Firma EODev (Toyota jest jednym z jej udziałowców) zaprezentowała prototyp statku średniej wielkości Energy Observer 2, czyli wielozadaniową jednostkę towarową zasilaną ciekłym wodorem, oferujący bardzo duże możliwości transportowe i znaczną autonomię. Bezemisyjny napęd wykorzystuje generator EODev RexH2 z ogniwami paliwowymi japońskiego producenta samochodów. Średnie statki zasilane wodorem (do 5 tys. ton), które stanowią ok. 37% światowej floty mają być alternatywą dla transportu drogowego. Transport morski odpowiada dziś za 3% rocznych emisji CO2 na świecie.
Toyota, jako dostawca ogniw paliwowych współuczestniczy w procesie wprowadzenia statku na komercyjny rynek. Jednostka powstała na bazie doświadczeń i technologii wypracowanych podczas rejsu dookoła świata eksperymentalnego jachtu Energy Observer.
Samowystarczalny katamaran
Energy Observer to samowystarczalny energetycznie eksperymentalny katamaran, wyposażony w przystosowane do pracy na morskim jachcie ogniwa paliwowe z Toyoty Mirai. Jacht realizuje od kilku lat rejs dookoła świata – wyprawa przez trzy oceany stanowi ekstremalny test, który pozwolił wypracować optymalne technologie i rozwiązania. Doświadczenie to stało się podstawą dla działalności spółki EODev, komercyjnego ramienia zespołu naukowców i inżynierów stojących za projektem Energy Observer. Toyota jest jednym z udziałowców tej firmy, która obecnie oferuje na rynku dwa wodorowe generatory prądu do zastosowań morskich i stacjonarnych na bazie ogniw paliwowych dostarczanych przez producenta sedana Mirai.
Zespół Energy Observera zaprezentował niedawno swój nowy produkt, który przyspieszy dekarbonizację towarowego transportu morskiego. Energy Observer 2 to wielozadaniowy statek towarowy zasilany ciekłym wodorem, oferujący bardzo duże możliwości transportowe i znaczną autonomię. Jego bezemisyjny napęd wykorzystuje generator EODev RexH2 z ogniwami paliwowymi Toyoty.
Alternatywa dla transportu drogowego
Specyfikacja statku stanowi odpowiedź na pilną potrzebę odnowienia flot wielozadaniowych statków towarowych o nośności do 5 tys. ton. Używane na trasach przybrzeżnych i wewnątrzkontynentalnych, stanowią alternatywę dla transportu drogowego i mogą zawijać do mniejszych portów bez angażowania rozbudowanej logistyki. Statki tej wielkości stanowią prawie 37% światowej floty, a często są to stare jednostki, produkujące wiele zanieczyszczeń. Dlatego zespół Energy Observera oraz partnerzy projektu postanowili skoncentrować się właśnie na tej części rynku, aby przyspieszyć transformację branży morskiej w kierunku neutralności klimatycznej i środowiskowej.
Elektryczna żaglówka
Energy Observer 2 ma długość 120 metrów, szerokość 22 metry, zanurzenie 5,5 metra i nośność 5000 ton. Powierzchnia żagli wynosi 1450 m². Ekonomiczna średnia prędkość to 12 węzłów. Statek jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 4 MW, zasilanym przez generator RexH2 z ogniwami paliwowymi Toyoty o mocy 2,5 MW. Wodór, który trafia do generatora RexH2, jest magazynowany w ciekłej postaci w zbiornikach o pojemności 1000 m3, które mieszczą 70 ton tego paliwa. Zapewniają one zasięg do 4000 mil morskich, czyli 7400 km.
Benchmark dla branży
– Dzięki prototypowemu statkowi chcemy przejść pełną drogę do dekarbonizacji średnich statków transportowych, wykorzystujących wodór jako paliwo. Wierzymy w zdolność francuskiego przemysłu morskiego, by stał się benchmarkiem dla całej branży dzięki współpracy z innowacyjnym hubem realizującym badania i rozwój oraz wdrożenia nowych technologii – powiedział Victorien Erussard, założyciel i prezydent Energy Observer.
– Transformacja w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego jest realizowana od kilku lat. Prowadzone są prace nad statkami napędzanymi LNG i wieloma innymi innowacjami, w tym powrotem do napędu wiatrowego. Na innowacyjnych rozwiązaniach Energy Observera 2, bezemisyjnego statku średniej wielkości o wielu zastosowaniach, skorzysta wiele branż powiązanych z transportem morskim, w tym armatorzy, stocznie, producenci różnego rodzaju sprzętu, dostawcy energii, porty, firmy usługowe, a także uczelnie i ośrodki badawcze – powiedział Frédéric Moncany de St-Aignan, prezes Cluster Maritime Français.
Modułowa konstrukcja
Transport morski odpowiada za 3% rocznych emisji CO2 na świecie. Ambicją zespołu Energy Observera, Toyoty oraz pozostałych partnerów projektu było opracowanie i przetestowanie rozwiązań, które pozwolą transportować towary drogą morską bez żadnych emisji. Technologia wodorowa to najważniejszy element projektu Energy Observer i główny powód zaangażowania Toyota Motor Europe. Toyota zaprojektowała dostosowaną do użytku na morzu wersję systemu ogniw paliwowych i zainstalowała ją w eksperymentalnym katamaranie. Koncern jest od początku partnerem tego projektu. System ogniw paliwowych Toyoty został zaprojektowany jako konstrukcja modułowa, którą łatwo zaadaptować do różnych zastosowań. Obecnie są one wykorzystywane w seryjnych autach osobowych, ciężarówkach, autobusach, jachtach morskich, pociągach i instalacjach stacjonarnych.
Sprawdzone technologie
Po sześciu latach trwania projektu zastosowane na nim technologie są już dojrzałe i sprawdzone. Dotyczy to zarówno przystosowanych do morskiego środowiska ogniw paliwowych Toyoty, jak i masowej produkcji ogniw paliwowych czy systemu magazynowania ciekłego wodoru. Zespół Energy Observera wraz z partnerami rozwiązuje obecnie ostatnie kwestie technologiczne. EODev, spółka odpowiedzialna za komercjalizację technologii wypracowanych w projekcie Energy Observer, dzięki współpracy z Toyotą jest ekspertem w dziedzinie technologii wodorowych dla branży morskiej.
Źródło: na podstawie Toyota, foto: Energy Observer 2 ©JB Epron Design / ©Kadeg Boucher.