Home Pojazdy Osobowe Artura przejedzie 30 km na prądzie

Zintegrowany e-silnik od McLaren

Artura przejedzie 30 km na prądzie

Zintegrowany e-silnik od McLaren

Artura przejedzie 30 km na prądzie

Producent w dość symboliczny sposób wszedł w segment hybryd plug-in
Fot. McLaren
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

McLaren zaprezentował właśnie model Artura, który jak podkreśla producent otwiera kolejny rozdział w historii wytwórcy supersamochodów luksusowych. Pierwsza seryjnie produkowana wysokowydajna hybryda (High-Performance Hybrid – HPH), wykorzystuje ponad pięćdziesięcioletnie doświadczenia firmy w obszarze motoryzacji wyścigowej.

Elektryczny silnik zapewni bezemisyjną jazdę na dystansie 30 km, czyli wystarczającą by dojechać do najbliżej autostrady. Na podstawowy model trzeba będzie wyłożyć na Wyspach 185 tys. GBP, czyli w przeliczeniu ponad jeden milion złotych.

– W proces tworzenia modelu Artura przelaliśmy każdą kroplę wiedzy i doświadczenia McLarena. Nasz nowy samochód hybrydowy zapewnia pełen zestaw cech, z których słyną samochody naszej marki: osiągów, zaangażowania kierowcy i doskonałej dynamiki, a przy tym oferuje dodatkową korzyść – napęd elektryczny. Wprowadzenie na rynek modelu Artura to moment przełomowy – dla firmy, dla naszych klientów, którzy docenią samochód i będą się nim cieszyć, a także dla całego segmentu supersamochodów – powiedział Mike Flewitt, Dyrektor Generalny McLaren Automotive.

W samym sercu napędu modelu Artura umieszczono nowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 o pojemności 2993 cm3. Przy mocy 585 KM – niemal 200 KM w przeliczeniu na litr pojemności – i 585 Nm momentu obrotowego, aluminiowy silnik z systemem suchej miski olejowej jest kompaktowy i ultralekki. Przy masie zaledwie 160 kg jest o 50 kg lżejszy i wyraźnie mniejszy od silnika McLaren V8.

Z nowym silnikiem V6 współpracuje kompaktowy elektryczny silnik tarczowy, umieszczony w obudowie przekładni silnika. Mniejszy i o większej gęstości mocy niż konwencjonalny elektryczny silnik radialny, jest w stanie wygenerować 95 KM i 225 Nm przy gęstości w przeliczeniu na kg o 33% wyższej, niż układ zaprojektowany dla modelu McLaren P1. Artura osiąga prędkość 100km/h w 3,0 sekundy, 200km/h w 8,3 sekundy i 300km/h w 21,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 330km/h.

Silnik elektryczny jest zasilany baterią akumulatorową składającą się z pięciu modułów litowo-jonowych – źródła 7,4 kWh energii użytkowej, zapewniającej zasięg do 30 km jazdy przy zasilaniu wyłącznie prądem. Bateria akumulatorowa jest chłodzona czynnikami chłodzącymi; układ zasilania – w tym jednostkę dystrybucji mocy, przenoszącą moc z akumulatora z tylnej części samochodu – zamocowano na podłożu z konstrukcyjnych włókien węglowych. Cały układ zasilania połączono na stałe z konstrukcją samochodu z myślą o optymalizacji sztywności konstrukcji, rozłożenia masy i zabezpieczeń przeciwzderzeniowych.

Model Artura zaprojektowano jako hybrydę plug-in, czyli z pełną opcją zasilania z sieci. 80% naładowania baterii można osiągnąć zaledwie po 2,5 godz. ładowania z wykorzystaniem standardowego kabla zasilającego do pojazdów elektrycznych (EVSE). Baterie mogą również pobierać energię z silnika spalinowego w czasie jazdy, przy czym tryb ich ładowania jest uzależniony od wybranego trybu jazdy.

– Od pierwszego dnia proces projektowania i tworzenia rozwiązań inżynieryjnych dla modelu Artura wiązał się z wyzwaniami dla nas wszystkich: stawialiśmy na innowacyjność, starając się osiągnąć wszystko, co musi reprezentować sobą supersamochód nowej generacji – nowa wysokowydajna hybryda McLaren. W każdym calu nowy model Artura; monokok z karbonu, układ elektryczny, karoseria i wnętrze to całkowicie nowe rozwiązania. To samo dotyczy silnika V6, skrzyni biegów – ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym, również stanowiącym nowość w branży – oraz koncepcji tylnego zawieszenia i pierwszego elektronicznego mechanizmu różnicowego w naszej historii – powiedział Geoff Grose, Główny Inżynier, McLaren Artura

McLaren Artura to pierwszy model McLarena zaprojektowany w oparciu o nową karbonową konstrukcję (McLaren Carbon Lightweight Architecture – MCLA). Opracowana i wyprodukowana w Centrum Technologii Kompozytowej (McLaren Composites Technology Centre – MCTC) w regionie Sheffield, MCLA wyznacza nowe standardy dla zaawansowanej konstrukcji podwozi – autorskiego rozwiązania McLarena. Zoptymalizowane dla potrzeb stosowania przy wysokowydajnych hybrydach, obejmuje ono dedykowaną przestrzeń dla baterii akumulatorowej i wprowadza przełomową, ethernetową architekturę układu elektrycznego, wraz z elektrycznie zasilanym układem ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (eHVAC).

Na model Artura można już składać zamówienia w salonach McLarena. Na macierzystym rynku brytyjskim ceny modelu Artura w wersji standardowej zaczynają się od 185 500 GBP. Dostępne są trzy dodatkowe wersje: Performance, TechLux i Vision.

Na każdy model McLaren Artura udzielane są standardowe gwarancje: 5 lat na samochód, 6 lat na akumulator i 10 lat na karoserię.

Źródło: McLaren

Narzędzia
i kalkulatory