Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Rynek › Chińscy producenci zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę w Europie
  • Sprzedaż BEV w Chinach wzrósł do prawie 18 proc. na rynku nowych samochodów
  • Fot. EV Klub Polska

Analiza Transport & Environment

Chińscy producenci zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę w Europie

Analiza Transport & Environment

Chińscy producenci zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę w Europie

Sprzedaż BEV w Chinach wzrósł do prawie 18 proc. na rynku nowych samochodów
Fot. EV Klub Polska
  • 17/10/2022
Przeczytasz w 3 min
  • 17/10/2022
Przeczytasz w 3 min

Chińscy producenci samochodów elektrycznych zaczynają coraz mocniej zaznaczać swoją obecność na rynku europejskim. Odpowiadają już za 5 proc. wszystkich sprzedanych w tym roku zeroemisyjnych pojazdów. W oparciu o obecne trendy, mogą oni dostarczać Europie od 9 do 18 proc. samochodów BEV w 2025 r.

Takie wnioski płyną z nowego badania Transport & Environment. Grupa ostrzega, że niepowodzenie producentów samochodów w UE w zwiększeniu dostaw BEV może spowodować, że firmy zagraniczne przejmą większość rynku masowego w Europie.

– Europejscy producenci samochodów zatrzasnęli hamulce w swojej ofercie samochodów elektrycznych w czasie, gdy chińscy i amerykańscy producenci samochodów szybko wprowadzają na rynek nowe modele. Jeśli Europa chce utrzymać konkurencyjność swojego przemysłu samochodowego, UE musi wprowadzić własną, silną politykę przemysłową, która dorówna umięśnionemu wsparciu Chińczyków i Amerykanów dla pojazdów elektrycznych. Stawką jest klimat i miejsca pracy na kontynencie – powiedziała Julia Poliscanova, starszy dyrektor w Transport & Environment.

Według przedstawionych przez T&E danych, udział sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie spadł do 11 proc. w pierwszej połowie 2022 roku, co oznacza kolejny spadek z 13 proc. w drugiej połowie ubiegłego roku. Rosnąca sprzedaż pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych i Chinach sugeruje, że brak zachęt regulacyjnych, a nie załamanie łańcucha dostaw, jest główną przyczyną powolnych wysiłków Europy w zakresie elektryfikacji – twierdzi T&E. W tym samym czasie (pierwsza połowa 2022 r.) sprzedaż BEV w Chinach wzrosła do prawie 18 proc. na rynku nowych samochodów, podczas gdy udział EV w USA wzrósł o 50 proc. W tym samym okresie udział BEV w Europie spadł o dwa punkty procentowe, przy czym Europejczycy borykają się z wyjątkowo długim czasem oczekiwania na modele elektryczne. 

– Brak zachęt regulacyjnych w znacznie większym stopniu niż kryzys w łańcuchu dostaw przyczynia się do spowolnienia sprzedaży EV w Europie. Obecne cele dotyczące emisji CO2 przez samochody nie sprawdzają się. UE musi szybko zablokować wycofanie benzyny i diesli w 2035 r. i usunąć luki prawne, które osłabiają cele producentów samochodów. Powinna również wspierać środki takie jak tani leasing samochodów elektrycznych, aby stały się one dostępne dla wszystkich – dodaje Julia Poliscanova.
 
Po spadku średnich emisji dwutlenku węgla (CO2) z nowych samochodów w Europie po wprowadzeniu ambitnych norm CO2 na 2020/21 rok (12 proc. zarówno w 2020, jak i 2021 roku), emisja CO2 z samochodów w UE spadła o zaledwie 2 proc. w pierwszej połowie tego roku. Dzieje się tak dlatego, że cele są zbyt słabe – twierdzi T&E. Pomimo stagnacji sprzedaży BEV, wszyscy oprócz VW są na dobrej drodze do osiągnięcia celu CO2 na rok 2022.

Dobrowolne zobowiązania producentów samochodów sprawiłyby, że BEV stanowiłyby ponad trzy czwarte rynku samochodowego w 2030 roku. Jeśli jednak producenci samochodów postanowią wykonać jedynie plan minimum sprzedaż BEV wyniesie zaledwie 55 proc. W ten sposób Europa straciłaby możliwość ograniczenia emisji o 135 MtCO2 w ciągu dekady.

Spowolnienie podaży i długi czas oczekiwania nie są jednak jedynymi wyzwaniami stojącymi przed europejskim rynkiem samochodowym. Europejscy producenci samochodów coraz bardziej koncentrują się na modelach premium, pozostawiając rynek masowy, a wraz z nim masowe zatrudnienie, zagrożone zdominowaniem przez zagranicznych graczy. T&E zaleca wsparcie dla przystępnych cenowo samochodów elektrycznych w formie taniego leasingu dla pojazdów elektrycznych, jak to zostało zaproponowane we Francji.
 
W przygotowanym dokumencie, T&E zaleca, aby UE i rządy krajowe:
·       Potwierdziły 100 proc. redukcję CO2 ze wszystkich nowych samochodów do 2035 roku, jak proponuje Komisja Europejska, a popiera Parlament Europejski i ministrowie środowiska UE.
·       Sprzeciwiły się wobec jakichkolwiek zwolnień lub kredytów dla e-paliw;
·       Zlikwidowały od 2025 r. poziom odniesienia ZLEV, który daje kredyty producentom samochodów za sprzedaż samochodów elektrycznych.
·       Wprowadziły przymus elektryfikacji wszystkich nowo sprzedawanych pojazdów floty firmowej do 2030 r.
·       Wykorzystanie funduszy UE i środków krajowych w celu przyspieszenia produkcji BEV ponad minimalne cele.
·       Dostosowali polityki przemysłowe do polityki przyjętej niedawno w USA, na przykład poprzez zastosowanie lokalnych źródeł zaopatrzenia i wymogów środowiskowych do ulg podatkowych i dotacji na BEV i akumulatory.

Źródło: Transport & Environment
  • Tagi: chiny, limity, Norym emisji spalin, Sprzdaż, Unia Europejska, USA
REKLAMA

Więcej z kategorii

Rynek

Rynek

ACEA – unijny rynek w październiku

Samochody elektryczne wyprzedziły diesle

21/11/2023
Europa, Infrastruktura, Rynek

Infrastruktura ładowania

Niemcy mają Charging Infrastructure Masterplan II

20/11/2023
Polska, Rynek

Licznik Elektromobilności

Czas na elektryfikację drogowego transportu ciężkiego

17/11/2023
elektromobilni, Magazyn, Rynek

SAIC Motor

MG wjeżdża do Polski na bateriach

17/11/2023
Rynek, Świat

Analiza BloombergNEF

W 2023 sprzedaż samochodów elektrycznych osiągnie 14 mln sztuk

15/11/2023
Rynek

Rynek

Francuska fabryka w Busan rozpocznie za dwa lata eksportową produkcję elektrycznego Polestara 4  

15/11/2023
Europa, Rynek

Ukraina

Chińska wersja elektrycznego ID.4 liderem sprzedaży w październiku

14/11/2023
Biznes, Europa, Floty, Rynek

Toyota

500 elektrycznych bZ4X zasili taksówkową flotę G7

14/11/2023
Rynek

Samochody elektryczne wyprzedziły diesle

21/11/2023
Europa, Infrastruktura, Rynek

Niemcy mają Charging Infrastructure Masterplan II

20/11/2023
Polska, Rynek

Czas na elektryfikację drogowego transportu ciężkiego

17/11/2023
elektromobilni, Magazyn, Rynek

MG wjeżdża do Polski na bateriach

17/11/2023
Rynek, Świat

W 2023 sprzedaż samochodów elektrycznych osiągnie 14 mln sztuk

15/11/2023
Rynek

Francuska fabryka w Busan rozpocznie za dwa lata eksportową produkcję elektrycznego Polestara 4  

15/11/2023

Wybór Redakcji

Infrastruktura, Technologia

Ładowarki Habu SE na wyposażeniu samochodów elektrycznych KIA

29/11/2023
Audi, Sport&Lifestyle

Ostatni test przed Dakarem

29/11/2023
Technologia

Od samochodu zwiadowczego, po kopalnianego łazika, czyli konwersja samochodów spalinowych na elektryczne

29/11/2023
Infrastruktura, Mercedes-Benz

Pierwszy europejski Charging Hub koncernu ruszył w Mannheim

28/11/2023
Floty, Ochrona klimatu

Elektryczne Citroeny ochronią środowisko

28/11/2023
KIA, Osobowe

Kia EV9 w gronie siedmiu finalistów konkursu

28/11/2023
BYD, Osobowe

Sześć milionów elektrycznych aut trafiło do klientów

28/11/2023
Pojazdy, Transport ciężki

Do 2030 roku autobusy i ciężarówki elektryczne pochłoną połowę całkowitego zużycia energii elektrycznej w sektorze transportu

28/11/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła