Zarząd Volkswagen Samochody Dostawcze (VWSD), podsumował ubiegły rok i przedstawił udoskonaloną strategię korporacyjną GRIP 2030. Do końca obecnej dekady ponad 55 procent pojazdów marki w Europie będą stanowiły pojazdy elektryczne zasilane „zieloną” energią elektryczną. Skutki pandemii koronawirusa, oraz trudności z dostawą półprzewodników, doprowadziły w ubiegłym roku do okresowych przestojów w produkcji i mniejszej liczby dostarczonych do klientów pojazdów. Marka w całym roku 2021 dostarczyła klientom 359 500 pojazdów wobec 371 000 samochodów w roku 2020. W fabryce w Hanowerze trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia pełnej produkcji nowego ID. Buzz, który ma być jednym z filarów modelowych VWSD.
Popyt stanowi o sile
– Duży popyt na nasze produkty świadczy o sile marki i dużym zainteresowaniu klientów oferowanymi przez nas modelami z różnych segmentów – powiedział Carsten Intra, prezes zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze.
Marka przedstawiła dane finansowe za rok ubiegły. Wynik operacyjny wyniósł 73 mln euro, wobec 454 mln euro straty w 2020 roku.
– Było kilka logicznych wniosków z sytuacji rynkowej w 2021 roku, które miały pozytywny wpływ na nasz wynik: były to m.in. mniejsze wsparcie sprzedaży i ponownie bardzo silny trend sprzedażowy w segmencie samochodów używanych. Kolejnym kluczowym czynnikiem wpływającym na pozytywny wynik finansowy naszej marki była wysoka dyscyplina wydatków, a także optymalizacja kosztów – powiedział Michael Oborowski, członek zarządu ds. finansów.
Marka obniżyła m.in. koszty w dziedzinie badań i rozwoju. W 2021 r. wyniosły one 602 mln euro (rok wcześniej: 1 mld 031 mln euro). VWSD skorzystał w tym względzie z efektu synergii z działem rozwoju Volkswagen w Wolfsburgu, a w najnowszych modelach – Nowym Multivanie i w ID. Buzz – marka wykorzystała rozwiązania platformowe MQB i MEB.
Trzy filary modelowe
VWSD w przyszłości bazować będzie na trzech filarach modelowych: linii Multivan, linii T6.1 i nowej linii ID. Buzz. W lecie odbędzie się premiera nowego Amaroka. W fabryce w Hanowerze trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia pełnej produkcji nowego ID. Buzz. Elementem przygotowań jest przeszkolenie ponad 5 tys. pracowników w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych, które ukończyło już około 60 procent tamtejszej załogi. Pozostali zatrudnieni zakończą cykl szkoleniowy jeszcze przed rozpoczęciem produkcji. Równolegle rozpoczęto już wstępne prace przygotowawcze w zakładzie, które pozwolą na produkcję w hanowerskiej fabryce przyszłych, w pełni elektrycznych pojazdów marek segmentu premium: Audi i Bentley. W tym na terenie zakładu powstaje nowa hala produkcyjna.
GRIP 2030 wyznacza cele
Podczas konferencji Carsten Intra po raz pierwszy przedstawił szczegóły rozwiniętej strategii GRIP 2030. Opisuje ona wizję firmy do końca bieżącej dekady. „Do roku 2030 ponad 55 procent naszych pojazdów w Europie będą stanowiły pojazdy elektryczne zasilane ‘zieloną’ energią elektryczną.”
Źródło: na podstawie VWSD