W zeszłym roku hybrydowy Mercedes-AMG ONE pobił na Nürburgringu rekord okrążenia Nürburgring-Nordschleife. Od października 2022 r. hipersamochód pozostaje najszybszym pojazdem produkcyjnym w historii.
CONCEPT AMG GT XX
Niemiecki producent napisał właśnie nowy rozdział. Na torze testowym w Nardo, we Włoszech model CONCEPT AMG GT XX pobił łącznie 25 rekordów długodystansowych. Wśród nich był rekord największej odległości, jaką kiedykolwiek pokonał pojazd elektryczny w ciągu 24 godzin. Poprzedni rekord wynosił poniżej 4000 kilometrów. CONCEPT AMG GT XX znacznie przekroczył tę wartość: platforma technologiczna przejechała 5479 kilometrów w ciągu 24 godzin, czyli o 1518 kilometrów więcej niż ostatni rekordzista. Auto w którym zastosowano architekturę AMG.EA. (wejdzie do produkcji w 2026 roku), wyposażono w trzy silniki osiowe oraz wysokowydajną baterię.

Ekstremalne testy trwały jednak znacznie dłużej niż 24 godziny. Cel: przejechanie dystansu równemu obwodowi kuli ziemskiej w jak najkrótszym czasie. Wyzwaniem było obciążenie silników i akumulatora, które występują w przypadku jazdy na dużym obciążeniu i szybkich cykli ładowania. Aby wielokrotnie symulować ten scenariusz, CONCEPT AMG GT XX miał za zadanie pokonać jak najwięcej kilometrów w możliwie najkrótszym czasie.
Kierowcy utrzymywali stałą prędkość 300 km/h, zatrzymując się po to, aby ładować na poziomie mocy średnio około 850 kW. Po każdym przystanku ładowania pojazd przyspieszył do 300 km/h (optymalna równowaga między prędkością a przystankami ładowania, zapewniająca najszybszy czas przejazdu). I tak przez niemal osiem dni i nocy.

25 sierpnia 2025 roku misja została zakończona! Odległość 40 075 kilometrów (24 901 mil) została pokonywana dokładnie w ciągu rekordowych 7 dni, 13 godzin, 24 minut i 07 sekund. Po drodze CONCEPT AMG GT XX ustanowił szereg dodatkowych rekordów wydajności (tabela poniżej).
W maratonie udział brały dwa modele CONCEPT AMG GT XX. Oba pojazdy wystartowały jednocześnie. Po ponad siedmiu i pół dniach jazdy przekroczyły metę 25 kilometrów od siebie – co odpowiadało dwóm okrążeniom Nardo.
Redefinicja technologicznych granic
– Dzięki programowi technologicznemu CONCEPT AMG GT XX, wkraczamy w nowy wymiar wydajności – tym razem z napędem w pełni elektrycznym. Celem jest przedefiniowanie granic tego, co jest technicznie możliwe w dobie napędów elektrycznych – powiedział Markus Schefer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG, Główny Dyrektor ds. Technologii, Rozwój i Zakupów.

– AMG zawsze był definiowany przez jego układ napędowy. Również w świecie elektrycznym nasz układ napędowy musi być przekonujący. Dlatego jesteśmy pierwszym producentem, który używa silników strumieniowych i bezpośrednio chłodzonych akumulatorów w modelach w pełni elektrycznych. Ogromna wydajność i niezwykle szybkie ładowanie były zawsze dostępne i umożliwiły te rekordy – dodałMichael Schiebe, Prezes Zarządu Mercedes-AMG GmbH i Kierownik działu Mercedes-Benz G-Class & Mercedes-Maybach w Mercedes-Maybach.
Silniki strumieniowe i chłodzone akumulatory
CONCEPT AMG GT XX generuje moc szczytową ponad 1000 kW, co odpowiada ponad 1360 KM. Wyjście to osiąga trzy innowacyjne silniki zintegrowane z wysokowydajnymi elektrycznymi układami napędowymi (HP.EDU) na przednich i tylnych osiach. Tylna oś ma dwa chłodzone olejem silniki osiowe, które są połączone z kompaktowymi skrzyniami biegów i jednym falownikiem w jednej obudowie. Przedni napęd elektryczny działa jak silnik wspomagający i jest aktywowany tylko wtedy, gdy jest potrzebny, aby zapewnić dodatkową moc lub trakcję.
Producent podkreśla, że silniki osiowe są znacznie mocniejsze, a jednocześnie są lżejsze i bardziej kompaktowe. Ich gęstość mocy jest około trzykrotnie wyższa, a jednocześnie ważą mniej i wymagają tylko jednej trzeciej przestrzeni instalacyjnej. Jednostki zapewniają wyższą ciągłą moc i większy moment obrotowy.
Akumulator wykorzystuje nowo opracowane cylindryczne ogniwa NCMA, które oferują wydajne chłodzenie i wysoką gęstość energetyczną ponad 300 Wh / kg dzięki ich wysokiemu i wąskiemu formatowi. Obudowa z aluminium spawana laserowo poprawia przewodność elektryczną i cieplną oraz przyczynia się do solidnej i długotrwałej wydajności akumulatora – podkreśla Mercedes.
400 km po pięciu minutach ładowania
Ogniwa akumulatora są inteligentnie i bezpośrednio chłodzone bezprzewodowo olejem, który optymalnie reguluje temperaturę każdego z ponad 3000 ogniw. Napięcie ponad 800 woltów skraca czas ładowania, a inteligentne zarządzanie ciepłem precyzyjnie kontroluje temperaturę ogniw, aby zapewnić maksymalną wydajność nawet przy intensywnym użytkowaniu.

Umożliwia to ładowanie CONCEPT AMG GT XX niezwykle szybko: platforma technologiczna ładuje się o mocy ponad 850 kW w szerokim zakresie krzywej ładowania. W ciągu zaledwie pięciu minut może naładować wystarczającą ilość energii na zasięg około 400 kilometrów (WLTP).
Odległości
| Kilometr | Czas | Miles | Czas |
| 2000 | 08h:40m:34,22s | 2000 | 0d: 14h:03m:10,25s |
| 3 961 | 17h:14m:42,06s | 5 tys. | 1d:11h:27m:03,47s |
| 5 tys. | 21h:54m:47,48s | 10 000 | 2d:23h:15m:45,04s |
| 7,300 | 1d:08h:07m:58,11 s | 15 000 | 4d:11h:52m:28,70s |
| 10 000 | 1d:20h:10m:00,45s | 20,000 | 6d:00h:23m:07,85s |
| 20,000 | 3d:16h:41m:52,75s | 25 tys. | 7d:14h:09m:52,47s |
| 21,196 | 3d:22h:03m:22,22s | ||
| 25 tys. | 4d:15h:44m:51,02s | ||
| 30 000 | 5d:14h:26m:53,71s | ||
| 40,000 | 7d:13h:02m:59,47s | ||
| 40,075 | 7d:13h:24m:07,10s |
Czas
| Godziny | Kilometr |
| 12 | 2749,924 |
| 24 | 5478,881 |
| 48 | 10859,526 |
| 72 | 16250,444 |
| 96 | 21632,451 |
| 120 | 26807,575 |
| 144 | 32099,133 |
| 168 | 37259,955 |

