Jak będzie wyglądać przyszłość awiacji w najbliższych latach? Czy uda się osiągnąć w 2050 roku neutralnie emisyjny transport lotniczy? Na te i wiele więcej pytań padły odpowiedzi podczas debaty w ramach cyklu pre-KNM 2025 organizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) we współpracy z „Pulsem Biznesu” i portalem Elektromobilni.pl. Debata stanowi wstęp do Kongresu Nowej Mobilności 2025, podczas którego temat przyszłości lotnictwa stanowić będzie jednej z głównych ścieżek tematycznych.
W ramach debaty lotniczej pre-KNM, organizatorzy wydarzenia zgromadzili liderów branży lotniczej, paliwowej, przedstawicieli administracji publicznej oraz ekspertów ds. innowacji. Dyskusję moderował Łukasz Korycki, zastępca Redaktora Naczelnego Pulsu Biznesu, a jego gośćmi byli:
– Arjan Meijer, CEO, Embraer Commercial Aviation
– Wouter van Wersch, Executive Vice President International, Airbus
– Michał Fijoł, Prokurent, Polskie Linie Lotnicze LOT
– Tadeusz Jarmuziewicz, Senator Rzeczpospolitej Polskiej
– dr Konrad Wojnarowski, Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
– Agnieszka Gajewska, Partnerka, Globalna Liderka ds. Sektora Publicznego, PwC
– Konrad Jar, Dyrektor Wykonawczy ds. Strategii i Innowacji, ORLEN
– Aleksander Rajch, Członek Zarządu, PSNM
Wydarzenie otworzył Aleksander Rajch (PSNM), który zaprezentował działalność PSNM i podkreślił, że podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025 jedna ze ścieżek tematycznych będzie się skupiała na dekarbonizacji lotnictwa.
„Obecnie lotnictwo odpowiada za ok 4% emisji CO2 na świecie. Dekarbonizacja sektora jest kluczowym wyzwaniem i kreuje dialog przemysłowy, w którym jako PSNM chcemy aktywnie uczestniczyć. Zgodnie z rezolucją „Fly net zero” federacji IATA do 2050 r. linie lotnicze są zobowiązane osiągnąć zerowy bilans emisyjny. Z kolei rozporządzenie ReFuel EU narzuca minimalny udział zrównoważonego paliwa lotniczego w zużyciu: od 2025 r. 2%, a w 2050 r. – 70%.” – zaznaczył Aleksander Rajch, Członek Zarządu, PSNM.
Dyskusja skupiła się na trzech obszarach: dekarbonizacji lotnictwa, roli paliw alternatywnych oraz wpływie regulacji unijnych na rozwój sektora. Wszyscy uczestnicy podkreślali znaczenie innowacji technologicznych dla zrównoważonego rozwoju branży. Jak zaznaczyła Agnieszka Gajewska z PwC, w 2050 r. 50 proc. oszczędności emisji CO2 będzie pochodzić z technologii, których dziś jeszcze nie znamy. Uczestnicy debaty byli zgodni, że cele środowiskowe muszą być spójne z celami biznesowymi.
„W ciągu ostatniej dekady flota LOT-u zwiększyła się z 40 do 85 maszyn, a średnia liczba foteli zwiększyła się w tym czasie o 40 proc. Większe samoloty pozwoliły zmniejszyć proporcjonalne zużycie paliwa na pasażera. Na trasie Warszawa-Berlin wynosi ono obecnie tylko 10 litrów na pasażera. Niższe zużycie paliwa, które stanowi nawet 30 proc. kosztów przewoźnika, pozwala na oferowanie tańszych i bardziej ekologicznych usług” – powiedział Michał Fijoł, Prokurent, Polskie Linie Lotnicze LOT.
Debata była okazją do wymiany doświadczeń i omówienia wspólnych kierunków działań. Prelegenci zgodzili się, że osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku jest możliwe tylko dzięki współpracy między rządami, biznesem i instytucjami badawczymi. Transformacja wymaga nie tylko inwestycji w technologie, lecz także zrównoważonego podejścia do regulacji.
„Zrównoważony rozwój jest naszą licencją do działania. Inwestujemy ogromne środki w rozwój technologii jutra i nieustannie wprowadzamy usprawnienia w naszych maszynach – w skrzydłach, silnikach i systemach pokładowych. Europa musi pokazać drogę – jeśli my tego nie zrobimy, nikt tego nie zrobi. Awiacja przynosi dobrobyt, bezpieczeństwo i wymianę gospodarczą i kulturową. Nie możemy tego stracić” – skomentował Wouter van Wersch, Executive Vice President International, Airbus.
W debacie szczególną uwagę poświęcono rozwijaniu technologii związanych z zrównoważonymi paliwami lotniczymi (SAF) oraz ich roli w redukcji emisji. SAF – sustainable aviation fuel – to syntetyczne paliwa, które mogą być wytwarzane przy pomocy różnego rodzaju odpadów, w tym m.in. odpadów komunalnych czy pozostałości rolniczych i leśnych. SAF może obniżyć emisje gazów cieplarnianych nawet o 80% w porównaniu z tradycyjnymi paliwami. Zwrócono też uwagę na konieczność synergii działań wytwórców paliw, przewoźników i administracji publicznej.
„Awiacja przechodzi dekarbonizację globalnie, ale Europa jest zmuszona szybciej wprowadzać innowacje niż reszta świata. Rozwijanie produkcji SAF, szczególnie w kontekście ograniczonej dostępności surowców, wymaga rządowego wsparcia. Konieczne jest znalezienie równowagi między wymaganiami prawnymi, a wspieraniem firm w procesie dekarbonizacji, przy jednoczesnym dbaniu o ich konkurencyjność na globalnym rynku” – wskazał Konrad Jar, Dyrektor Wykonawczy ds. Strategii i Innowacji, ORLEN.
Debata była także okazją do poruszenia roli Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) jako hubu przesiadkowego i technologicznego lidera zrównoważonych rozwiązań w lotnictwie. Uczestnicy uznali, że projekt CPK może przyspieszyć proces wdrażania innowacyjnych technologii i wspierać rozwój regionalny, jednocześnie stawiając Polskę na czele europejskiej transformacji lotniczej. Obiekt ma strategiczną lokalizację i przewagę w postaci projektu typu greenfield – może być od podstaw projektowany z myślą o ekologicznych rozwiązaniach, wymaganiach nowoczesnych samolotów i infrastruktury z tym związanej.
„Polska jest liderem w innowacyjnym podejściu do rozwoju transportu lotniczego w regionie. Centralny Port Komunikacyjny to świetna okazja dla Polski, gwarantująca jej dalszy wzrost gospodarczy. Lokalizacja tego projektu jest bardzo korzystna. CPK byłby doskonałym łącznikiem między wschodnią i zachodnią Europą i pierwszym portem lotniczym, wykorzystującym od podstaw zaawansowane, niskoemisyjne rozwiązania, podczas gdy pozostałe huby przesiadkowe w Europie czeka w tym zakresie gruntowna modernizacja” – powiedział Arjan Meijer, CEO, Embraer Commercial Aviation.
Uczestnicy debaty byli zgodni, że rządy odgrywają kluczową rolę w transformacji sektora. Regulacje nie mogą nadmiernie obciążać europejskich linii lotniczych w porównaniu z przewoźnikami spoza UE, którzy tym przepisom nie podlegają i mogą mieć dzięki temu przewagę kosztową. Zrównoważony rozwój musi być kluczową częścią biznesu i nie może stanowić zagrożenia dla konkurencyjności usług.
Debata potwierdziła, że dekarbonizacja lotnictwa jest możliwa, ale wymaga zdecydowanych działań na wielu poziomach. Sukces transformacji zależy od harmonizacji regulacji, stabilnego wsparcia rządowego i zaangażowania całego ekosystemu: od producentów paliw i samolotów po linie lotnicze i porty lotnicze.
Więcej na ten temat będzie można się dowiedzieć podczas Kongresu Nowej Mobilności, który odbędzie się w dniach 23-25 września 2025 r. w Katowicach. Sprzedaż biletów już ruszyła. Więcej informacji na stronie: https://kongresnowejmobilnosci.pl/bilety/