Euro NCAP uznała w pełni elektrycznego SUV-a Škodę Enyaq iV oraz model Fabia czwartej generacji za najlepsze w swojej klasie w ramach programu “Best-in-class Cars of 2021”. Oznacza to, że oba modele były najbezpieczniejszymi spośród wszystkich testowanych pojazdów w swoich klasach w roku ubiegłym. Škoda Enyaq iV okazała się najbezpieczniejszym SUV-em, który przeszedł test referencyjny bezpieczeństwa zderzeniowego, zdobywając 86 procent wszystkich możliwych punktów. Model FABIA, z wynikiem 78 procent, osiągnął najlepszy rezultat spośród wszystkich samochodów kompaktowych testowanych w 2021 r.
Dobra passa
Niezależna organizacja Euro NCAP cyklicznie publikuje listę samochodów, które osiągnęły najwyższy wynik w swojej klasie w testach referencyjnych bezpieczeństwa zderzeniowego. W 2021 r. w prestiżowym zestawieniu „Best-in-class Cars of 2021” znalazły się dwa modele Škody: Enyaq iV w klasie SUV oraz Fabia w klasie samochodów kompaktowych. To wyróżnienie sprawia, że Škoda jest jedynym producentem, który posiada dwóch zwycięzców w swojej klasie w 2021 r. Co ciekawe, model Enyaq iV i Fabia to trzynasty i czternasty nowy samochód Škody z rzędu, który otrzymał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek. Fabia kontynuuje sukces z 2014 r., kiedy to trzecia generacja flagowego pojazdu marki została również uznana za najlepszą w swojej klasie.
Rygorystyczne wymogi
Wymagania w teście Euro NCAP stają się z roku na rok coraz bardziej rygorystyczne, dlatego najbardziej trafne porównanie wyników jest dokonywane biorąc pod uwagę zestawienie z lat 2020 i 2021. Dzięki temu wszystkie pojazdy są oceniane pod kątem tych samych standardów. W swojej klasie Škoda Enyaq iV otrzymała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek i ogólny wynik na poziomie 86 procent wszystkich możliwych punktów w teście Euro NCAP 2021. Pierwszy samochód marki Škoda oparty na modułowej platformie samochodów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen osiągnął doskonałe wyniki w kompleksowych testach zderzeniowych i bezpieczeństwa, szczególnie biorąc pod uwagę ochronę pasażerów. Elektryczny SUV z wynikiem 94 procent punktów za ochronę dorosłych pasażerów i 89 procent za ochronę dzieci ustanowił nowy rekord w testach, których kryteria ponownie zostały zaostrzone w porównaniu z 2020 r. Od tego czasu lepszy wynik został zdobyty tylko raz, przez pojazd z klasy premium.
Nie tylko testy zderzeniowe
Europejski Program Oceny Nowych Pojazdów (Euro NCAP) to inicjatywa powołana do życia w 1997 roku przez ministerstwa transportu, kluby motoryzacyjne, towarzystwa ubezpieczeniowe i instytuty badawcze z ośmiu krajów europejskich. Konsorcjum ma siedzibę w belgijskim mieście Leuven i przeprowadza testy zderzeniowe aktualnych modeli pojazdów w celu oceny ich bezpieczeństwa czynnego i biernego. Testy w ostatnich latach stają się coraz bardziej rygorystyczne i obejmują obecnie szereg scenariuszy kolizji. Chociaż początkowo oceniano tylko wyniki testów zderzeniowych, teraz uwzględniane są również oceny aktywnych systemów bezpieczeństwa, a także systemów wspomagania kierowcy.
Źródło: na podstawie Škoda