Rynek BEV

Sprzedaż aut elektrycznych hamuje — lipiec najwolniejszy od stycznia

Kluczowy wpływ na to osłabienie miały Chiny – rynek odpowiadający za ponad połowę globalnej sprzedaży EV
Źródło zdjęcia: BYD

– W minionym miesiącu globalna sprzedaż samochodów bateryjnych wzrosła tylko o 21 proc. r/r
– To najniższy wynik od stycznia 2025 roku
– Powód spowolnienia? Słabsza kondycja chińskiego rynku, zwłaszcza segmentu hybryd plug-in
– Tymczasem Europa śrubuje wyniki

1,6 mln aut elektrycznych

W lipcu 2025 r. wzrost sprzedaży aut elektrycznych w skali globalnej wyhamował do zaledwie 21 proc. rok do roku, będąc „najsłabszym”, odnotowanym od stycznia i wyraźnie niższym od wyniku 25 proc. w czerwcu tego roku – podała firma badawcza Rho Motion. Sumarycznie sprzedaż aut elektrycznych i hybryd plug-in osiągnęła w ubiegłym miesiącu poziom 1,6 miliona sztuk.

Kluczowy wpływ na to osłabienie miały Chiny – największy rynek motoryzacyjny świata, odpowiadający za ponad połowę globalnej sprzedaży EV. W pierwszej połowie roku sprzedaż w Kraju Środka rosła średnio o 36 proc. miesięcznie, lecz w lipcu wzrost ograniczył się do zaledwie 12 proc., co związane było z tymczasowym wstrzymaniem programu dopłat rządowych dla aut elektrycznych i hybryd plug-in. Tym samym Chiny odnotowały sprzedaż rzędu jednego miliona pojazdów w lipcu – wylicza Reuters.

Stary Kontynent

Z kolei Europa zanotowała imponujący skok, bowiem sprzedaż wzrosła o 48 proc. do poziomu około 390 000 samochodów. W Ameryce Północnej odnotowano umiarkowany skok o 10 proc., czyli ponad 170 000 pojazdów. Największe różnice widać w „reszcie świata” – regionie określanym przez analityków za obszar poza Chinami, Europą i Ameryką Północną –odnotował wzrost aż o 55 proc., do ponad 140 000 samochodów.

Zdaniem Charlesa Lestera z Rho Motion – cytowanego przez agencję prasową – mimo regionalnych różnic, ogólny trend w kierunku elektryfikacji utrzymuje się i pozostaje silnie wzrostowy. Wskaźniki sugerują, że w Chinach wzrost sprzedaży ma powrócić do normy już w sierpniu, gdy rząd odblokuje nowe środki na wsparcie dopłat. Natomiast w USA tamtejszy rynek może odczuć spadek popytu po końcu września, gdy zakończą się ulgi podatkowe na zakup lub leasing nowych EV – przekonuje analityk.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Dynamika

Przy okazji danych za lipiec, warto spojrzeć także na dynamikę całego pierwszego półrocza 2025 roku, bo globalna sprzedaż EV sięgnęła wówczas 9,1 miliona sztuk, co oznacza wzrost o 28 proc. w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. W tym okresie Chiny sprzedały 5,5 miliona aut, co daje wzrost o 32 proc., Europa – 2,0 miliona, czyli wzrost o 26 proc., Ameryka Północna – 0,9 miliona, +3 proc., a reszta świata – 0,7 miliona, co odpowiada za aż +40 proc.

OW

REKLAMA