Wielorakie zastosowania
Pierwszy, to bazujący na ID. Buzz pojazd ratownictwa medycznego, stworzony przez firmę Bösenberg, udowadniający, że motoryzacja elektryczna dotarła także do sektora pojazdów ratunkowych. Firma Snoeks prezentuje koncepcyjnego ID. Buzz Flex-Cab przeznaczonego do przewozu osób – coś w rodzaju elektrycznej wersji modelu Caravelle. ID. Buzz w wersji chłodnia, zbudowany został natomiast przez specjalistów z Wükaro. Przestronny furgon o pojemności przedziału towarowego 6 m3 pokazuje z kolei firma Veth. To pierwszy ID. Buzz z nadwoziem skrzyniowym. We współpracy z firmą CS/Würth powstał też ID. Buzz Cargo2 z systemem regałów, prezentowany tu jako samochód serwisowy marki Miele.
Pojazd dla rzemieślników
Koncepcyjny ID. Buzz Flex-Cab: Niderlandzka firma Snoeks specjalizująca się w produkcji zabudów, przystosowała ID. Buzz Cargo do użytku w transporcie pasażerskim. Pięciomiejscowy ID. Buzz Flex-Cab staje się w ten sposób elektrycznie napędzanym samochodem z zastosowaniem podobnym do modelu Caravelle. W tyle jest wyposażony w trzyosobową kanapę, którą można ustawić w dwóch pozycjach – standardowo lub z dodatkową przestrzenią na nogi lub całkowicie złożyć, łącznie z siedziskiem. Regulacja i składanie kanapy odbywa się elektrycznie, za pomocą przełącznika na słupkach B lub D. Dzięki możliwości elastycznej regulacji tylnej kanapy, klimatyzowana część tylna pojazdu może być wykorzystywana do przewozu pasażerów lub towarów. Pokazując w pełni elektrycznego, koncepcyjnego ID. Buzz Flex-Cab, Snoeks prezentuje wysoce innowacyjną koncepcję transportu osób. Pojazd może być wykorzystywany np. jako shuttle bus, taksówka, minibus komunalny lub pojazd dla rzemieślników.
Trzy osoby w wersji medycznej
ID. Buzz jako pojazd ratownictwa medycznego został zaprojektowany w taki sposób, by zarówno w wersji MPV, jak i w wersji dostawczej, mógł spełniać zadania specjalne – na przykład jako pojazd ratownictwa medycznego. Prezentowane auto przygotowane przez firmę Bösenberg jest w wersji niemal produkcyjnej. Na pokładzie medycznej odmiany ID. Buzza znajduje się miejsce dla maksymalnie trzech osób. Przestrzeń ładunkowa została przekształcona w miejsce pracy dla lekarza i jego sprzętu medycznego. W tym celu Bösenberg opracował koncepcję modułową, dzięki czemu całkowita integracja wyposażenia i wszystkich specjalnych komponentów wymaga jedynie minimalnych zmian w pojeździe bazowym. Zamontowano również specjalny system sygnalizacji zasilany z oddzielnego systemu akumulatorów.
6 m3 pojemności
ID. Buzz Cargo z zabudową skrzyniową, dzięki skrzyni właśnie zwiększył pojemność ładunkową z 3,9 m3 do 6,0 m3. W rezultacie auto może przyjąć ładunek o masie do 680 kg. Boki i tył skrzyni można wyposażyć w tradycyjne drzwi, drzwi przesuwne i/lub rolety. Gwarantuje to, że np. jeżdżący takim samochodem kurierzy są w stanie dotrzeć do paczek z każdej strony. Pojazd koncepcyjny prezentowany na hanowerskich targach wyposażony jest w drzwi z niską krawędzią dolną po stronie pasażera, w żaluzję po stronie kierowcy oraz w duże drzwi skrzydłowe z tyłu. Na skrzyni jest też dużo miejsca na logo i reklamę firmy. Podłoga w jej wnętrzu zapobiega ślizganiu się ładunku i nie ulega zużyciu.
Elektryczny system chłodzenia
Niemiecki producent zabudów firma Wükaro, zaprezentował na targach IAA ID. Buzza Cargo – pojazd – chłodnię. Został on zaprojektowany specjalnie z myślą o dostawach w centrum miasta, a więc dla tzw. ostatniej mili. Innowacją jest tu połączenie elektrycznego układu napędowego i systemu chłodzenia, który również jest elektryczny. System chłodzenia składa się z płaskiej jednostki chłodzącej 230V na dachu (płaski parownik sufitowy), czterech akumulatorów litowo-jonowych (każdy o nominalnym naładowaniu 100 amperogodzin) oraz inwertera (przekształcającego prąd stały w zmienny) ze zintegrowaną ładowarką akumulatorów. Cztery akumulatory – umieszczone by zaoszczędzić miejsce, w nadkolach – umożliwiają niezależną pracę systemu przez sześć do ośmiu godzin. Możliwe jest również wstępne schłodzenie przestrzeni ładunkowej, w każdym przypadku gdy ID. Buzz Cargo jest podłączony do sieci elektrycznej. Pojazd koncepcyjny może, w zależności od specyfikacji, zabrać ładunek o masie do 390 kg – wystarczający do przewozu mrożonek zamawianych przez internet lub specjałów dla restauracji. Można również pokusić się na jego interpretację jako klasyczną, włoską furgonetkę z lodami. Bo z pewnością wkrótce znów będzie lato!
Na życzenie Miele
ID. Buzz jako pojazd serwisowy marki Miele powstał na specjalne życzenie producenta m.in. sprzętu AGD i jest owocem współpracy firmy CS/Würth i marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Przestrzeń ładunkowa została wyposażona w dostosowany do specyfikacji serwisantów system regałów do przechowywania materiałów, części zamiennych i narzędzi dla pracowników działu obsługi klienta Miele. Konsola środkowa ze zintegrowanym składanym stolikiem w przedziale pasażerskim, służy jako miejsce pracy kierowcy.
Źródło: na podstawie Volkswagen