Home Rynek ID.Buzz wyznacza nowe trendy w segmencie minivanów

Rynek BEV

ID.Buzz wyznacza nowe trendy w segmencie minivanów

Rynek BEV

ID.Buzz wyznacza nowe trendy w segmencie minivanów

Volkswagen wyznacza trendy w elektromobilnym świecie dostawczaków
Fot. Volkswagen
Przeczytasz w 4 min
Przeczytasz w 4 min

ID.Buzz to samochód stworzony od podstaw, czerpiący garściami z doświadczeń przy budowie wcześniejszych modeli z serii ID a także niepowtarzalnego dziedzictwa marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Czy to jest recepta na sukces?

Gama samochodów dostawczych cały czas się powiększa. Do tej pory na rynku brakowało jednak pojazdu stworzonego od podstaw jako elektryk. Teraz to się zmienia. Volkswagen Samochody Dostawcze postanowił stworzyć odpowiednik średniej wielkości minibusa (segment B). Otworzyło to nowy rozdział w historii firmy, który mimo wszystko nawiązuje do początków, gdyż nowy model – ID.Buzz – garściami czerpie z legendarnego Bulliego. Widać to zwłaszcza w jego stylistyce, która dosłownie rozczula gapiów i przyciąga do siebie każdego, kto zobaczy go na drodze.

Ikoniczny design połączony został z platformą MEB, która dedykowana jest pojazdom elektrycznym w grupie Volkswagena. Dzięki jej modułowej konstrukcji możliwe jest dostosowanie wielkości do potrzeb.

Stworzony do pracy

W efekcie ID.Buzz ma 4712 mm długości, 1985 mm szerokości (2212 mm z lusterkami) i 1936 mm wysokości. Jego rozstaw osi to 2989 mm. Znaczące wymiary przekładają się na przestronność we wnętrzu. Bez problemu może autem podróżować pięć osób. Ponadto bazowa pojemność bagażnika wynosi 1121 litrów, a maksymalnie można ją powiększyć do imponujących 2205 l. W przyszłości do oferty dołączy także wariant sześcio- i siedmioosobowy oraz wersja z przedłużonym rozstawem osi.

Z kolei wariant użytkowy – ID.Buzz Cargo, występuje seryjnie w wersji trzyosobowej, choć dwuosobową kanapę obok fotela kierowcy można zamienić na indywidualne siedzenie. Część ładunkowa oferuje 3,9 metra sześciennego objętości, a ładowność to 650 kg – ID. Buzz Cargo bez problemu pomieści dwie europalety.

Rysowany opływającym powietrzem

Inżynierowie marki poświęcili dużo czasu na dopracowanie ID.Buzza pod względem aerodynamicznym, co w przypadku auta elektrycznego jest kluczowe – zależy od tego zasięg pojazdu. W konsekwencji prac udało się wypracować współczynnik Cx wynoszący 0,285 (0,29). Przy jednym silniku umieszczonym na tylnej osi o mocy 204 KM/150 kW (310 Nm) oraz akumulatorowi o pojemności 77 kWh netto (82 kWh brutto) jest w stanie pokonać 419 km bez konieczności ładowania i maksymalnie rozpędzić się do 145 km/h (średnie zużycie energii wynosi 20,70 kWh/100 km). Jak już przyjdzie moment, kiedy będzie trzeba uzupełnić energię w baterii, to zrobimy to szybko. ID.Buzz ma wbudowaną ładowarkę prądu przemiennego o mocy 11 kW oraz możliwe jest ładowanie prądem stałym (DC) – złącze CCS – o mocy do 170 kW. Pozwala to zwiększyć poziom naładowania z 5 do 80 proc. w 30 minut.

Pobieraj i oddawaj

Volkswagen stawiając przede wszystkim na praktyczność użytkowania samochodu w przyszłości chce wprowadzić usługę Plug&Charge, dzięki czemu nie będzie trzeba autoryzować stacji ładowania za pośrednictwem dodatkowej kary czy aplikacji. Wszystkie dane będą wymieniane przez złącze. Ponadto ID.Buzz obsługuje również ładowanie dwukierunkowe co umożliwia wykorzystywanie auta jako magazyn energii, by w odpowiednim momencie oddać energię np. do domowej sieci.

Wnętrze skrojone na miarę

Volkswagen w ID.Buzz i ID.Buzz Cargo rezygnuje ze skóry i innych materiałów pochodzenia zwierzęcego Po otwarciu drzwi widać, że ID.Buzz ma nie tylko obszerne wnętrze z wygodnymi siedzeniami i mnóstwem miejsca, lecz także że jest ono nowoczesne, a mieszanka zastosowanych w nim tworzyw świetnie do siebie pasuje. Zgodnie z preferencjami przyszłego właściciela, w kabinie mogą znaleźć się elementy, które będą kolorystycznie dopasowane do lakieru. Są to wstawki na siedzeniach, boczki drzwi i elementy na desce rozdzielczej.

Wnętrze jest stylowe, ale również naszpikowane elektroniką. Wszystkie wskaźniki są cyfrowe i umieszczone wygodnie, w zasięgu wzroku. Cyfrowe zegary mają ekran o przekątnej 5,3 cala, a na środku tablicy rozdzielczej umieszczony jest wyświetlacz systemu multimedialnego. Standardowo ma on przekątną 10 cali, za dopłatą będzie oferowana wersja o 2 cale większa. Zarówno zegary, jak i ekran multimediów są połączone z deską rozdzielczą jedynie dolną krawędzią, co sprawia wrażenie, jakby były „zawieszone” w powietrzu. W osobowym ID. Buzz do standardu będą należeć systemy We Connect, We Connect Plus, App-Connect (z bezprzewodowym CarPlay i Android Auto), a także tuner DAB+ (w ID. Buzz Cargo dwa ostatnie elementy będą dostępne opcjonalnie).

Ceny

Volkswagen optymalnie wycenił nowego elektrycznego dostawczaka. Ceny startują od 229 760 zł netto wersja ID. Buzz Pro i 227 920 wersja ID. Buzz Cargo. W przypadku wersji osobowej w standardzie otrzymujemy:  

  • Reflektory LED
  • Dwustrefową klimatyzację automatyczną Air Care Climatronic, zdalnie sterowaną
  • Koła aluminiowe “Tilburg”, 8J x 19 z przodu, 9J x 19 z tyłu, czarne z toczonymi elementami powierzchni
  • Radio “Ready 2 Discover” z kolorowym ekranem dotykowym 25,4 cm (10 cali)
  • App-connect przewodowy wraz z bezprzewodowym – widok ekranu smartfona na ekranie nawigacji – Apple i Android
  • Czujniki parkowania w przednim i tylnym zderzaku
  • Podgrzewaną, kierownicę wielofunkcyjną obszytą imitacją skóry
  • Centralny zamek z systemem Keyless Start bez funkcji SAFE
  • Instalację telefoniczną Bluetooth z indukcyjną ładowarką
  • System awaryjnego hamowania Front Assist, wykrywanie pieszych i rowerzystów
  • Asystent unikania kolizji i asystent hamowania podczas skęcania, po wykryciu pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka
  • Asystent utrzymania pasa ruchu “Lane Assist”
  • Lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane, ogrzewane i składane, prawe lusterko z funkcją obniżania.
Źródło: Redakcja

Narzędzia
i kalkulatory