M50 |
Moc | 325 KM | 498 KM | 340 KM | 544 KM |
Moment obrotowy | 605 Nm | 493 Nm | 430 Nm | 795 Nm |
Przyśpieszenie 0-100 km/h | 5.1 s | 4.4 s | 5,6 s | 3.9 s |
Prędkość maks | 185 km/h | 233 km/h | 190 km/h | 225 km/h |
Napęd | AWD | AWD | RWD | AWD |
Jak wygląda życie z cyfrowymi lusterkami?
Zaskakująco normalnie. Z perspektywy kierowcy cyfrowe lusterka nie stanowią rewolucji w użytkowaniu pojazdu. Potrzebna jest jedynie chwila na porzucenie nawyku sięgania wzrokiem, aż za boczną szybę, chcąc sprawdzić otoczenie auta. Koszt pakietu Tech podmieniającego klasyczne lusterka na dwie wysunięte kamery to 8 tys. zł. Czy jest to opcja warta dołożenia – tak, jeżeli chcecie, aby wasz IONIQ krzyczał, że nie jest zwyczajnym autem i budził reakcję “wow” na ulicy.
Zasięg i ładowanie
Elektryczny Streamliner zbudowany na dedykowanej platformie dla pojazdów elektrycznych (E-GMP) wyposażony w 800V instalację stworzony został by zapewnić jak największą wydajność zarówno pod kątem optymalizacji zużycia energii, jak i mocy ładowania.
Średnia moc ładowania przyjmowana przez auto w przedziale 10-80% na poziomie 191,6 kW i maksymalna wartość w peaku wynosząca 239 kW to solidne argumenty, aby dawać właścicielowi powody do dumy i możliwość spoglądania na użytkowników innych pojazdów z wyższością.
Jedna z najlepiej wyglądających krzywych ładowania na rynku sprawia, że w zaledwie 15 minut jesteśmy w stanie uzupełnić energię na ponad 300 km dodatkowej jazdy.
Zużycie energii
Opływowe kształty i ultraniski współczynnik oporu powietrza (Cx – 0,21) przekładają się na wybitne wyniki zużycia energii. Podczas testów w temperaturze 27-29 stopni C, podróżując w ludzkich warunkach tzn. z włączoną klimatyzacją oraz wentylowanymi siedzeniami auto zużywało:
Prędkość (km/h) | Zużycie energii (kWh/100 km) |
100-120 | 16.7 |
130 | 18.3 |
140 | 22.6 |
150 | 24.1 |
Są to wyniki umożliwiające przejechanie blisko 300 km podróżując komfortowo z autostradowymi prędkościami bez konieczności rozglądania się za stacją ładowania.
Model | IONIQ 6 AWD | Tesla Model 3 Long Range | BMW i4 40 | BMW i4 M50 |
Pojemność baterii (netto) | 77.4 kWh (74 kWh) | 78.1 kWh (75 kWh) | 83.9 kWh (81,1 kWh) | |
Moc ładowania AC | 11 kW | 11 kW | 11 kW | |
Moc ładowania DC | 239 kW | 250 kW | 205 kW | |
Zużycie energii | 16.9 kWh/100 km | 14.8 kWh / 100 km | 19.1 kWh/100km | 22.5 kWh/100 km |
Zasięg WLTP | 519 – 582 km | 602 – 626 km | 492 km – 589 km | 415 – 519 km |
Bagażnik
Ten nie porywa, 401 l pojemności jest wynikiem znacznie niższym niż u konkurencji jednak jest to cena aerodynamicznego designu i ostro schodzącej tylnej linii pojazdu. Na pocieszenie IONIQ oferuje frunk, którego nie znajdziemy np. w BMW i4. W wersji z dwoma silnikami i napędem na obie osie jego pojemność jest symboliczna i wynosi 14.5l jest to jednak w zupełności wystarczające, żeby zmieścić tam kable do ładowania. W przypadku wyboru wersji z napędem tylko na tył jego pojemność wzrasta do 44l.
Ah no i nie wiem, czy wiecie, ale IONIQ 6 jest sedanem, a nie liftbackiem jak można sądzić na pierwszy rzut oka. Klapa bagażnika otwiera się bez tylnej szyby.
Model | IONIQ 6 AWD | Tesla Model 3 Long Range | BMW i4 40 | BMW i4 M50 |
Długość | 4855 mm | 4694 mm | 4783 mm | |
Szerokość (bez lusterek) | 1880 mm | 1849 mm | 1852 mm | |
Wysokość | 1495 mm | 1443 mm | 1448 mm | |
Rozstaw osi | 2950 mm | 2875 mm | 2856 mm | |
Pojemność bagażnika (frunk) | 401l (14.5l) | 561l (88l) | 470 L (-) | |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |
Waga | 2095 kg | 1919 kg | 2125 kg | 2290 kg |
Wnętrze
We wnętrzu znajdziemy przeszczepiony niemal 1 do 1 układ znany z IONIQ-a 5. Streamlinera od starszego brata odróżnia jedynie tunel środkowy na którym umieszczono cup holdery oraz przyciski do sterowania szybami. Wnętrze w większości wykonane zostało na wysokim poziomie z dużym udziałem materiałów pochodzących z recyklingu. Wątpliwości budzić może jedynie dobór mało przyjemnego plastiku na tunelu środkowym.
W drugim rzędzie siedzeń jest natomiast, tak jakby luksusowo. Pasażerowie z tyłu mogą rozłożyć nogi niczym we flagowych limuzynach niemieckich producentów. Komfort podróży zmniejsza się jednak z każdym centymerem powyżej 185 cm wzrostu pasażera. Agresywnie opadająca linia dachu skutecznie bowiem ogranicza miejsce nad głową.
Wewnątrz auta nie znajdziemy żadnego klasycznego logotypu Hyundaia. Na kierownicy umieszczone zostały natomiast 4 tajemnicze diody, które poza informowaniem kierowcy o stanie auta w języku morsa oznaczają również literę “H”.
Hyundai IONIQ to świetne auto jednak minus na akumulatorze nie jest jedynym, który udało nam się w nim znaleźć… Drugi minus znajduje się na pedale hamulca natomiast na przyśpieszeniu umieszczony został dla równowagi plus 😉
Czy Hyundai z ceną 300+ ma rację bytu?
Podstawowa wersja IONIQa 6 z napędem wyłącznie na tył to wydatek rzędu 284 900 zł. Zwiększenie mocy do 325 KM oraz dołożenie napędu na wszystkie koła wymaga dopłaty na poziomie 20 tys. zł, dzięki czemu przebijamy magiczną barierę 300 tys polskich obecnych złotych – to dużo, i to nie tylko w rozumieniu, że dużo jak za Hyundaia. Z drugiej strony dostajemy za tę kwotę auto posiadające już w standardzie niemal pełną opcją wyposażenia, do której dołożyć możemy jedynie lakier (Metallic – 2.900 zł; Matt – 4.500 zł) oraz Pakiet Tech, składający się z cyfrowych lusterek bocznych.
Model | IONIQ 6 AWD | Tesla Model 3 Long Range | BMW i4 40 | BMW i4 M50 |
Cena | od 304 900 zł | od 240 990 zł | Od 292 500 zł | od 362 500 zł |
Podsumowanie
Przedstawiciele Hyundaia porównując, podczas prezentacji IONIQ-a 6 do marek segmentu premium sprawiali wrażenie pewnego zakłopotania. Rzeczywiście, zestawianie tych dwóch podmiotów może początkowo wydawać się pewną abstrakcją. Jednak po bliższym zapoznaniu się z oferowanym przez koreańskiego producenta produktem przekonujemy się, że nie jest to jedynie pusta marketingowa narracja. Wysoki komfort, świetne osiągi, przyjemne wykończenie wnętrza, niebanalny design, nowoczesna platforma oraz ultraszybkie ładowanie sprawiają, że Hyundai potrafi zrobić wrażenia nawet na najbardziej snobistycznych użytkownikach uważających, że klasa Premium nie wychodzi poza pewne 3 Niemieckie marki.
Czy to auto będzie sprzedażowym hitem? i tak i nie. Dostępne egzemplarze powinny rozejść się jak „ciepłe bułeczki” natomiast IONIQ 6 nie będzie odpowiedzialny za budowanie volumenu sprzedaży a zainteresowane nim osoby powinny uzbroić się w dużą cierpliwość, gdyż czas oczekiwania na najnowszego IONIQ-a wynosi nawet kilkanaście miesięcy.
Autor: Piotr Ziółkowski, EV Klub Polska