Skip to content
Portal kierowców samochodów elektrycznych
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Geely
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Skoda
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Eleport
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
ORLEN Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Geely
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Skoda
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Eleport
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
ORLEN Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Geely
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Skoda
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Eleport
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
ORLEN Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Infrastruktura › Budowa infrastruktury dla paliw alternatywnych musi być przemyślana
  • Od 2022 r. GDDKiA przeprowadziła przetargi na dzierżawę 56 lokalizacji MOP. W zaledwie 14 przypadkach udało się wyłonić dzierżawców
  • Fot. EV Klub Polska

Realizacja zapisów AFIR będzie wyzwaniem

Budowa infrastruktury dla paliw alternatywnych musi być przemyślana

Realizacja zapisów AFIR będzie wyzwaniem

Budowa infrastruktury dla paliw alternatywnych musi być przemyślana

Od 2022 r. GDDKiA przeprowadziła przetargi na dzierżawę 56 lokalizacji MOP. W zaledwie 14 przypadkach udało się wyłonić dzierżawców
Fot. EV Klub Polska
  • 29/06/2023
Przeczytasz w 4 min
  • 29/06/2023
Przeczytasz w 4 min

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDiK) od 2022 r. przeprowadziła przetargi na dzierżawę 56 lokalizacji MOP. Tylko w przypadku 14 udało się wyłonić dzierżawców i podpisać umowy. W pozostałych 42 lokalizacjach nie wpłynęły żadne oferty, a jednym z głównych powodów były wymagania AFIR w zakresie zapewnienia stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych. O infrastrukturze, wyzwaniach związanych z elektromobilnością i paliwami alternatywnymi oraz sposobach jak sprostać infrastrukturalnym wyzwaniom rozmawiali w tym tygodniu w hybrydowej formule specjaliści – przedstawiciele firm zajmujących się dostawą energii elektrycznej, operatorów stacji ładowania, koncernów paliwowych, stowarzyszeń branżowych związanych z elektromobilnością, Ministerstwa Infrastruktury oraz pracownicy GDDKiA.

– Przed nami trudne zadanie, a obserwując obecne działania widzę potrzebę skoordynowania działań na poziomie krajowym. Nie chcemy budować infrastruktury dla paliw alternatywnych chaotycznie tylko w sposób przemyślany, tam, gdzie jest popyt na tego rodzaju paliwa. Do zapewnienia odpowiedniej infrastruktury potrzebne jest usprawnienie procesu realizacji przyłączy energetycznych, a także określenie przejrzystego programu dofinansowania dla podmiotów realizujących infrastrukturę paliw alternatywnych – powiedział podczas spotkania Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Stacji dla ciężarówek brak

Na sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce zlokalizowanych jest 271 miejsc obsługi podróżnych (MOP). Na 77 MOP-ach działa 81 stacji ładowania, o mocy od 22 do 350 kW. Na 59 MOP-ach przy autostradach i drogach ekspresowych zarządzanych przez GDDKiA działa 59 stacji ładowania. Pozostałe 22 stacje funkcjonują na 18 MOP-ach przy koncesyjnych odcinkach autostrad. Większość stacji ładowania (58) działa na MOP-ach o funkcji komercyjnej, a na żadnym z MOP-ów nie ma infrastruktury do ładowania pojazdów ciężarowych.

AFIR wyznaczył kierunek

Obecnie procedowane jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), które wyznaczać będzie wymagania Unii Europejskiej w zakresie zagęszczenia i mocy stacji ładowania pojazdów elektrycznych na sieci TENT-T, a także lokalizacji stacji tankowania wodoru. Zgodnie z aktualnym projektem rozporządzenia na sieci bazowej TEN-T stacje ładowania dla pojazdów lekkich już w 2025 r. w powinny znajdować się co 60 km, o łącznej mocy co najmniej 400 kW, z czego jeden punkt 150 kW. W 2027 r. dystans pomiędzy stacjami ładowania pozostaje 60 km, ale łączna moc to 600 kW, z czego dwa punkty po 150 kW. Dla pojazdów ciężkich w 2025 r. stacje ładowania powinny mieć łączną moc 1400 kW, z czego jeden punkt 350 kW i być rozmieszczone na 15 proc. sieci dróg (maksymalnie co 120 km). Pięć lat później łączna moc stacji ma wynosić 3600 kW, z czego dwa punkty po 350 kW, a maksymalny dystans pomiędzy nimi to 60 km.

Dla TEN-T wymogi mniejsze

Dla sieci kompleksowej TEN-T wymogi są trochę mniejsze a w przypadku pojazdów lekkich spełnienie rozłożone jest na lata 2027 – 2035 (szczegóły w prezentacji). W przypadku wodoru do napędu pojazdów projekt rozporządzenia AFIR zakłada budowę do 2030 r. na sieci bazowej TEN-T (nie dalej niż 10 km od drogi) co najmniej dystrybutor z ciśnieniem 700 barów w odległości maksymalnie 200 km pomiędzy nimi.

Realizacja zapisów AFIR będzie bardzo wymagającym przedsięwzięciem, szczególnie pod względem stacji ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych. Zgodnie z projektem rozporządzenia w sprawie stacji paliw alternatywnych w 2025 r. powinno być 27 stacji ładowania elektrycznych ciężarówek, a pięć lat później już 188 co wiąże się także z olbrzymim wzrostem mocy stacji ładowania.

Brakuje chętnych na dzierżawę MOP-ów

Generalna Dyrekcja od 2022 r. przeprowadziła przetargi na dzierżawę 56 lokalizacji MOP. W zaledwie 14 przypadkach udało się wyłonić dzierżawców i podpisać umowy. W pozostałych 42 lokalizacjach nie wpłynęły żadne oferty, a jednym z głównych powodów były wymagania AFIR w zakresie zapewnienia stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych. Podczas spotkania pojawiały się głosy przedstawicieli operatorów stacji ładowania, że zwiększanie mocy punktów ładowania powyżej 150 kW jest nieopłacalne przy obecnym ruchu pojazdów osobowych i liczbie pojazdów zdolnych przyjmować w trakcie ładowania moc większa niż 150 kW. Rozwój tej infrastruktury powinien być zgodny z potrzebami użytkowników. Jednocześnie uczestnicy spotkania wskazali na przeciągające się formalności z uzyskaniem warunków przyłączy, potrzebę realizacji długich, nawet kilkunastokilometrowych odcinków przyłączy.

Potrzebne szersze działania

Przedstawiciele branżowych stowarzyszeń, Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, wskazywali m.in. na potrzebę szerszych działań w kwestii rozwoju wykorzystania pojazdów ciężarowych o napędzie elektrycznym. Z jednej strony byłoby to wsparcie do inwestowania w zeroemisyjne pojazdy ciężarowe dla polskich przewoźników, a z drugiej odpowiednia infrastruktura do zasilania ich w energię elektryczną lub wodór. Plany budowy stacji tankowania wodoru ma PKN Orlen, który do końca tej dekady chce uruchomić 54 takie stacje. W pierwszej kolejności w węzłach miejskich, nie dalej niż 10 km od dróg z sieci TEN-T, co ma związek z rozwojem komunikacji publicznej wykorzystującej autobusy zasilane wodorem. W dalszej kolejności powstaną stacje będące częścią większej ogólnoeuropejskiej sieci, które umożliwią płynny transport wzdłuż korytarzy północ-południe, jak również wschód-zachód Europy.

Biznes musi zarabiać

Rozmówcy podkreślili, że bez dzierżawców nowych miejsc obsługi podróżnych, a także współpracy dotychczasowych, nie uda się nie tylko osiągnąć celów AFIR, ale także zapewnić rozwoju elektromobilności w ogóle. Dyskusja podczas spotkania pokazała bardzo jasno, że firmy będą realizować infrastrukturę związaną z elektromobilnością tam, gdzie to się opłaca, co z biznesowego punktu widzenia wydaje się oczywiste.

Frontem do klienta

W perspektywie wejścia w życie AFIR GDDiK rozważa m.in. przedłużenie czasu na realizację i budowę stacji ładowania/nowych punktów, pod warunkiem rozbudowy do wymagań określonych w AFIR. Zmienią się też wymagania dla postępowań przetargowych, tak żeby zwiększyć atrakcyjność dzierżawy MOP-ów, zarówno o funkcji podstawowej jak i komercyjnej. Dla MOP-ów o funkcji podstawowej może wydłużyć się czas trwania umowy z 10 na 20 lat, czas realizacji stacji ładowania o minimalnych mocach skazanych w AFIR. Planowane jest też zawieszenie czynszu dzierżawnego na okres budowy stacji. W przypadku przetargów na MOP-y o funkcji komercyjnej wprowadzono zwolnienie z czynszu od przychodu od paliw alternatywnych przez okres 5 lat. Dyrekcja zaproponuje też wydzielenie miejsca na stacje ładowania tak by dopuścić jej realizację przez podmioty zewnętrzne w odrębnym postępowaniu na dzierżawę fragmentu nieruchomości. W celu ułatwienia Operatorom stacji ładowania skorzystania z e-taryfy GDDiK podejmuje próby sprzedaży posiadanych już stacji transformatorowych i przyłączy operatorom sieci dystrybucyjnych i będzie też występować o warunki przyłączenia do sieci na miejscach, które planuje oddać w dzierżawę, co ma przyspieszyć realizację budowy stacji ładowania. Po wyborze dzierżawcy Dyrekcja wystąpi do Operatorów Sieci Dystrybucyjnych o przeniesienie warunków przyłączenia do sieci na dzierżawcę. Ten ostatni punkt został dobrze przyjęty zarówno przez operatorów jak i dystrybutorów.

Źródło: www.gov.pl
  • Tagi: AFIR, infrastruktura ładowania
REKLAMA

Więcej z kategorii

Infrastruktura

Infrastruktura, Rynek

Innowacje

Booking PowerSO odmieni podróżowanie samochodami elektrycznymi

08/05/2024
elektromobilni

Porsche

Trudny rok, ale ze wzrostem odsetka zelektryfikowanych aut

13/01/2025
Pojazdy, Tesla

Tesla

Usterki oprogramowania: 239 tysięcy samochodów objętych akcją serwisową

13/01/2025
elektromobilni, Ford, Ford, Polska

Ford

Producent podsumowuje 2024 rok i szykuje się do pełnej elektryfikacji. Czym nas przekona?

10/01/2025
Mazda, Osobowe, Pojazdy, Rynek, Wydarzenia

Mazda

Model 6e oficjalnie zaprezentowany w Brukseli. W salonach latem

10/01/2025
elektromobilni, Magazyn, Nissan, Ochrona klimatu, Osobowe, Wywiady

Okiem praktyka

Samochody elektryczne bronią się kosztami. 300 tys. km w Nissanach Leaf  

10/01/2025
elektromobilni, Europa, Magazyn, Rynek

Elektromobilna Europa

Francja: Przyspieszenie transformacji napędowej, ale z konkretnym hamowaniem

10/01/2025
Infrastruktura, Mercedes, Rynek, Świat, Tesla

Niemiecki producent z dostępem do sieci Tesla Supercharger. Na amerykańskim kontynencie

10/01/2025
Infrastruktura, Operatorzy, ORLEN, ORLEN Charge

W planach wzrost udziału elektromobilnej energii i budowa niemal 6 tys. punktów ładowania DC

09/01/2025
Infrastruktura, Rynek, Świat

Koncerny łączą siły – superszybkie ładowanie elektryków w 420 miastach

07/01/2025
Autobusy, Biznes, elektromobilni, Finansowanie, Infrastruktura, Pojazdy

Zeroemisyjne autobusy. Rekordowe inwestycje i ambitne plany

31/12/2024
Baterie, Infrastruktura, Rynek, Świat, Technologia

Rusza ekosystem wymiany Choco-Swap. 30 000 stacji do 2030 roku

30/12/2024
Autobusy, Infrastruktura, Pojazdy, Polska, Prawo, Raporty, Rynek

PSNM: Nowa mobilność na zakręcie. Są też pozytywy

30/12/2024

Wybór Redakcji

Pojazdy, Tesla

Usterki oprogramowania: 239 tysięcy samochodów objętych akcją serwisową

13/01/2025
Mazda, Osobowe, Pojazdy, Rynek, Wydarzenia

Model 6e oficjalnie zaprezentowany w Brukseli. W salonach latem

10/01/2025
Osobowe, Pojazdy, Tesla

Model Y Juniper, czyli zmiana stylu i ….zasięgu

10/01/2025
Rynek, Świat

Chińska elektromobilna lokomotywa, czyli 11 milionów sprzedanych NEV

10/01/2025
Infrastruktura, Operatorzy, ORLEN, ORLEN Charge

W planach wzrost udziału elektromobilnej energii i budowa niemal 6 tys. punktów ładowania DC

09/01/2025
elektromobilni, Europa, Rynek

Rekordowa sprzedaż „elektryków” na Wyspach. Wyzwania są jednak spore

09/01/2025
Rynek

Wzrost sprzedaży w 2024 roku, ale elektromobilne ambicje są większe

09/01/2025
Technologia

Elektroniczne pułapki hamują rozwój elektromobilności

08/01/2025

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.psnm.org

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła