Home Technologia Baterie Bateryjne komponenty ruszą za dwa lata

Turcy zainwestują w Stargardzie

Bateryjne komponenty ruszą za dwa lata

Turcy zainwestują w Stargardzie

Bateryjne komponenty ruszą za dwa lata

Turecki inwestor wybrał Polskę ze względu na bliskość potencjalnych klientów
Fot. Ege Kimya
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Polska to europejski lider w dziedzinie produkcji baterii do samochodów z napędem elektrycznym. Teraz do grona producentów, którzy swoje fabryki zlokalizowali właśnie w naszym kraju dołączył inwestor z Turcji. Firma Ege Kimya przekonuje, że miejsce na inwestycję wybrała w północno-zachodniej Polsce przede wszystkim ze względu na bliskość potencjalnych klientów. Turcy zainwestują 140 mln zł. Produkcja soli niklu i kobaltu wykorzystywanych w bateriach do samochodów osobowych ruszy w połowie 2024 r.

Światowy sektor emobilty kolejny rok z rzędu dynamicznie się rozwija. Trudno się więc dziwić, że na inwestycje w tym obszarze bardzo przychylnie patrzą nie tylko władze poszczególnych regionów, czy państw. Także Unia Europejska liczy na szybki wzrost wewnętrznego „rynku bateryjnego”. Gra toczy się o wielką stawkę. Zdaniem Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego w 2025 roku rynek ten powinien osiągnąć wartość 250 mld EUR.

Pierwsza fabryka poza Turcją

Jednym z graczy w tym obszarze chce być nowy inwestor w Parku Przemysłowym Nowoczesnych Technologii. Firma Ege Kimya z Turcji ma w Stargardzie wytwarzać materiały do produkcji baterii do samochodów elektrycznych.

– Kolejny raz oferta, którą stworzyliśmy, spotkała się z uznaniem międzynarodowego koncernu. To dobra wiadomość, zwłaszcza że Ege Kimya po raz pierwszy inwestuje poza Turcją. Ze Stargardu na rynek europejski powędrują składniki przyczyniające się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Poza tym zyskamy kolejne miejsca pracy i wpływy do budżetu miasta z podatków – powiedział Rafał Zając, prezydent Stargardu.

Eksport do krajów unijnych

Ege Kimya kupiła 11 hektarów ziemi w PPNT. W zakładzie w Stargardzie mają być wytwarzane sole niklu i kobaltu potrzebne przy produkcji baterii do samochodów osobowych. Ich odbiorcami będą firmy w wielu krajach Unii Europejskiej.

Zdecydowaliśmy się na inwestycję w północno-zachodniej Polsce przede wszystkim ze względu na bliskość potencjalnych klientów. Dodatkowymi argumentami przemawiającymi na korzyść Stargardu była dostępność mediów umożliwiających zaawansowaną produkcję chemiczną, dostęp do linii kolejowej, drogi szybkiego ruchu oraz bliskość portu w Świnoujściu. Nasza fabryka w Polsce dzięki lokalizacji oraz wykorzystaniu zielonych źródeł energii pozwoli na zminimalizowanie śladu węglowego samochodów elektrycznych produkowanych w Europie – powiedział Erez Navaro, Członek Zarządu Ege Kimya.

Także centrum badawczo-rozwojowe

Ponadto w Stargardzie prowadzone będą też prace badawczo-rozwojowe. Z powstających w PPNT rozwiązań mają korzystać europejskie koncerny samochodowe i producenci baterii, dążąc do istotnego obniżania emisji gazów cieplarnianych. Sama fabryka planuje wykorzystywać bezemisyjne technologie i odnawialne źródła energii.

Start produkcji w połowie 2024 roku

Ege Kimya ma zainwestować w Stargardzie blisko 140 mln zł. W pierwszej fazie zajmie tylko jedną trzecią zakupionego terenu. W kolejnych latach zamierza jednak rozbudowywać swoją inwestycję. Produkcja ma ruszyć już w połowie 2024 r. Turecka firma działa na rynku już od 65 lat i jest dostawcą składników do ponad 10 sektorów przemysłu. Ege Kimya jest partnerem wielu międzynarodowych koncernów: Evonik, Albemarle Catalysts czy Euclid Chemical.

Źródło: stargard.eu

Narzędzia
i kalkulatory