– Błyskawicznie i radykalnie przekształcamy Volkswagena. ID. 2all pokazuje, dokąd chcemy zaprowadzić markę: chcemy być blisko klienta, oferować auta wyposażone w topowe technologie i opakowane w fantastyczny design. Transformację realizujemy w szybkim tempie, aby elektromobilność była dostępna masowo – powiedział Thomas Schäfer, prezes zarządu marki Volkswagen Samochody Osobowe.
Volkswagen zaprezentuje produkcyjną wersję ID. 2all na rynek europejski w 2025 roku. Celem jest cena bazowej wersji na poziomie poniżej 25 tys. euro. To nie wszystko, jeśli chodzi o nowości.
– Możemy wiele zrobić pod względem ekonomii skali. W naszej grupie marek korzystamy z małej platformy, która może pomieścić cztery pojazdy razem z Cuprą i Skodą, więc ta wielkość pomoże nam obniżyć ceny, aby były konkurencyjne, ale nadal na tym zarabiać – powiedział na wczorajszej konferencji Schafer. Prezes Volkswagena podkreślił też, że ID.2 będzie cyt.: „prawdziwym samochodem dla ludzi”
Schafer powiedział również, że cyt.: „….jednocześnie pracujemy również nad pojazdami poniżej 20 000 euro, co będzie jeszcze większym wyzwaniem, ale myślę, że jest to również częścią naszego DNA jako Volkswagena”. Można założyć, że jednym z tych aut będzie zapewne supermini ID.1.
– Przenosimy zalety Volkswagena: najwyższą jakość, najnowsze oprogramowanie i usługi cyfrowe do świata nowej mobilności. W centrum uwagi są tu zawsze potrzeby i wymagania naszych klientów – powiedziała Imelda Labbe, członek zarządu marki ds. sprzedaży, marketingu i obsługi posprzedażnej.
ID. 2all opiera się na najnowszym wcieleniu znanej z innych modeli rodziny ID. platformy MEB. – ID. 2all będzie pierwszym pojazdem na bazie MEB z napędem na przednie koła. Wykorzystujemy dużą elastyczność oferowaną przez platformę MEB i za sprawą MEB Entry wyznaczymy nowe standardy w zakresie technologii i użyteczności – powiedział Kai Grünitz, członek zarządu marki odpowiedzialny za rozwój.
Źródłem napędu jest silnik o mocy 226 KM, a prognozowany zasięg wg WLTP wynosi do 450 kilometrów. Volkswagen kładzie też większy nacisk na design. – ID. 2all to zapowiedź nowego języka projektowania Volkswagena, który opiera się na trzech filarach: stabilności, wzbudzającym sympatię wyglądzie i ekscytacji – powiedział Andreas Mindt, szef designu marki Volkswagen Samochody Osobowe.
Stylistyka nadwozia
Jednym z elementów nowego języka projektowania jest kształt słupka C, przypominający rozwiązanie z pierwszego Golfa. ID. 2all jest pierwszym Volkswagenem z nową interpretacją tego elementu. Inne cechy stylistyczne konceptu to dynamiczne linie i ponadczasowa elegancja.
Wnętrze
Wnętrze jest wyraziste i zastosowano w nim tworzywa wysokiej jakości. System inforozrywki ma bardzo proste menu, analogową regulację głośności, a klimatyzacją steruje się przy pomocy oddzielnego panelu. Pojemność bagażnika wynosi 490-1330 litrów, co jest wartością lepszą niż w pojazdach wyższych klas.
Dziesięć nowych modeli elektrycznych
Wersja produkcyjna ID. 2all będzie jednym z dziesięciu nowych modeli elektrycznych, które Volkswagen wprowadzi na rynek do 2026 roku. W najbliższym czasie pojawią się trzy auta: ID.3 drugiej generacji i sportowy ID.3 GTX oraz flagowy ID.7, następnie w 2026 roku na rynek trafi kompaktowy elektryczny SUV. Dzięki temu marka z Wolfsburga będzie miała najszerszą gamę pojazdów elektrycznych ze wszystkich producentów, a jej celem w Europie jest osiągnięcie udziału samochodów elektrycznych w dostawach na poziomie 80%. Wcześniejsze szacunki marki Volkswagen Samochody Osobowe zakładały wynik w okolicy 70%.
MEB Entry jako podstawa
ID. 2all opiera się na ewolucji platformy MEB. – Jej elastyczność daje klientom duże korzyści, a efekty skali MEB pozwalają nam na niedrogą integrację technologii z wyższych klas w ID. 2all. Każdy klient będzie miał z tego korzyści – powiedział Kai Grünitz.
Technologie z droższych aut
Volkswagen chce w produkcyjnej wersji ID. 2all zastosować technologie z większych i droższych modeli ID. Będzie to między innymi najnowsza wersja Travel Assist – systemu pozwalającego na półautomatyczną jazdę. Inne funkcje, które zostaną zastosowane w ID. 2all to matrycowe reflektory LED IQ.LIGHT, światła tylne 3D LED z listwą pomiędzy nimi, system Park Assist Plus z funkcją pamięci, ID.Light oraz elektrycznie sterowane fotele z funkcją masażu. Listę zamyka duży, panoramiczny szklany dach, który dodatkowo rozjaśnia wnętrze.
Codzienna mobilność
Koncepcyjny ID. 2all to także łatwa obsługa. Dotykowy wyświetlacz systemu inforozrywki o przekątnej 12,9 cala ma nową, uproszczoną strukturę menu. Poniżej ekranu znajduje się nowo opracowany, osobny panel sterowania klimatyzacją. Głównymi jej funkcjami można sterować za pomocą podświetlanych przycisków. Pośrodku panelu sterowania klimatyzacją – łatwo dostępnego dla kierowcy i pasażera z przodu – znajduje się niewielkie pokrętło do regulacji głośności. Niżej znajdują się dwa miejsca do indukcyjnego ładowania smartfonów. Inne funkcje pojazdu, m.in. zmiana wyglądu cyfrowego kokpitu są obsługiwane za pomocą wyświetlacza systemu inforozrywki. Nowa kierownica wielofunkcyjna będzie bardzo prosta w obsłudze – po jej obu stronach znajdą się pokrętło i dwa przyciski. Wszystkie istotne dla kierowcy informacje są prezentowane na jednej osi – na cyfrowym kokpicie o przekątnej 10,9 cala i wyświetlaczu head-up. Smartfony i inne urządzenia elektroniczne można ładować przy pomocy licznych gniazd USB-C w różnych miejscach we wnętrzu. Nie zapomniano także o klasycznym gnieździe 230 V.
Ponadto wnętrze koncepcyjnego ID. 2all oferuje maksymalne wykorzystanie przestrzeni. Jest więc składane oparcie przedniego fotela pasażera: dzięki temu można uzyskać przestrzeń ładunkową o długości 2,20 metra. Oparcia tylnej kanapy składają się w stosunku 40:60. Przestrzeń bagażowa o pojemności 440 litrów została zaprojektowana niezwykle pomysłowo. Na szczególną uwagę zasługuje schowek pod podwójną podłogą bagażnika, który pomieści np. kilka toreb z zakupami. Kolejny schowek o pojemności 50 litrów znajduje się pod tylną kanapą, którą można złożyć jednym ruchem. Ten schowek zmieści kabel do ładowania oraz apteczkę, kamizelkę odblaskową i zestaw naprawczy do opon. Ponadto jest w nim wystarczająco dużo miejsca na większe urządzenia, takie jak laptopy i tablety, które można tam również ładować. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 1330 litrów.
Ładowanie w mniej niż 20 minut
Platforma MEB Entry sprawia, że ID. 2all ma wyjątkowo wydajny napęd. Silnik elektryczny o mocy 226 KM jest umieszczony w przedniej osi, którą napędza. Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 7 sekund. Akumulator po naładowaniu do pełna pozwala pokonać do 450 km wg WLTP. Na stacjach szybkiego ładowania DC akumulator można naładować od 10 do 80% w ciągu 20 minut. W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem przemiennym akumulator jest ładowany z mocą do 11 kW. – Wersja produkcyjna ID. 2all będzie pełnowartościowym pojazdem elektrycznym, nadającym się do użytkowania na co dzień. To będzie typowy Volkswagen z wystarczającą ilością miejsca i dużym zasięgiem, dzięki czemu możliwe będzie podróżowanie także na długich trasach. Dzięki elastycznej platformie MEB nasi klienci będą mogli korzystać z najnowocześniejszych technologii także w klasie cenowej około 25 000 euro. Volkswagen po raz kolejny demokratyzuje postęp. I to jest również jeden z naszych celów – podkreślił Kai Grünitz.
Dane techniczne Volkswagena ID. 2all
Platforma/napęd – MEB Entry, napęd przedni;
Moc maksymalna – 166 kW/226 KM;
Prognozowany zasięg – ok. 450 km (wg WLTP);
Czas ładowania – od 10 do 80% w ok. 20 min;
Przyspieszenie – 0-100 km/h poniżej 7s;
Prędkość maksymalna – 160 km/h;
Długość – 4050 mm;
Szerokość – 1812 mm;
Wysokość – 1530 mm;
Rozstaw osi – 2600 mm
Pojemność bagażnika – 490-1330 l;
Rozmiar opon – 225/40 R20.