Bezemisyjne lotnictwo

Historyczne, elektryczne lądowanie na JFK

Całkowicie elektryczny samolot pasażerski wylądował po raz pierwszy na jednym z najbardziej ruchliwych lotnisk świata
Źródło zdjęcia: BETA Technologies

Po raz pierwszy w dziejach całkowicie elektryczny samolot pasażerski wylądował na nowojorskim lotnisku JFK. Za dziewiczym lotem stała amerykańska firma BETA Technologies, która udowodniła, że przyszłość lotnictwa może być bezemisyjna.

Start-up na start

To wydarzenie zapisze się na kartach historii lotnictwa, bo po raz pierwszy całkowicie elektryczny samolot pasażerski wylądował na jednym z najbardziej ruchliwych lotnisk świata, czyli na nowojorskim John F. Kennedy International Airport (JFK).

Za pionierski lot odpowiadała amerykańska firma BETA Technologies, która w ciągu zaledwie kilku lat przeszła drogę od start-upu po pioniera w dziedzinie zaawansowanej mobilności powietrznej.

Jak poinformowała agencja Reuters, lot demonstracyjny trwał 45 minut i zakończył się bezpiecznym lądowaniem w sercu nowojorskiego portu lotniczego. Na pokładzie maszyny ALIA znajdowało się pięć osób – pilot oraz czterech pasażerów, w tym prezes Republic Airways Matt Koscal oraz Rob Wiesenthal, szef firmy Blade Air Mobility, zajmującej się miejskim transportem powietrznym.

BETA Technologies zareklamowała w ten sposób swój samolot ALIA w wersji CTOL, czyli przystosowanej do klasycznego startu i lądowania. Maszyna została zaprojektowana z myślą o ekologicznej rewolucji w lotnictwie – jest całkowicie elektryczna, cicha, a jej eksploatacja nie generuje lokalnych emisji CO₂.

Jak przypomina serwis Aero Time, pierwotnym celem tego projektu było stworzenie maszyny do transportu organów na potrzeby medycyny, jednak z czasem projekt zyskał szerszy wymiar, a dziś ALIA to jeden z najważniejszych symboli nowej ery transportu powietrznego – przekonują przedstawiciele marki.

Komentarze i plany

Władze Portu Lotniczego Nowy Jork–New Jersey nie kryły entuzjazmu. – Jesteśmy podekscytowani potencjałem innowacji, takich jak w pełni elektryczne samoloty, które ułatwią podróże regionalne przy jednoczesnej redukcji emisji i hałasu – powiedział Prezes Zarządu Portu Kevin O’Toole i dodał – że możemy wdrożyć innowacje i pomóc położyć podwaliny pod bardziej wydajną i przyjazną dla środowiska przyszłość lotnictwa.

Wtórował mu Kyle Clark, założyciel i dyrektor generalny BETA Technologies, który zauważył, że: – Lot naszym elektrycznym samolotem na jedno z najbardziej ruchliwych lotnisk na świecie wraz z pasażerami dowodzi, że zaawansowana mobilność powietrzna nie jest jakąś przyszłą koncepcją, lecz już dostępna.

Założona w 2017 roku firma BETA Technologies prowadziła intensywne testy swojego samolotu przez sześć lat. Ich kulminacją było uzyskanie przez ALIA jako jedyny tego typu statek powietrzny specjalnego certyfikatu rynku FAA, który pozwala na wykonywanie lotów pokazowych przed pełną certyfikacją. Równolegle BETA pracuje nad wersją VTOL – maszyną zdolną do pionowego startu i lądowania – która ma szansę zrewolucjonizować transport miejski.

Po latach rygorystycznych testów w najróżniejszych warunkach z dumą pokazujemy, jak ten samolot może służyć miastom: zmniejszając korki, emisje i zwiększając dostępność – podkreślił Kyle Clark.

Przylot elektrycznym samolotem na lotnisko JFK to nie tylko technologiczny przełom, ale także czytelny sygnał, że zaawansowana i zeroemisyjna mobilność powietrzna przestaje być odległą wizją, a staje się częścią realnych rozwiązań dla współczesnych metropolii.

OW

REKLAMA