Sebastian Grotek, Zastępca Dyrektora ds. rozwoju elektromobilności w Grupie Anwim, ujawnia podczas rozmowy z nami elektromobilne plany Moya energia. Zobaczmy w którym kierunku podąża firma i jakie cele sobie stawia.
Zacznijmy od najbliższej przyszłości. Jakie plany inwestycyjne ma MOYA energia na 2025-2026? Ile nowych stacji/punktów ładowania planują Państwo uruchomić?
Nie ukrywamy, że nasze plany inwestycyjne są bardzo ambitne i warto w tym miejscu zaznaczyć, że marka MOYA energia jest częścią Grupy Anwim, czyli właściciela stacji paliw MOYA. To obecnie trzecia co do wielkości sieć w Polsce, a przede wszystkim lider branży paliwowej pod względem tempa rozwoju. W sektorze elektromobilności dynamika rozwoju także stała się już znakiem rozpoznawczym MOYA energia.
W wielu aspektach rok 2025 możemy uznać za przełomowy: uruchomiliśmy już 50 nowych punktów ładowania (od końca kwietnia w zasadzie co tydzień otwieramy nowe, szybkie stacje ładowania), a do końca roku chcemy zwiększyć ich liczbę do ponad 130. Zgodnie z naszą strategią chcielibyśmy, aby w 2026 roku sieć MOYA energia liczyła ponad 500 punktów ładowania.
W jakich lokalizacjach priorytetowo będą powstawać nowe stacje? Czy koncentrują się Państwo na konkretnych regionach Polski?
Wybór konkretnych lokalizacji w dużej mierze uzależniony jest od dostępnych mocy przyłączeniowych. W tym roku stacje powstają w miejscach, gdzie proces ich uruchomienia przebiega najszybciej. Od przyszłego roku ruszamy z budową większych hubów ładowania, a stacje MOYA energia pojawią się również poza stacjami paliw MOYA – np. przy hurtowniach MAKRO, restauracjach, punktach usługowych czy hotelach, w ramach tzw. destination charging. Niezmiennie naszym celem pozostaje objęcie siecią całej Polski.
Oprócz aglomeracji i dużych miast, w których już działają nasze stacje (aglomeracja śląska – 8 stacji, Poznań – 2 stacje, Białystok, Opole, Elbląg) oraz tych, gdzie pojawią się one w drugiej połowie 2025 roku (Łódź, Wrocław, Trójmiasto, Szczecin, Toruń), w przyszłym roku planujemy uruchomić stacje również w Warszawie, Krakowie i wielu innych miastach.

Czy rozważają Państwo integrację stacji ładowania z magazynami energii i panelami fotowoltaicznymi?
Tak, dostrzegamy w tym duży potencjał. Prowadzimy obecnie analizy i przeprowadzamy pierwsze pilotaże, które pozwolą nam ocenić efektywność tego rozwiązania. Na ich podstawie podejmiemy decyzję odnośnie naszego zaangażowania. Chciałbym przy tym zaznaczyć, że już teraz 100% energii wykorzystywanej na naszych stacjach ładowania pochodzi z odnawialnych źródeł energii (OZE).
Czy skupiają się Państwo głównie na stacjach ładowania DC/HPC, czy może będą również inwestycje w stacje AC?
W segmencie szybkiego ładowania chcemy być jednym z liderów rynku. Inwestycje w szybkie i ultraszybkie ładowarki traktujemy więc priorytetowo, ponieważ to właśnie one najlepiej odpowiadają na oczekiwania kierowców i pozwalają znacznie oszczędzić czas. Jednocześnie nie wykluczamy uzupełnienia wybranych lokalizacji o dodatkowe punkty AC (poza punktami DC) – wszystko zależy jednak od indywidualnych uwarunkowań danej stacji ładowania i oczywiście potrzeb naszych Klientów. Rozwój infrastruktury dla EV w Polsce wciąż należy do największych wyzwań, jednak zdajemy sobie sprawę, że tylko kompleksowa i przemyślana oferta spełni wymagania użytkowników samochodów elektrycznych.
Jakie elementy mogą być wobec tego istotne z punktu widzenia obecnych i przyszłych właścicieli elektryków?
Zawsze punktem wyjścia są dla nas potrzeby kierowców. Z jednej strony odpowiadamy na nie inwestycjami w nowoczesną sieć szybkich stacji ładowania MOYA energia, a z drugiej, dbamy o komfort codziennych podróży, stawiając na wygodne rozwiązania mobilne, konkurencyjne ceny i realne korzyści za każde ładowanie. To z całą pewnością fundament naszej oferty – użytkownicy aplikacji mobilnych Super MOYA i MOYA firma zyskują niższe ceny na naszych stacjach, łatwy dostęp do prawie 4000 punktów partnerskich (liczba ta bardzo dynamicznie rośnie – rok wcześniej mieliśmy ich ponad dwukrotnie mniej), a każdą transakcję nagradzamy punktami lojalnościowymi w aplikacji, które można wymienić na nagrody na stacjach paliw MOYA.
Jesteśmy blisko naszych Klientów także w mediach społecznościowych – na Facebooku oraz LinkedInie – gdzie nie tylko na bieżąco informujemy ich o nadchodzących promocjach czy nowych stacjach w naszej sieci, ale organizujemy też konkursy, w których do wygrania były choćby bilety na koncert legendarnej grupy AC/DC w Paryżu. Zależy nam również na tym, aby każdy z potencjalnych Klientów mógł w łatwy sposób uzyskać dostęp do wiarygodnych informacji na temat elektromobilności.
Na naszej stronie moya-energia.pl regularnie publikujemy artykuły, które mogą okazać się pomocne dla każdego użytkownika samochodów elektrycznych, a przy okazji – przełamać wiele stereotypów związanych z elektromobilnością. Oczywiście poza dawką wiedzy i praktycznych porad, odwiedzający naszą stronę mogą również poznać szczegóły letniej promocji na stacjach MOYA energia.
Zatrzymajmy się więc na chwilę przy temacie aplikacji mobilnej. Jakie są plany MOYA energia w zakresie jej rozwoju i nowych funkcjonalności?
Nasza aplikacja już dziś jest unikatowym rozwiązaniem na rynku – jako jedyna łączy w sobie funkcjonalności związane z tankowaniem, ładowaniem i zbieraniem punktów w programie lojalnościowym. Pod tym względem jest bez wątpienia najlepszym wyborem dla osób korzystających jednocześnie z pojazdów elektrycznych, jak i spalinowych. Co warte podkreślenia, jako pierwsi w Polsce zaczęliśmy nagradzać użytkowników EV za ich aktywność. Nie zamierzamy bynajmniej na tym poprzestać – naszym celem nadal pozostaje wyznaczanie standardów i budowanie najbardziej atrakcyjnej i kompleksowej oferty na rynku.
Naturalnie, wsłuchujemy się też w opinie naszych użytkowników i stale rozwijamy aplikację. We wrześniu wprowadzamy nową funkcjonalność, dzięki której Klienci będą mogli wymieniać zebrane punkty na ładowanie z rabatem sięgającym nawet do 50 procent! Natomiast naszym celem długoterminowym – do 2030 roku – jest udostępnienie użytkownikom aplikacji Super MOYA i MOYA firma ponad 10 000 punktów ładowania w całej Polsce.
Jak dokładnie działa Wasz program lojalnościowy? Dlaczego warto właśnie teraz zacząć korzystać z aplikacji Super MOYA?
Odpowiedź jest bardzo prosta – to się po prostu opłaca. Przede wszystkim, korzystając z aplikacji Super MOYA, już teraz można realnie zaoszczędzić. W sierpniu ładowanie z aplikacją będzie tańsze nawet do 1 zł/kWh w porównaniu z innymi metodami płatności. Dodatkowo każda transakcja premiowana jest punktami w naszym programie lojalnościowym. Dokładnie rok temu jako pierwsi na rynku wprowadziliśmy taką gratyfikację dla użytkowników aut elektrycznych – nagradzamy ich za ładowanie zarówno na stacjach roamingowych dostępnych w aplikacji, jak i na stacjach własnych MOYA energia, gdzie bonus jest dwukrotnie większy i wynosi 20 punktów za każdą kWh.
Co to oznacza w praktyce? Już 30 kWh stanowi równowartość kawy lub hot doga, które można odebrać na stacjach paliw MOYA. Większe ładowanie, powyżej 60 kWh, wystarczy zatem, aby za zdobyte punkty otrzymać obie te nagrody – i to w ramach jednej transakcji! Ale to nie wszystko – dodatkowo, jeśli wartość ładowania przekroczy 100 zł, przyznajemy ekstra bonus w postaci 600 punktów. W efekcie jedno ładowanie z naszą aplikacją to nie tylko oszczędności, ale nawet kilka nagród do natychmiastowego odbioru na stacjach paliw MOYA.
Jakie segmenty klientów będą priorytetowe dla MOYA energia w najbliższej perspektywie?
W najbliższej przyszłości priorytetowe znaczenie będzie miał dla nas segment pojazdów osobowych i dostawczych. Głównie ze względu na jego skalę i potencjał do dalszego dynamicznego wzrostu w zakresie EV. Skupiamy się tutaj zarówno na Klientach indywidualnych, jak i flotowych, którym proponujemy konkretne korzyści. Z myślą o indywidualnych użytkownikach aut elektrycznych przygotowaliśmy letnią promocję na naszych stacjach, która uznana została za najlepszą ofertą wakacyjną DC/HPC przez EV Klub Polska. Idealnie uzupełnienia ją trwająca obecnie akcja „Autostrada do Elektromobilności”, której – jako MOYA energia – jesteśmy oficjalnym partnerem. Podróżowanie nawet w dłuższe trasy w okresie wakacyjnym może być teraz nie tylko wygodniejsze, ale i dużo bardziej opłacalne.
W jaki sposób zbudowana jest oferta MOYA energia dla klientów flotowych? Czy rozważają Państwo również wejście w biznes infrastruktury dla transportu ciężkiego?
Przede wszystkim nasza oferta jest dopasowana do potrzeb różnych grup Klientów – począwszy od mikrofirm, przez małe i średnie przedsiębiorstwa, aż po największe korporacje i floty międzynarodowe. Klientom biznesowym oferujemy multienergetyczną kartę MOYA firma, która jest kompleksowym rozwiązaniem dla flot mieszanych lub całkowicie elektrycznych. Cieszymy się, że nasza karta drugi rok z rzędu nagrodzona została w prestiżowym plebiscycie Fleet Derby 2025, co tylko potwierdza, że aktualnie jest ona jednym z najlepszych narzędzi do zarządzania flotą. Umożliwia nie tylko ładowanie i tankowanie za pomocą jednej karty, ale także korzystanie z dodatkowych usług – opłat parkingowych, myjni czy videotollingu na autostradach.

Doskonale rozumiemy, jak ważne z perspektywy fleet managerów są dziś nowoczesne, intuicyjne narzędzia, dlatego zapewniamy im dostęp do panelu eBOK z pełną obsługą online oraz – również nagradzaną w branżowych konkursach – aplikację mobilną MOYA firma. Istotnym elementem naszej oferty b2b są też benefity dla pracowników – flagowym rozwiązaniem jest karta pracownicza umożliwiająca m.in. zniżki na prywatne tankowania (a w przyszłości również ładowania).
Co ważne – wdrożenie tego rozwiązania jest bezpłatne, a korzystają z niego już m.in. duże sieci handlowe, służby mundurowe, a wkrótce także pracownicy jednego z banków. Nasza oferta nie ogranicza się tylko do działalności w Polsce, ale wspiera również firmy zajmujące się transportem międzynarodowym. W odpowiedzi na ich potrzeby powstała dedykowana karta TFC by MOYA, która umożliwia dostęp do stacji paliw oraz stacji ładowania w całej Europie.
Od dłuższego czasu intensywnie analizujemy możliwości rozwoju infrastruktury dla transportu ciężkiego. Floty pojazdów ciężarowych to istotny segment działalności paliwowej Grupy Anwim, dlatego planujemy poszerzyć naszą ofertę również o usługi ładowania. Najpóźniej w połowie przyszłego roku powstaną pierwsze punkty ładowania MOYA energia dedykowane dla eHDV, a prace nad kolejnymi już się rozpoczęły.
Dziękujemy za rozmowę,
elektromobilni.pl

