Home Rynek Świat Belgia i Anglia w czołówce importerów

Europa napędza eksport EV z Chin

Belgia i Anglia w czołówce importerów

Europa napędza eksport EV z Chin

Belgia i Anglia w czołówce importerów

Tesla wyeksportowała w listopadzie ponad 37 000 samochodów z Chin
Fot. Tesla
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Eksport pojazdów elektrycznych z Chin wzrósł ponad dwukrotnie w listopadzie, bijąc kolejne miesięczny rekord. Trend napędzany jest głównie przez europejskich producentów samochodów, którzy przenieśli produkcję do tego kraju. Warto zwrócić uwagę, że z ogólnej liczby aut eksportowanych przez fabryki z Chin, aż połowa to te z napędem elektrycznym.

Producenci samochodów w Chinach wyeksportowali w listopadzie pojazdy elektryczne o wartości 3,2 miliarda dolarów. To stanowi wzrost o 165% w porównaniu z rokiem ubiegłym, osiągając najwyższą miesięczną sumę w historii (dane opublikowane przez tamtejszy krajowy urząd celny). Kraje europejskie, takie jak Belgia i Anglia, były największymi importerami, „absorbując prawie 70% samochodowych przesyłek”.

6 mld dolarów w totalu

Co szczególnie ciekawe eksport elektrycznych pojazdów osobowych stanowił ponad połowę wszystkich dostaw samochodów przez dwa miesiące z rzędu, a listopad odnotował rekordowy eksport w wysokości 6 miliardów dolarów.

Także eksport elektrycznych pojazdów osobowych SAIC Motor Corp wzrósł do rekordowego poziomu. Rekordowe liczby pojawiają się w momencie, gdy europejscy producenci samochodów, w tym Volkswagen AG i BMW AG przenoszą produkcję części i samochodów do Chin ze względu na ograniczone moce produkcyjne na rynkach krajowych. Na podobne kroki zdecydował się chiński właściciel brytyjskiej marki MG Motors, rozszerzył swoją sieć dystrybucji, aby sprzedawać pojazdy elektryczne w Europie poprzez import. 

Do gry wraca Tesla

Do gry wraca walcząca o miano lidera w segmencie „czystych” elektryków z chińskim gigantem BYD – Tesla. Amerykański producent, który też posiada swoje gigafabryki w tym kraju wyeksportował w listopadzie ponad 37 000 samochodów z Chin. Przypomnijmy, że jeszcze wiosną Tesla przeżywała prawdziwą zapaść jeśli chodzi o produkcję w Chinach, kiedy to w marcu i kwietniu eksport praktycznie zmarł (wstrzymano montaż aut z powodu blokady w Szanghaju).

Przypomnijmy, że największym dostawcą aut z napędem elektrycznym w 2022 r. jest chiński BYD, ze sprzedażą znacznie przekraczającą milion sztuk. Jednak BYD wyprzedza Teslę, jeśli w zestawieniu uwzględnione zostaną hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) wraz z pojazdami elektrycznymi (BEV). Jeśli liczyć tylko czyste BEV, Tesla wciąż pozostaje na czele. Analitycy zwracają ponadto uwagę na Volkswagena, który typowany jest na lidera tego rankingu już w 2025 roku.

Źródło: bloomberg.com

Narzędzia
i kalkulatory