Nowy rozdział w rodzinie

Volkswagen ID. CROSS Concept: Definicja przystępnej elektromobilność

Debiut ID. CROSS Concept zamyka prezentację kompletnej rodziny „Electric Urban Car Family”

– Podczas targów IAA Mobility w Monachium Volkswagen zaprezentował prototyp ID. CROSS Concept
– To kompaktowy SUV, który w 2026 roku wejdzie do seryjnej produkcji
– Auto ma być odpowiedzią marki na rosnące zapotrzebowanie na przystępne cenowo elektryki, łącząc nowy język projektowania z technologią znaną dotąd z wyższych segmentów
– Na rynku model pojawi się w 2026 roku

VW stawia na kompaktowego „elektryka”

IAA Mobility w Monachium stało się miejscem światowej premiery Volkswagena ID. CROSS Concept – prototypowego kompaktowego SUV-a, który już za dwa lata trafi do produkcji. Auto ma stać się bateryjnym odpowiednikiem popularnego T-Crossa i uzupełnić ofertę w segmencie najbardziej pożądanych dziś miejskich crossoverów.

Szef marki, Thomas Schäfer, nie kryje ambicji – Od początku chciałem stworzyć najlepszą wersję Volkswagena w historii. ID. CROSS Concept to dowód, że realizujemy ten plan – z nowym designem, technologiami z wyższych segmentów i typową dla naszej marki jakością – powiedział.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Cztery filary ofensywy

Debiut ID. CROSS Concept zamyka prezentację kompletnej rodziny „Electric Urban Car Family”. W jej skład wchodzą także ID.2 all, ID. GTI Concept oraz ID. EVERY1. Pierwsze z modeli – seryjny ID. Polo i jego usportowiona odmiana GTI – trafią do klientów w 2026 roku. Latem tego samego roku do salonów wjedzie wersja produkcyjna ID. CROSS, a rok później na rynek wejdzie ID. EVERY1.

Dzięki współpracy marek Core – Volkswagena, Škody, Cupry i SEAT-a – oraz efektowi skali, ceny mają zaczynać się od około 25 tysięcy euro. To próba odpowiedzi na rosnącą konkurencję i dowód, że koncern traktuje elektromobilność masową całkiem serio – przekonuje producent z Wolfsburga.

„Pure Positive” – nowy język designu

Styliści Volkswagena mówią o ID. CROSS Concept jako o ucieleśnieniu nowej filozofii „Pure Positive”. Samochód w zielonym kolorze Urban Jungle wyróżnia się czystymi liniami, mocną formą i detalami, które budują pozytywny charakter auta – od trójwymiarowej sygnatury świetlnej po szerokie nadwozie z charakterystycznymi słupkami C.

Andreas Mindt, główny projektant marki, przyznaje, że nie bez powodu w projekcie nawiązano do Golfa i kultowego Bulli – Volkswagen musi być atrakcyjny i niepowtarzalny. Zabieramy nasze dziedzictwo w przyszłość – podkreśla Mindt.

Niewielki z zewnątrz, przestronny w środku

Prototyp mierzy 4 161 mm długości, czyli niemal tyle, co T-Cross. Jednak dzięki sprytnym rozwiązaniom przestrzennym i rozstawowi osi 2 601 mm wnętrze jest zaskakująco obszerne. Pięć miejsc siedzących, 450-litrowy bagażnik i dodatkowy frunk pod maską to atuty, które mają przekonać rodziny.

Projektanci zadbali też o klimat wnętrza – jasne wykończenia, motywy roślinne i specjalnie zaprojektowany system oświetlenia Atmospheres tworzą atmosferę relaksu. Dla fanów praktycznych rozwiązań przewidziano możliwość całkowitego złożenia foteli, co daje płaską przestrzeń niczym w klasycznym Bulli.

Technologia w służbie codzienności

ID. CROSS Concept bazuje na platformie MEB+, czyli rozwinięciu modułowej architektury dla aut elektrycznych Volkswagena. To oznacza nie tylko nową generację akumulatorów i oprogramowania, ale też systemy asystujące znane dotąd z wyższych segmentów – jak udoskonalony Travel Assist.

Napędzany 211-konnym silnikiem elektrycznym SUV oferuje zasięg do 420 kilometrów (wg WLTP). Praktycznym dodatkiem jest hak holowniczy, który pozwoli przewieźć dwa rowery elektryczne albo ciągnąć przyczepę do 1,2 tony.

ID. CROSS Concept – dane techniczne:

Napęd platforma MEB+, napęd przedni

Moc 211 KM

Zasięg do 420 km (wg WLTP)

Prędkość maksymalna 175 km/h

Długość 4161 mm

Szerokość 1839 mm

Wysokość 1588 mm

Rozstaw osi 2601 mm

Bagażnik z kompletem 5 pasażerów 450 l + 25 l (frunk – bagażnik z przodu)

Maksymalne obciążenie haka 75 kg

Maksymalna masa przyczepy 1200 kg (z hamulcem)

Rozmiar kół 235/40 R21

Monachium centrum elektromobilnej rewolucji

Podczas tegorocznych targów IAA Mobility Grupa Volkswagen postawiła mocny akcent na innowacje. Oprócz ID. CROSS Concept publiczność mogła zobaczyć m.in. nowego Porsche 911 w wersji hybrydowej T-Hybrid (najmocniejsze jak dotąd seryjne 911 711 KM), elektrycznego pickupa Terra marki Scout czy Audi Concept C zapowiadające nową filozofię projektowania.

Ale to właśnie rodzina małych elektryków – z ID. CROSS Concept na czele – ma odegrać kluczową rolę w popularyzacji bezemisyjnej mobilności. Volkswagen obiecuje, że od 2026 roku elektromobilność stanie się bardziej dostępna niż kiedykolwiek wcześniej.

Grupa Volkswagen dotrzymuje słowa. Na targach IAA Mobility prezentujemy inspirujące produkty i oferujemy najnowsze technologie motoryzacyjne. Od rodziny przystępnych cenowo, w pełni elektrycznych małych aut po luksusowe samochody sportowe z najnowocześniejszym napędem hybrydowym o świetnych osiągach. Nasze silne marki wyróżniają się we wszystkich segmentach w znaczących obszarach technologicznych, jak: akumulatory, ładowanie, sztuczna inteligencja, jazda autonomiczna, oprogramowanie i platformy. Dla naszych klientów wykorzystujemy w pełni nasz potencjał innowacyjny i przyspieszamy tempo, aby stać się globalnym liderem technologicznym w branży motoryzacyjnej. Z wyraźnym naciskiem na elektromobilność – powiedział Oliver Blume CEO Grupy Volkswagen.

Grupa Volkswagen podąża drogą, aby stać się globalnym liderem technologicznym w branży motoryzacyjnej – The Global Automotive Tech Driver – i już dziś aktywnie uczestniczy w kształtowaniu technologicznej transformacji mobilności. Podczas targów IAA Mobility w Monachium, w dniach 7–12 września, koncern i jego marki dostarczą na to mocnych dowodów, prezentując liczne światowe premiery i tygodniową wystawę innowacji.

W centrum uwagi znajdą się między innymi rodzina elektrycznych samochodów miejskich grupy marek Core, innowacje w dziedzinie technologii akumulatorów i sztucznej inteligencji, informacje na temat języka projektowania koncernu oraz przyszłościowe technologie związane z inteligentną mobilnością jutra. Głównym przesłaniem jest: technologia dla ludzi – Tech for the People – czytamy w komunikatach prasowych niemieckiego producenta.

OW

REKLAMA