Liczby
Jeszcze dwie dekady temu MG kojarzyło się przede wszystkim z klasycznymi roadsterami i brytyjskim stylem jazdy. Dziś marka jest jednym z filarów globalnej ekspansji koncernu SAIC, który przejął ją w 2005 roku. Nowe otwarcie MG ma kluczowe znaczenie, bo choć w Europie marka zyskała spory rozgłos – w pierwszej połowie 2025 roku sprzedała 153 100 aut – to na rodzimym rynku chińskim jej wyniki pozostają daleko poniżej oczekiwań. Od stycznia do lipca 2025 roku nabywców znalazło tam tylko 57 254 samochody – wylicza portal carnewschina.com.
Przyczyna? Zdaniem analityków, MG zbyt wolno rozwijało swoją ofertę pojazdów nowej energii, czyli aut elektrycznych i hybrydowych. Klienci w Chinach oczekują dziś nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie modeli, które mogą konkurować nie tylko ceną, ale też zasięgiem, łącznością i bezpieczeństwem. SAIC i MG zdają sobie z tego sprawę – stąd decyzja o gigantycznym inwestycyjnym zastrzyku w kwocie 1,4 mld USD.

Audi, Huawei i Oppo
Chen Cui, dyrektor generalny MG, podkreśla, że marka nie zamierza konkurować z innymi wyłącznie ceną. Nowe samochody mają być atrakcyjne pod względem technologicznym. MG skorzysta z zaplecza badawczo-rozwojowego SAIC, a także ze współpracy koncernu z Audi czy Huawei, które wspólnie rozwijają projekty elektryczne. Do tego dochodzi współpraca z Oppo w zakresie systemów łączności i planowane wdrożenie pół-stałych baterii – rozwiązania, które jeszcze kilka lat temu wydawało się odległą przyszłością.
Pierwszym zwiastunem nowej strategii jest hatchback MG4, który 5 sierpnia trafił do przedsprzedaży w Chinach. To kompakt mierzący 4 395 mm długości, z silnikiem 120 kW umieszczonym przy tylnej osi. Jego ceny – od 73 800 do 105 800 juanów (10,300 – 14,760 USD) – lokują go w segmencie dostępnym dla szerokiej grupy klientów. Oficjalny debiut rynkowy zaplanowano na 29 sierpnia. Jeszcze przed końcem roku na rynku pojawi się wariant z baterią półstałą, który ma wyróżniać się większą gęstością energii i krótszym czasem ładowania.
Marka widoczna w Europie
Ruch MG wpisuje się w globalny trend. Europejscy producenci wciąż zmagają się z kosztami transformacji energetycznej, podczas gdy chińskie marki coraz śmielej zdobywają rynki poza swoim macierzystym krajem. Widać to szczególnie na przykładzie Skandynawii i Wielkiej Brytanii, gdzie MG od lat notuje bardzo dobre wyniki sprzedaży.

Także w Polsce marka odnosi sukcesy. W okresie od stycznia do lipca 2025 zarejestrowano 7 644 pojazdy MG, co stanowi wzrost o 105,6 proc. względem analogicznego przedziału czasowego w roku 2024, kiedy liczba rejestracji wyniosła 3 717. Udział marki w segmencie nowych aut osobowych osiągnął poziom 2,28 proc., a MG uplasowało się na 14. miejscu w ogólnym zestawieniu od początku roku, notując awans o 7 pozycji w porównaniu z rokiem ubiegłym.

OW

