Volvo Trucks oficjalnie wprowadzi nowy elektryczny model przeznaczony do transportu dalekobieżnego – Volvo FH Aero Electric z elektryczną osią napędową (e-axle) – oraz rozpocznie przyjmowanie zamówień w pierwszej połowie 2026 roku.
FH Aero Electric zostało zaprojektowane z myślą o transporcie dalekobieżnym – segmencie odpowiadającym za dużą część emisji CO₂ w transporcie ciężarowym, który do tej pory był trudny do elektryfikacji. Nowy samochód ciężarowy oferuje możliwość szybkiego ładowania i zasięg do 600 km na napędzie elektrycznym.
Wkład w redukcję CO₂
Roger Alm, Prezes Volvo Trucks twierdzi, że to prawdziwy przełom w transporcie bezemisyjnym. Jego zdaniem, firmy transportowe mogą teraz pokonywać naprawdę długie trasy z wykorzystaniem elektrycznych ciężarówek bez kompromisów w zakresie produktywności. Superszybkie ładowanie i duża ładowność sprawiają, że jest to bardzo konkurencyjne rozwiązanie.
– Elektryczne ciężarówki w transporcie dalekobieżnym będą mieć istotny wkład w redukcję emisji CO₂ w naszej branży, ponieważ właśnie w tym obszarze można osiągnąć największe oszczędności w przeliczeniu na pojedynczy pojazd. To dobra wiadomość zarówno dla firm transportowych, jak i dla całego społeczeństwa – dodał szef firmy.
Szybkie ładowanie
Ładowanie baterii w nowym, dalekobieżnym Volvo FH Aero Electric będzie przebiegać szybciej dzięki przystosowaniu pojazdu do nowego standardu MCS (Megawatt Charging System).
Naładowanie akumulatora (od 20% do 80%) zajmie około 40 minut, co oznacza, że można to zrobić w ramach ustawowego czasu odpoczynku kierowców ciężarówek w UE, przyczyniając się tym samym do wysokiej wydajności. Producent podkreśla, że dzięki szybkiemu ładowaniu ciężarówka umożliwi dalekobieżny transport elektryczny w ciągu jednego dnia.

Duża ładowność
Elektryczna ciężarówka może osiągnąć całkowitą masę do 48 ton i oferuje ładowność zbliżoną do konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem Diesla. Tak duża ładowność możliwa jest dzięki konfiguracji osi 6×2, która umożliwia montaż większej liczby baterii i poprawia rozkład masy, co ma znaczenie przy ciężkich naczepach i dodatkowej masie akumulatorów.
Daleki zasięg nowego modelu Volvo jest możliwy dzięki nowej technologii układu napędowego, tzw. e-axle, która pozwala na montaż znacznie większej liczby baterii. Nowe FH Aero Electric może pomieścić 8 akumulatorów o łącznej pojemności 780 kWh.
Osiem bateryjnych modeli
Volvo Trucks jest globalnym liderem w segmencie średnich i ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych, posiadając w swoim portfolio osiem modeli bateryjnych. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 2019 roku, a do tej pory dostarczono ponad 5000 elektrycznych ciężarówek do klientów w 50 krajach.
