GAC Aion ze wzrostem sprzedaży EV

GAC Aion ze wzrostem sprzedaży EV

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Sprzedaż chińskiego producenta aut elektrycznych wyniosła w styczniu 16 031 sztuk i wzrosła o 117,9 % rok do roku. Z drugiej strony oznacza to delikatny spadek w stosunku do zeszłego miesiąca (spadek o 3,9 % z 16 675 sztuk w grudniu). W styczniu do sprzedaży wszedł też najdroższy model firmy Aion LX Plus – auto dysponujące zdaniem producenta największym zasięgiem na świecie, czyli 1008 km.

GAC Aion, spółka zależna Grupy GAC dedykowana dla sektora pojazdów elektrycznych, odnotowała w styczniu sprzedaż sięgającą 16 031 sztuk. Oznacza to wzrost o 117,9 % rok do roku, ale i spadek o 3,9 % w porównaniu z 16.675 autami sprzedanymi w grudniu 2021 roku.

Marka premium smart EV

Firma, która rozpoczęła samodzielną działalność w listopadzie 2020 r., jest pozycjonowana jako marka premium smart EV. Obecnie w sprzedaży posiada kilka modeli, w tym Aion LX Plus, Aion V Plus, Aion S Plus, Aion S i Aion Y. Auta obejmują przedział cenowy rozpoczynający się od 109 600 RMB (17 200 USD) –do najdroższego 459 600 RMB (73 000 USD).

1008 km zasięgu

Wśród wymienionych modeli firmy najciekawiej obecnie prezentuje się Aion LX Plus, który został zaprezentowany na Guangzhou Auto Show 19 listopada 2021r., a do sprzedaży trafił niespełna miesiąc temu – 5 stycznia. Najdroższa wersja modelu dostępna w cenie 73 000 USD jest wyposażona w akumulator o mega pojemności 144,4 kWh i zasięgu 1008 km. Firma twierdzi, że ogniwo napędzające ten model ma gęstość energetyczną 205 Wh/kg, co Aion LX Plus czyni pojazdem produkcyjnym o największym zasięgu na świecie.

Bardziej wydajne ogniwa

Warto zaznaczyć, że pakiet ogniw GAC Aion nie jest oparty na technologii baterii półprzewodnikowych, ale na tradycyjnych trójskładnikowych bateriach litowych. Firma zaprezentowała technologię swoich wydajnych silikonowych ogniw krzemowych  w kwietnia 2021 r. Chiński gigant zaznaczył jednocześnie, że jest to technologia, która sprawia, że ​​baterie są lżejsze oraz mniejsze. Ogniwo charakteryzuje się poprawą gęstości energetycznej, mocy oraz lepszą charakterystyką baterii w niskich temperaturach.

Najdroższa wersja bez LiDAR-ów

GAC Aion informuje, że Aion LX Plus jest wyposażony w 3 LiDARy z możliwością powiększania, umieszczone na dachu, a także po bokach samochodu, co pozwoli modelowi na jazdę z nawigacją po autostradach i w miastach. Z drugiej strony, co nieco zastanawiające, specyfikacja auta wskazuje, że tylko wersja wyceniona na 409 600 RMB (65 000 USD) jest wyposażona w LiDAR, a najdroższa wersja o zasięgu 1008 km nie posiada tego podzespołu.

Mniejszy zasięg, lepsze przyspieszenie

Oprócz modelu z akumulatorem 144,4 kWh, GAC Aion oferuje również dwa modele o zasięgu 600 km za 329 600 i 409 600 RMB oraz model o zasięgu 650 km za 286 600 RMB. Specyfikacja GAC Aion dla Aion LX Plus przedstawiona na stronie internetowej firmy pokazuje, że pojemność akumulatora dla tych modeli z niższego zakresu wynosi 93,3 kWh.

Najszybciej przyspieszającą wersją tego modelu jest wersja o zasięgu 600 km z czasem przyspieszania 0-100 km/h wynoszącym 3,9 sekundy. Czasy od 0 do 100 km/h dla modeli o zasięgu 1008 km i 650 km wynoszą odpowiednio 7,9 sekundy i 7,8 sekundy.

Źródło: na podstawie cnvpost.com, gac-motor.com

Narzędzia
i kalkulatory