Zakład będzie miał roczną wydajność 60 GWh. Przekłada się to na wyposażenie w baterie od 800 000 do 1 miliona pojazdów elektrycznych rocznie, w zależności od wielkości akumulatora. Zakład rozpocznie produkcję w 2026 roku i osiągnie pełną moce produkcyjne w 2029 roku.
Według Komisji dotacja zatwierdzona obecnie na mocy ustawy o pomocy państwa wynosi 902 mln euro, które zostaną wypłacone w formie bezpośredniej dotacji w wysokości 700 mln euro oraz gwarancji 202 mln euro. „Bez tej pomocy Northvolt wybudowałby swój zakład w Stanach Zjednoczonych, gdzie wsparcie oferowano mu na mocy ustawy o redukcji inflacji” – czytamy na stronie KE.
– Ten niemiecki środek o wartości 902 mln euro jest pierwszą indywidualną pomocą, która ma zapobiec odwróceniu inwestycji od Europy, zgodnie z nową możliwością oferowaną (…) od marca 2023 r. Umożliwia to Niemcom wsparcie budowy elektrowni Northvolt w zakresie akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Jest to ważny krok dla elektryfikacji transportu w Europie, przy jednoczesnym zachowaniu równych dla wszystkich warunków działania na rynku – powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza odpowiedzialna za politykę konkurencji.
Z 700 milionów euro, około 564 milionów euro zostanie „przekazane” przez niemiecki rząd federalny i około 136 milionów euro przez niemiecki kraj związkowy Szlezwik-Holsztyn. Obie kwoty są rozłożone na kilka rocznych rat.
Northvolt to szwedzkie przedsiębiorstwo projektowo-wytwórcze, specjalizujące się w technologii akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych. W maju 2023 roku ten europejski dostawca ogniw i systemów bateryjnych poinformował o zakończeniu budowy największej w Europie fabryki magazynów energii, która zlokalizowana jest w okolicy Portu Gdańsk i terminala głębokowodnego Baltic Hub. Łączna powierzchnia wybudowanych obiektów wynosi 25 tysięcy m². Pod koniec sierpnia z taśm produkcyjnych w gdańsku zjechały pierwsze magazyny energii.
Opr. Rafał Wąsowicz