Cupra Tavascan to pierwszy elektryczny SUV hiszpańskiej marki. Nie mówimy o pierwszym całkowicie elektrycznym modelu – bo taką rolę pełni Cupra Born „spokrewniona” z VW ID.3 – ale o SUV-ie, z którym firma wiąże duże nadzieje sprzedażowe.
Sportowo stylizowany Tavascan powstał na platformie MEB – tej samej, która jest podstawą m.in. Skody Enyaq, VW ID.5 czy Audi Q4 e-tron. Mierzy 4,64 m. Konkuruje nie tylko ze wspomnianymi modelami z tego samego koncernu, ale i np. z Fordem Mustangiem Mach-E, Teslą Model Y, a także np. z Kią EV6.
Tak prezentują się parametry Tavascana, dostępnego w Polsce w dwóch wersjach (ceny brutto):
Nazwa wersji | Pojemność akumulatora (netto) | Zasięg (WLTP) | Moc | Napęd | 0–100 km/h | Max moc ładowania DC | Cena od |
Endurance | 77 kWh | 568 km | 286 KM | RWD | 6,8 s | 135 kW | 238 800 zł |
VZ (Veloz) | 77 kWh | 521 km | 340 KM | AWD | 5,5 s | 135 kW | 295 100 zł |
Ceny już wyjściowo, zwłaszcza w przypadku odmiany Endurance, wydają się konkurencyjne. Cupra wyróżnia się na tle rywali zasięgiem. Tesla wygrywa maksymalną mocą ładowania, oferuje jednak znacznie mniejszą baterię. Z kolei VW jest tańszy, ale wolniejszy.
Model | Bateria (netto) | Zasięg (WLTP) | Moc | Napęd | 0–100 km/h | Max ładowanie DC | Cena od (PLN) |
Cupra Tavascan Endurance | 77 kWh | 568 km | 286 KM | RWD | 6,8 s | 135 kW | 238 800 zł |
VW ID.5 Pro Performance | 77 kWh | 516 km | 204 KM | RWD | 8,4 s | 135 kW | 216 390 zł |
Skoda Enyaq Coupé 85 | 77 kWh | 573 km | 285 KM | RWD | 6,7 s | 125 kW | 257 550 zł |
Ford Mustang Mach-E RWD | 75 kWh | 440 km | 269 KM | RWD | 6,2 s | 150 kW | 263 000 zł |
Tesla Model Y RWD | 60 kWh | 455 km | 299 KM | RWD | 6,9 s | 170 kW | 224 990 zł |
Z wkładem i limitem kilometrów
Marka zaktualizowała cennik modelu – nie mówimy jednak o cenach „za gotówkę”, a o nowych ofertach finansowania.
„W ramach oferty Leasing Jak Abonament, klienci zapłacą jedynie 671 zł miesięcznie. Oferta obejmuje 25-miesięczny leasing z wkładem własnym w wysokości 36 894 zł i limitem 10 tys. km. Dzięki wsparciu z programu NaszEauto klienci mogą uzyskać dotację do wkładu własnego w wysokości 30 000 zł” – podano. Mowa o cenach netto.

Nie zabrakło także oferty dla klientów indywidualnych. Mogą oni skorzystać z oferty najmu długoterminowego – wynajmując samochód na 25 miesięcy z limitem rocznym 10 tys. km i wpłatą własną w wysokości 36 894 zł zapłacą ratę w wysokości 1187 zł netto. Co ważne, klienci indywidualni również mogą skorzystać z dopłaty z programu NaszEauto. Oferty obowiązują dla ograniczonej liczby samochodów
Elektryczna ofensywa
Marka Cupra oferuje jeszcze wspomniany model Born. Kosztuje od 183 700 zł za wersję 59 kWh o mocy 231 KM. Takie auto osiąga 100 km/h w 6,7 s. Wcześniej Born był dostępny także w wariantach o mocy 150 (45 kWh) i 204 KM, za niższe ceny (od 158 600 zł).
Teraz takich odmian już nie ma. Born jest tańszy, ale to na Tavascana Cupra ogłosiła atrakcyjniejsze oferty finansowania. Widać, że to ten SUV został wytypowany przez markę na kandydata do bycia elektrycznym hitem sprzedaży. Połączenie jego parametrów i zalet z miesięczną ratą może okazać się naprawdę kuszące dla nabywców, którym pasują tak ustawione parametry produktów finansowych.

Rekordowy kwartał
Cupra radzi sobie na rynku naprawdę dobrze – w I kwartale 2025 r. osiągnęła najlepszy wynik w całej swojej historii (zauważmy, że niezbyt długiej), dostarczając na świecie 78 300 auta w okresie od stycznia do marca 2025 r. Sam marzec przyniósł nowy rekord – z 34 900 dostarczonymi egzemplarzami aut, Cupra osiągnęła wtedy najlepszy miesięczny rezultat.
W pierwszym kwartale 2025 r. samochody elektryczne odpowiadały za 23,7% wszystkich dostaw Cupry, co oznacza dwukrotny wzrost względem tego samego okresu 2024 roku. Dostawy modeli EV wzrosły o 95,3% – do 37 700 samochodów (w pierwszym kwartale 2024 r. było ich 19 300).
Co ciekawe, model Tavascan jest produkowany w Chinach. Polityka celna może wpłynąć na to, ile Cupra na nim zarabia – jak widać, nie przeszkadza to jednak marce w przygotowywaniu konkurencyjnych ofert dla klientów.
PMA