Wakacje trwają w najlepsze i Albania kusi polskich turystów – oferuje malownicze widoki, piaszczyste plaże i doskonałą pogodę, a to wszystko przy naprawdę niskich cenach. Dodatkowo można obcować z interesującą i wciąż nieodkrytą kulturą. Jak prezentuje się ten kraj pod kątem motoryzacyjnym? Od lat mówi się, że Albańczycy kochają Mercedesy i to te auta dominują tam na drogach. Ale lektura statystyk sprzedaży samochodów nowych może zaskoczyć.
Albania: Elektryki na fali wznoszącej
W I kw. 2025 r., zarejestrowano tam 980 samochodów elektrycznych (BEV), czyli zanotowano wzrost o 55% rok do roku. Łącznie, licząc BEV + PHEV, w pierwszym kwartale pojawiło się tam 2 323 nowych pojazdów zelektryfikowanych — to wzrost o 82% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Biorąc pod uwagę pierwszą połowę 2025 roku, zarejestrowano 8 701 aut BEV i PHEV w Albanii. Udział „czystego” EV to wciąż tylko 1% całej floty samochodowej kraju – tendencja jest jednak jednoznacznie wzrostowa.
ID.4 liderem?
Analizując dane sprzedażowe można zauważyć interesujące modele w czołówce. Na instagramowym profilu CarIndustryAnalysis pojawiło się zestawienie, według którego to VW ID.4 był najlepiej sprzedającym się samochodem w tym kraju w 2024 r. Brzmi to sensacyjnie, nie podano jednak źródła tej informacji, a analiza dostępnych danych nie wskazuje, by to ID.4 liderowało albańskiemu rynkowi przez cały rok. Nie znaczy to jednak, że modele elektryczne – łącznie z autem z Wolfsburga – nie są tam popularne.
Przykładowo, według danych CE Auto, w marcu 2025 r. dominowały marki chińskie, z BYD na czele. Miejsce pierwsze zajął model elektryczny, czyli Seagull, który wyprzedził BYD Song Plus (8,8% udziału).

Top 10 za marzec 2025 r. niemal wypełniły modele BEV: znalazły się w nim oprócz BYD także VW ID.3, ID.4 i ID.6, a także Hyundai Ioniq 5 i Audi Q4 e-tron.

Jednocześnie, sytuacja na rynku albańskim dynamicznie się zmienia: w czerwcu 2025 r. najczęściej rejestrowanym modelem była Dacia Sandero (11,5%), na kolejnych pozycjach uplasowały się Skoda Kamiq, Škoda Scala, Fiat Panda. BYD Seagull i Yuan Plus również w znalazły się w Top 10, ale VW ID.4 pojawił się dopiero z udziałem około 0,4% (sprzedano tylko 3 sztuki). Nie zmienia to faktu, że pojawienie się aut BEV w „topce” to sytuacja godna zauważenia.

Albania elektromobilnie
W 2020 roku Albania wprowadziła zwolnienie z VAT-u dla importowanych samochodów z napędem elektrycznym (BEV) oraz obniżoną stawkę VAT (6%) dla elektrycznych minibusów. Dodatkowo właściciele pierwszego EV w rodzinie mogą liczyć na zwrot opłat rejestracyjnych, w tym za przeglądy, tablice rejestracyjne i certyfikaty, co przekłada się na oszczędność ok. 7 500 leków (330 zł).
Strategia energetyczna kraju („National Energy and Climate Plan 2023‑2030”) zakłada, że udział EV w ogólnej liczbie przejechanych kilometrów „pasażerskich” ma wzrosnąć do 10% do 2030 roku. Kraj dysponuje ok. 200-300 publicznymi punktami ładowania, z najlepszym pokryciem w stolicy, czyli w Tiranie. Działa tam już kilka prywatnych sieci, m.in. VEGA Charging (DC 30–100 kW), a także E-Mobility Albania i DAB Energy. Tamtejszy rynek należy obserwować z uwagą.
PMA

