Od chłodziarek do aut
Volvo, Smart, Lotus. Oto tylko trzy najbardziej znane marki, za którym obecnie stoi chiński koncern Geely. Oprócz tego, marka wytwarza londyńskie taksówki i auta Lynk&Co, ma także 17% udziałów w Astonie Martinie i tworzy wraz z Renault spółkę Horse zajmującą się tworzeniem silników i elementów napędu. Ale w Chinach firma – która w 1986 roku zaczynała od produkcji chłodziarek, by potem zająć się wytwarzaniem części motocyklowych, motocykli i wreszcie aut – jest najbardziej znana pod własną nazwą. W 2024 r. grupa wyprodukowała 3,33 mln aut, z czego 1,48 mln stanowiły pojazdy elektryczne.
Geely debiutuje na rynku polskim
Podczas wczorajszej prezentacji marki na rynku polskim (to jeszcze nie jest oficjalna premiera, a pokaz dla dziennikarzy i przedstawicieli branży) – dołączającej do licznej już reprezentacji firm chińskich nad Wisłą – pojawili się zarówno przedstawiciele polskiego oddziału, z general managerem Karolem Kostrzewą na czele, jak i członkowie zarządu z Chin oraz przedstawiciele firmy Jameel Motors, która odpowiada za sprowadzanie pojazdów tej marki do naszego kraju.

Jak na razie, marka – której nazwę wymawia się „dżili” i oznacza ona w języku chińskim „pomyślność” – debiutuje z jednym modelem. To elektryczny SUV o nazwie EX5.
– W portfolio marek, których importerem jest Jameel Motors, ponad 50% sprzedaży stanowią modele elektryczne i hybrydowe. Na niektórych rynkach to nawet 90%. Dlatego wprowadzamy do Polski Geely EX5 – powiedział Marcin Słomkowski, managing director Jameel Motors Poland.

Na pięć gwiazdek
Z kolei Karol Kostrzewa, general manager Geely Poland, przypomniał zalety EX5, takie jak pięć gwiazdek EuroNCAP, nagrody dotyczące designu (np. Red Dot Award, MUSE Design Award, IDA Design Award i A’ Design Award) czy obecność pakietu 16 asystentów jazdy.
Omówiono również stosowane przez Geely baterie Blade, chronione przez konstrukcję platformy auta. Przedstawiciele marki wskazywali, że testowano je na dystansie 1 mln km, że są odporne na zużycie (SoC 92,12% po 1500 cyklach), na zniszczenie (wytrzymuje nakłucia 5 mm) oraz na temperaturę (utrzymuje 90% pojemności przy -30 stopni Celsjusza).

Parametry
Geely EX5 to SUV o długości 4615 mm. Jego wysokość to 1670 mm, a szerokość 1901 mm. Rozstaw osi: 2750 mm. Pojemność bagażnika to 461 litrów. Pod względem wymiarów, chińskie auto plasuje się więc w podobnym segmencie, co Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Ford Mustang Mach-E, VW ID.4 czy Hyundai Ioniq 5.
Kluczowe dane:
-moc 217 KM
-moment obrotowy 320 Nm
-przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,9 s w wersji Pro, 7,1 s w wersji Max
-napęd na przód
-prędkość maksymalna 175 km/h
-pojemność akumulatora LFP: 60,22 kWh
-zasięg: 430 km (Pro), 425 km (Max)
-maksymalna moc ładowania DC: 100 kW
-czas ładowania DC 30-80%: 20 min
Do wyboru dwie wersje
Odmiana Pro ma w standardzie m.in. adaptacyjny tempomat, układ monitorowania martwego pola, pompę ciepła, podgrzewaną przednią szybę czy podgrzewaną kierownicę i nawigację online, a także tapicerkę ze skóry ekologicznej. Jeśli chodzi o multimedia, każda odmiana Geely EX5 korzysta z ekranu o przekątnej 15,4 cala. Wyświetlacz za kierownicą ma 10,2 cala.
Wersja Max jest bogatsza m.in. o czujniki parkowania z przodu, wyświetlacz head-up, audio firmy Flyme Sound z 16 głośnikami, 19-calowe alufelgi (w Pro: 18 cali), elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, dach panoramiczny z elektryczną roletą i fotele z przodu z funkcją pamięci ustawień i z masażem.
Samochód ma w wyposażeniu także system obsługi głosowej. Jak zapowiadają przedstawiciele marki, już wkrótce auto ma odpowiadać kierowcy także w języku polskim.
Lista seryjnych systemów wspomagania kierowcy prezentuje się następująco:
RCTB — Rear Cross Traffic Braking
Hamowanie przy ruchu poprzecznym z tyłu
ALC — Automatic Lane Change
Automatyczna zmiana pasa ruchu
LKA — Lane Keeping Assist
Asystent utrzymania pasa ruchu
RCTA — Rear Cross Traffic Alert
Ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu
EMA — Emergency Maneuver Assist
Asystent awaryjnych manewrów
CMSR — Camera Monitoring System Rear
System kamer monitorujących tył pojazdu
LCA — Lane Change Assist
Asystent utrzymania pasa ruchu
ELKA — Emergency Lane Keeping Assist
Awaryjny system utrzymania pasa ruchu
BSD — Blind Spot Detection

Wykrywanie pojazdów
w martwym polu
DOW — Door Open Warning
Ostrzeżenie o otwartych drzwiach
przy nadjeżdżającym pojeździe
TSI — Traffic Sign Identification
Rozpoznawanie znaków drogowych
AEB — Autonomous Emergency Braking
Autonomiczne hamowanie awaryjne
ACC — Adaptive Cruise Control
Aktywny tempomat
ICC — Integrated Cruise Control
Zintegrowany tempomat adaptacyjny
FCTA — Front Cross Traffic Alert
Ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z przodu
CMSF — Camera Monitoring System Front
System kamer monitorujących przód pojazdu
Do wyboru jest pięć kolorów lakieru. Noszą nazwy Turquoise Green, Carbon Black, Snowy White, Moonlight Silver, Frost Grey. Auto obsługuje ładowanie V2G i V2Home.

Geely EX5: ceny w Polsce
Samochód został wyceniony na 169 900 zł za wersję Pro i na 189 900 zł za wersję Max. Parametry dotyczące napędu, mocy czy akumulatora pozostają niezmienione.
Od cen można odliczyć dopłaty z programu „NaszEauto”, a marka najmocniej komunikuje nie ceny „za gotówkę”, a oferowane na ten samochód finansowanie. W jego ramach, Geely EX5 można jeździć za 699 zł netto miesięcznie (w 24 ratach). Dokładne warunki tej oferty są następujące: okres leasingu 24 miesiące; Wstępna opłata leasingowa 29% (40 000 zł netto); Wartość końcowa 65%.


Wallbox za 1 zł i 3- letni serwis za 1 zł
Jak podaje firma, „pełne szczegóły oferty zostaną ujawnione bliżej premiery rynkowej, która planowana jest na III kwartał 2025 r. Równolegle importer finalizuje pełną ofertę sprzedażową i przygotowuje kolejne inicjatywy wspierające obecność marki w Polsce – w tym otwarcie flagowego salonu Geely w Warszawie, zaplanowane na początek 4. kwartału.
Geely przekonuje przestrzenią
Oglądający samochód dziennikarze podkreślali płaską podłogę z tyłu, dużą przestrzeń na nogi i dobrą jakość wykonania wnętrza. W środku nie znajdziemy elementów przypominających np. te z Volvo – wykorzystano inne przełączniki czy ekrany. Jasna kolorystyka dodaje uroku.

Samochód to przestronny, rodzinny SUV. Połączenie dość szybkiego ładowania, rozsądnych parametrów i ceny nieco niższej niż w przypadku wspomnianych rywali (zwłaszcza biorąc pod uwagę osiągi) może przełożyć się na to, że Geely znajdzie sobie miejsce w statystykach sprzedaży. Czekamy na więcej detali dotyczących oferty, salonów i sieci serwisowej. Już wiadomo, że jesienią do gamy dołączy hybryda plug-in, zaś „w najbliższej przyszłości” pojawią się także dwa modele spalinowe.
PMA
Fot. Maciej Gis

