Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Pojazdy › Transport ciężki › Globalne firmy za wyższymi normami emisji CO2
  • Sygnatariusze wzywają UE do wyznaczenia jasnej daty, kiedy 100% nowych ciężarówek będzie zeroemisyjnych
  • Fot. T&E

Dekarbonizacja transportu ciężkiego

Globalne firmy za wyższymi normami emisji CO2

Dekarbonizacja transportu ciężkiego

Globalne firmy za wyższymi normami emisji CO2

Sygnatariusze wzywają UE do wyznaczenia jasnej daty, kiedy 100% nowych ciężarówek będzie zeroemisyjnych
Fot. T&E
  • 26/06/2023
Przeczytasz w 3 min
  • 26/06/2023
Przeczytasz w 3 min

Globalne firmy takie jak Nike, Heineken czy PepsiCo wzywają UE do zwiększenia celów klimatycznych dla ciężarówek, aby pomóc im w realizacji własnych zobowiązań ekologicznych. W liście do prawodawców UE podpisanym przez 41 przewoźników, spedytorów oraz firmy logistyczne i e-mobility, w tym Maersk i DFDS, twierdzą, że bardziej ambitne normy emisji CO2 w 2030 i 2040 r. obniżą koszty i przyspieszą produkcję zeroemisyjnych ciężarówek na dużą skalę.

Zwiększenie emisyjnego celu

Producenci ciężarówek mają ambitne dobrowolne zobowiązania do sprzedaży większej liczby bezemisyjnych ciężarówek, w tym pojazdów elektrycznych i wodorowych. W związku z tym firmy wzywają posłów do Parlamentu Europejskiego i rządy UE do zwiększenia celu emisji CO2 na 2030 r. z obecnie proponowanego -45% do -65% redukcji emisji, aby upewnić się, że ambicje regulacyjne są co najmniej na równi z dobrowolnymi poziomami ambicji. Zwiększyłoby to liczbę ekologicznych ciężarówek na europejskich drogach w 2030 r. o ponad 150 000 w porównaniu z propozycją Komisji Europejskiej.

Dekarbonizacja partnerów

– Ambicje PepsiCo, aby zmniejszyć emisje o co najmniej 40% do 2030 r. i osiągnąć zerową emisję netto do 2040 r., w dużej mierze zależą od wysiłków na rzecz dekarbonizacji naszych partnerów w łańcuchu wartości, co obejmuje logistykę stron trzecich. W związku z tym przejście na przystępny cenowo i bezemisyjny przepływ towarów w Europie jest naszym wspólnym obowiązkiem. Wzywamy decydentów w Brukseli do ustanowienia bardziej ambitnych norm emisji CO2 dla samochodów ciężarowych, ponieważ jest to nie tylko kluczowy krok w kierunku osiągnięcia celów UE w zakresie neutralności klimatycznej, ale także strategiczny krok w kierunku sukcesu naszej branży – powiedziała Archana Jagannathan, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w PepsiCo Europe.

Cele klimatyczne dla wszystkich typów

Firmy sygnatariusze wzywają UE do wyznaczenia jasnej daty, kiedy 100% nowych ciężarówek będzie zeroemisyjnych. Ma to kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji sektora do 2050 r., biorąc pod uwagę, że średni cykl życia samochodów ciężarowych w Europie wynosi około 18 lat. W liście napisano, że wszystkie typy ciężarówek powinny podlegać celom klimatycznym, aby zapewnić producentom zwiększenie produkcji pojazdów o zerowej emisji we wszystkich segmentach. Wniosek Komisji wyłączył niektóre typy pojazdów, w tym śmieciarki i ciężarówki budowlane oraz niektóre miejskie samochody dostawcze, które często są łatwe do zelektryfikowania – co korzystnie wpływa na jakość powietrza w miastach.

Organy regulacyjne z dalszymi działaniami

– A.P. Moller-Maersk jest w pełni zaangażowany w osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2040 r. we wszystkich naszych działaniach. Wymaga to znacznych inwestycji i wierzymy, że zobowiązanie się do końca roku 2035 w odniesieniu do zakupu pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi przybliża nas do osiągnięcia naszych celów w zakresie emisji, a tym samym pomoże naszym klientom zmniejszyć ich ślad cieplarniany. Jednak transformacji energetycznej transportu drogowego nie mogą być realizowane tylko przez wiodące firmy, takie jak Maersk i wielu naszych cenionych klientów i partnerów logistycznych. Potrzebne są dalsze działania ze strony organów regulacyjnych, przedsiębiorstw i konsumentów, a my zalecamy wszystkie polityki, aby stworzyć silne sygnały popytowe dla przemysłu, aby przyspieszyć transformację energetyczną – podkreślił Kenny Kristensen, Global Head of Energy Transition Execution, Maersk Landside Transportation.

Kilka przedsiębiorstw wyznaczyło ambitniejsze cele klimatyczne i podkreśla znaczenie znacznego zwiększenia dostępności i przyspieszenia dostaw szerszej gamy bezemisyjnych ciężarówek w nadchodzących latach. Korzyści skali obniżą początkowe koszty zakupu elektrycznych i wodorowych ciężarówek i zapewnią, że wkrótce staną się one tańsze w posiadaniu i eksploatacji niż ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym.

 – W naszym interesie leży dążenie do zwiększenia liczby bezemisyjnych ciężarówek na drogach, wcześniej oraz jasne intencje dotyczące zarówno ciężarówek, jak i infrastruktury. Dzięki temu szybciej osiągniemy zarówno redukcję emisji, jak i parytet kosztów z olejem napędowym, a także umożliwi przewoźnikom, takim jak my, planowanie z większą pewnością – dodała Sophie-Kim Chapman, dyrektor ds. dekarbonizacji w DFDS.

Kroki w dobrym kierunku

Firmy sygnatariusze przyznają, że UE wprowadziła sprzyjające warunki wprowadzenia bezemisyjnych ciężarówek, w tym obowiązkowe punkty ładowania i zniżki na opłaty drogowe dla elektrycznych i wodorowych ciężarówek. Wzywają państwa członkowskie do jak najszybszego wdrożenia tych przepisów UE. Niemniej jednak uważają, że zmiana norm CO2 dla samochodów ciężarowych daje decydentom UE możliwość decydowania, czy Europa będzie czerpać korzyści z przystępnego cenowo bezemisyjnego przepływu towarów i wszystkich dodatkowych korzyści, które przyniosą środowisku, przemysłowi, kierowcom i zdrowiu publicznemu.

Komisja Europejska zaproponowała cel redukcji emisji CO2 o 45% (w porównaniu z poziomami z lat 2019/2020) dla nowych ciężarówek sprzedawanych w 2030 r., a w 2040 r. do 90%. Unijni ministrowie środowiska i Parlament Europejski debatują obecnie nad projektem norm i powinni uzgodnić ostateczną wersję rozporządzenia na początku przyszłego roku.

Źródło: T&E
  • Tagi: Transport & Environment, transport ciężki
REKLAMA

Więcej z kategorii

Transport ciężki

Pojazdy, Transport ciężki

Analiza ENTSO-E

Do 2030 roku autobusy i ciężarówki elektryczne pochłoną połowę całkowitego zużycia energii elektrycznej w sektorze transportu

28/11/2023
Raporty, Transport ciężki

Raport ICCT

Europejska dekarbonizacja transportu ciężkiego

22/11/2023
Biznes, Pojazdy, Transport ciężki, Transport i logistyka

eHDV obsłuży warszawskie restauracje

Elektryczne Scanie trafią do polskiej floty HAVI Logistics

20/11/2023
Biznes, Dostawcze, Magazyn, Pojazdy, Rynek, Transport ciężki, Wydarzenia

Rynek

Quantron wjeżdża do Polski z nowymi rozwiązaniami w sektorze TSL

10/11/2023
Europa, Rynek, Transport ciężki

ACEA

Unijny elektryczny transport ciężki z dużymi wzrostami

30/10/2023
Tesla

Tesla

1000 zielonych sprzeciwów wobec planów rozbudowy fabryki pod Berlinem

26/10/2023
Pojazdy, Transport ciężki

T&E

Unijni ministrowie za redukcją emisji ciężarówek

17/10/2023
Transport ciężki

ACEA

Szybkie przejście na bezemisyjny transport ciężki kluczem do dekarbonizacji

11/10/2023
Pojazdy, Transport ciężki

Do 2030 roku autobusy i ciężarówki elektryczne pochłoną połowę całkowitego zużycia energii elektrycznej w sektorze transportu

28/11/2023
Raporty, Transport ciężki

Europejska dekarbonizacja transportu ciężkiego

22/11/2023
Biznes, Pojazdy, Transport ciężki, Transport i logistyka

Elektryczne Scanie trafią do polskiej floty HAVI Logistics

20/11/2023
Biznes, Dostawcze, Magazyn, Pojazdy, Rynek, Transport ciężki, Wydarzenia

Quantron wjeżdża do Polski z nowymi rozwiązaniami w sektorze TSL

10/11/2023
Europa, Rynek, Transport ciężki

Unijny elektryczny transport ciężki z dużymi wzrostami

30/10/2023
Tesla

1000 zielonych sprzeciwów wobec planów rozbudowy fabryki pod Berlinem

26/10/2023

Wybór Redakcji

Europa, Rynek

Samochody elektryczne ze stabilnym udziałem. Norwegowie nie chcą aut napędzanych benzyną.

01/12/2023
Magazyn, Testy

Jak daleko dojedziesz samochodem na wodór?

01/12/2023
Ekoenergetyka, Infrastruktura, Producenci

ORLEN Deutschland zamówił ładowarki Axon Easy 400

01/12/2023
Biznes, Finansowanie

Elektryczne Gitary zachęcą do jazdy elektrykami w najnowszej kampanii TV  

01/12/2023
Polska, Rynek

Luksusowy „Chińczyk” wjechał do Polski  

30/11/2023
Toyota

Prototypowy, elektryczny Hilux pojawił się w Australii

30/11/2023
Rynek

Chiński producent elektryków chce podbić Europę modelem Deepal

29/11/2023
Infrastruktura, Technologia

Ładowarki Habu SE na wyposażeniu samochodów elektrycznych KIA

29/11/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła