Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Prawo › CEE GTI na rzecz rozwoju elektromobilnej Europy

CEE GTI na rzecz rozwoju elektromobilnej Europy

CEE GTI na rzecz rozwoju elektromobilnej Europy

  • 09/09/2022
Przeczytasz w 4 min
  • 09/09/2022
Przeczytasz w 4 min

W celu przyspieszenia rozwoju zeroemisyjnego transportu drogowego w regionie, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Słowackie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych (SEVA), powołały inicjatywę na rzecz Zielonego Transportu w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE Green Transport Initiative). Na temat potencjału Europy Środkowo-Wschodniej w obszarze zielonych technologii motoryzacyjnych rozmawiać będą międzynarodowi eksperci podczas Kongresu Nowej Mobilności 2022, największego motoryzacyjnego wydarzenia w regionie CEE.

Populacja Krajów Europy Wschodniej to 292 mln ludzi. To znaczący potencjał w wymiarze geopolitycznym, gospodarczym i naukowym. CEE to także obszar, który wymaga wzmożonego rozwoju pod względem zielonych technologii. Jak podlicza Europejski Trybunał Obrachunkowy, infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych – mimo rosnącej liczby stacji ładowania podróżowanie po UE – jest skomplikowana ze względu na ich nierównomierne rozmieszczenie. Prawie połowa wszystkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej jest skoncentrowana w zaledwie dwóch krajach – Holandii (90 000 ładowarek) i Niemczech (60 000) – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Te dwa kraje stanowią mniej niż 10% całej powierzchni UE. Druga połowa wszystkich ładowarek jest rozproszona w pozostałych 25 krajach, zajmujących 90% powierzchni regionu. W przypadku rozmieszczenia infrastruktury, istnieje wyraźny podział na kraje Europy Środkowej i Wschodniej z jednej strony i kraje Europy Zachodniej z drugiej. Na przykład tak duży kraj jak Rumunia – około sześć razy większy od Holandii – posiada jedynie 0,4% wszystkich punktów ładowania w UE.

– Kraje regionu CEE rozpoczęły drogę ku elektromobilności znacznie później niż państwa Europy Zachodniej. Z opóźnieniem wdrażano zarówno regulacje prawne, jak i instrumenty wsparcia stymulujące rozwój rynku e-mobility. W rezultacie w krajach bałtyckich, w Polsce, na Słowacji, w Czechach i na Węgrzech w I połowie 2022 r. sprzedano łącznie mniej nowych, całkowicie elektrycznych samochodów osobowych niż np. w samej Austrii, Belgii czy Niderlandach. Musimy postarać się nadrobić ten czas w możliwie największym zakresie. Właśnie w tym celu PSPA wraz z partnerami z innych krajów naszego regionu powołało do życia inicjatywę CEE GTI – powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Inicjatywa CEE GTI kreuje jasne i czytelne cele – ekologiczny i zielony transport. Skupia się na realizacji wyznaczonych celów poprzez wypracowywanie dokumentów, raportów, analiz, stanowisk oraz orzeczeń. Narzędzia te pomogą wpłynąć na proces legislacyjny i ogólną perspektywę planowania na poziomie UE. W następstwie tych prac zostanie także wypracowany potencjał i wiedza CEE GTI w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. w kluczowym obszarze, jakim jest infrastruktura ładowania. Należy też podkreślić znacząc rolę naszego kraju, który jako największy region tej części Europy, posiada duży potencjał, np. w produkcji baterii, ich komponentów i recyklingu. Polska jest także kluczowym graczem, jeśli chodzi o produkcję i rejestrację elektrycznych autobusów miejskich. Ponadto w ramach CEE GTI, PSPA, SEVA oraz partnerzy, będą wspólnie pracować nad kształtowaniem podstaw prawnych dla pomyślnego ustanowienia ekologicznego transportu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

– Elektryfikacja i dekarbonizacja transportu drogowego są kluczowym elementem naszego planu na zieloną Europę. Przed nami jednak wiele różnych wyzwań, dlatego projekty takie jak Green Transport Initiative są tak ważne. Przedstawiciele branży w Europie Środkowo-Wschodniej znają lokalne uwarunkowania i dostrzegają olbrzymi potencjał w tym regionie. Ważne jest, aby wasz głos został usłyszany w Brukseli – powiedział podczas ogłoszenia przez PSPA i SEVA powołania inicjatywy na rzecz Zielonego Transportu w regionie „CEE Green Transport Initiative – powiedział Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. Stosunków Międzyinstytucjonalnych i Prognozowania.

W ubiegłym roku Europa objęła pozycję światowego lidera pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych, wyprzedzając Chiny. Jak zaznaczył Maroš Šefčovič , do końca dekady będziemy potrzebować 3 milionów punktów ładowania i bardzo ważnym jest, żeby zostały one rozmieszczone równomiernie. Zgodnie z rozporządzeniem AFIR, w Europie do 2025 r.znacząco ma zostać rozbudowana sieć ładowania pojazdów ciężkich. W sieci bazowej TEN-T stacje ładowania mają znajdować się co ok. 60 km, a minimalna moc wyjściowa powinna wynosić 1400 kW. Pięć lat później poziom ten ma zostać zwiększony do 3500 kW. W przypadku sieci kompleksowej TEN-T stacje ładowania powinny być rozmieszczone maksymalnie co 100 km, a wymienione wyżej moce osiągnięte odpowiednio w 2030 i 2035 r. Stanowi to wyzwanie, biorąc pod uwagę znacznie wolniejsze tempo rozwoju elektromobilności w rejonie Środkowo-Wschodniej Europy (CEE), w stosunku do Europy Zachodniej. Z tego względu plany oraz założenia przy rozbudowie sieci ładowania powinny być ustalane w oparciu o obecny stan infrastruktury ładowania w regionie CEE.

– Od 2035 r. w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Producenci samochodów, tak jak Parlament Europejski, podążają drogą zmierzającą do szybkiej redukcji emisji CO2. Oferta aut spalinowych z roku na rok będzie się kurczyć, jednocześnie szybko rośnie ilość dostępnych modeli elektrycznych. Wszystko wskazuje na to, że za kilkanaście lat nie tylko rejestracja auta spalinowego będzie niedozwolona, ale że takich samochodów po prostu nie będzie w salonach. Polski rynek, polskie społeczeństwo dziś nie są gotowe na tak szeroką zmianę. Masowe przejście na elektryczne pojazdy nie nastąpi, jeśli ich eksploatacja będzie uciążliwa z powodu słabej infrastruktury ładowania. Dlatego niezwykle ważne jest, aby cele polityczne wyznaczone przez Parlament Europejski były poparte odpowiednimi regulacjami we wszystkich krajach członkowskich – powiedział Tomasz Tonder, dyrektor ds. PR i Corporate Affairs w Volkswagen Group Polska.

Na temat przyspieszenia rozwoju zeroemisyjnego transportu drogowego w Europie Środkowo-Wschodniej, kluczowych zadań inicjatywy na rzecz Zielonego Transportu w tym regionie (CEE Green Transport Initiative), a także promocji zrównoważonego transportu, nowej infrastruktury, działań na rzecz zrównoważonego transportu oraz edukacji społecznej rozmawiać będą międzynarodowi eksperci podczas Kongresu Nowej Mobilności 2022. W trakcie wydarzenia przedmiotowego kwestie będą omawiane podczas dedykowanych Keynote speech: „Jak Europa i region CEE mogą stać się liderami innowacji w przemyśle bateryjnym” oraz „Common HDV Challenges in the CE”, w czasie debaty „Kadry, nowe technologie i innowacje na rynku bateryjnym w regionie CEE”, premiery projektu „CEE Cities Center”, a także premiery raportu zatytułowanego „Low Emission Zones in the CEE”. Należy także podkreślić, że wydarzeniem towarzyszącym Kongresu będzie CEE GTI Summit 2.0.

Kongres Nowej Mobilności 2022 odbędzie się w dniach 12-14 września w EC1 Łódź – MIASTO KULTURY. Równolegle z nim odbędą się wydarzenia towarzyszące: Polish Battery Day 2.0, CEE Green Transport Initiativ Summit, KNM Fleet Forum oraz KNM Hydrogen Forum – poświęcone najważniejszym wyzwaniom sektora, w tym m.in. roli Polski w światowym i europejskim łańcuchu dostaw baterii litowo-jonowych, popularyzacji technologii wodorowych ogniw paliwowych w transporcie czy kwestiom związanym z masową elektryfikacją firmowych flot. KNM to unikatowe na skalę europejską spotkanie, miejsce wymiany idei i wiedzy eksperckiej na najwyższym poziomie merytorycznym. Rokrocznie gromadzi ok. 1000 uczestników zawodowo związanych z branżą e-mobility w Polsce i Europie, w tym ponad 100 prelegentów, ok. 400 ekspertów i dziennikarzy. Tegoroczna edycja jest także oficjalnym wstępem do obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Organizatorami wydarzenia są Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Miasto Łódź.

Szczegółowy program Kongresu Nowej Mobilności znajduje się na stronie: https://kongresnowejmobilnosci.pl/program-knm/. Rejestracji można dokonać pod adresem https://kongresnowejmobilnosci.pl/rejestracja/.

Kontakt PSPA: Maciej Gis, Kierownik Biura Komunikacji PSPA
e-mail: maciej.gis@pspa.com.pl, tel.: (+48) 606 740 357

Źródło: na podstawie PSPA

REKLAMA

Więcej z kategorii

Prawo

Prawo

Legislacja: Parlament Europejski

Od 2030 roku wszystkie autobusy miejskie powinny być bezemisyjne

23/11/2023
Infrastruktura, Prawo

Stoen Operator

Zmiany w prawie skrócą czas realizacji przyłączeń i pobudzą sektor elektromobilności

16/11/2023
elektromobilni, Prawo

Unijne regulacje

Europa stara się chronić elektromobilny sektor

31/10/2023
Prawo

Jednoślady ze wspomaganiem

Elektryczne cargo chcą wejść do ustawy

02/08/2023
Prawo

Fit for 55

Więcej stacji ładowania samochodów elektrycznych i łatwiejszy dostęp do infrastruktury

28/07/2023
Prawo

Polski rząd pod prąd

Unijny Trybunał Sprawiedliwości zasypany skargami

18/07/2023
Prawo

Europejska legislacja

PE przyjął nowe przepisy dotyczące większej liczby stacji ładowania

12/07/2023
Prawo, Technologia, Wodór

Analiza MAE

Technologie wodorowe: potrzebna większa skala inwestycji

03/07/2023
Prawo

Od 2030 roku wszystkie autobusy miejskie powinny być bezemisyjne

23/11/2023
Infrastruktura, Prawo

Zmiany w prawie skrócą czas realizacji przyłączeń i pobudzą sektor elektromobilności

16/11/2023
elektromobilni, Prawo

Europa stara się chronić elektromobilny sektor

31/10/2023
Prawo

Elektryczne cargo chcą wejść do ustawy

02/08/2023
Prawo

Więcej stacji ładowania samochodów elektrycznych i łatwiejszy dostęp do infrastruktury

28/07/2023
Prawo

Unijny Trybunał Sprawiedliwości zasypany skargami

18/07/2023

Wybór Redakcji

Osobowe, Stellantis

Pilotażowy program wymiany akumulatorów samochodów elektrycznych ruszy w przyszłym roku

08/12/2023
elektromobilni

Warszawska Strefa Czystego Transportu ruszy w od lipca 2024 r. W teorii.

08/12/2023
Ekoenergetyka, Infrastruktura, Producenci

AXON Easy osiągnęła standard Tesli

08/12/2023
Biznes, Finansowanie

Arval złożył wnioski o dofinansowanie ponad 2,5 tys. elektrycznych aut

07/12/2023
Jednoślady, Pojazdy

Elektryczne hulajnogi opuściły polskie miasta

07/12/2023
E.ON

Zarządcy nieruchomości ważnym ogniwem elektryfikacji transportu

07/12/2023
Autobusy, Floty, Solaris

Elektryczne autobusy Urbino 18 zasilą warszawską flotę MZA

07/12/2023
KIA, Osobowe, Pojazdy

Test na pięć gwiazdek w Euro NCAP

06/12/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła