Legendarny napęd Subaru
Subaru niegdyś słynęło z rajdowej historii, legendarnego napędu S-AWD i silników typu boxer. Dziś nie działa już w rajdach, a napęd został. Silniki także (również w formie hybrydowej), choć firma coraz mocniej działa także w segmencie elektromobilnym. Wybór modeli EV może być zresztą radą dla tych, którzy narzekają, że
Szybkie „elektryki”
Subaru nie oferuje już mocnych samochodów, a parametry silnikowe wersji spalinowych są coraz skromniejsze (np. nowy Forester ma tylko 136 KM, podczas gdy poprzednia generacja rozwijała 150, a jeszcze wcześniejsza mogła mieć 240). Subaru na prąd mogą być szybkie – nawet szybsze niż dawne, cenione Imprezy STI. Sprawdźmy, jakie nowości szykuje japońska firma na rynek europejski, który – jak widać – staje się dla niej coraz ważniejszy. Obecnie w ofercie jest tylko jeden elektryk – Solterra. Przejdzie odświeżenie, ale to nie koniec nowości.
Subaru – trzy premiery
Subaru pokazało aż trzy nowe modele elektryczne. Obok gruntownie odświeżonej Solterry zadebiutowały zupełnie nowe modele: Subaru Uncharted oraz Subaru E-Outback. Wszystkie oferują napęd elektryczny, co najmniej 21 cm prześwitu i pojawią się w sprzedaży najpóźniej w I kwartale 2026 roku.
Co szczególnie zaskakujące – Subaru po raz pierwszy oferuje elektryczny model z napędem na przednie koła, co jest sporą rewolucją w marce słynącej z napędu AWD. Warto jednak pamiętać, że w dziejach oferowano np. przednionapędowe Imprezy.
Subaru Uncharted – crossover z opcją FWD
Uncharted to lifestylowy crossover o długości ok. 4,5 m, konkurujący np. z Hyundaiem Koną Electric czy Peugeotem e-3008, a także ze Skodą Elroq. Będzie dostępny w trzech wersjach, z których jedna będzie sprzedawana z napędem wyłącznie na przednie koła. Jak widać, klienci będą mieć wybór, bo odmian czteronapędowych też nie zabraknie.

Auto ma nowoczesne, „muskularnie” prezentujące się nadwozie, z opadającą linią dachu, modnymi, chowanymi klamkami i przestronną kabiną z płaską podłogą. To techniczny bliźniak Toyoty C-HR+, z kolei jego przednia część nadwozia bardzo przypomina Solterrę.
Wersje napędowe Uncharted:
224 KM, FWD + akumulator 57,7 kWh: zasięg do 445 km
224 KM, AWD + akumulator 77 kWh: zasięg do 470 km
Topowa AWD (338 KM): przyspieszenie 0–100 km/h w 5 s, zasięg do 470 km, możliwość holowania przyczepy do 1500 kg
Uncharted można ładować z mocą do 150 kW (DC) lub 22 kW (AC). Wnętrze to kopia kokpitu z Solterry – z cyfrowym zestawem wskaźników, 14-calowym ekranem i z fizycznymi pokrętłami klimatyzacji.
Subaru Solterra – teraz mocniejsza i szybsza
Odświeżona Solterra zadebiutuje jeszcze w 2025 roku. Wersja po liftingu zachęca nową stylizacją – z lakierowanymi nadkolami i zmienionymi reflektorami, a także m.in. z napisem „Subaru” zamiast logo z tyłu. Oferuje też znacznie lepsze osiągi.
Teraz w ofercie znajdzie się wersja z dwoma silnikami o łącznej mocy 338 KM. Otrzyma napęd AWD i akumulator 73,1 kWh, zapewniający zasięg ponad 500 km. Przyspieszenie 0–100 km/h: w 5,1 s (poprawa w stosunku do obecnej wersji o prawie 2 sekundy)

Oprócz tego, zachowa zalety znanego modelu, takie jak przestronne wnętrze z bagażnikiem wyposażonym m.in. w gniazdo 230V. Auto ma także kamerę terenową i 21 cm prześwitu, a we wnętrzu zagościły większy ekran systemu multimedialnego, dwie ładowarki indukcyjne i nowe schowki i uchwyty na kubki. Rywale: np. Nissan Ariya, VW ID.4/ID.5, Kia EV6.
Subaru E-Outback – rodzinne kombi szybsze niż dawne STI
Być może największym zaskoczeniem jest pojawienie się nazwy E-Outback. Tak naprawdę, to Solterra w wersji z dłuższym bagażnikiem, a nie Outback w wersji elektrycznej. Wcześniej opisywaliśmy ten model pod nazwą Trailseeker – bo tak nazwano prototyp.
Najważniejsze dane techniczne:
Napęd AWD, 375 KM
Przyspieszenie 0–100 km/h: 4,4 s – to szybciej niż w kultowej Imprezie WRX STI!
Akumulator 74,7 kWh
Auto ma 21 cm prześwitu. Trafi do salonów w I kwartale 2026 roku. Będzie to flagowy model Subaru w segmencie elektrycznym. Rywale: Skoda Enyaq, VW ID.7 Tourer (ale nie ma dużego prześwitu), Tesla Model Y.

Współpraca z Toyotą
Subaru rozwija swoje elektryki we współpracy z Toyotą – ta dostarcza platformę e-TNGA, wnętrza i napęd, a Subaru zajmuje się zestrojeniem zawieszenia, układu kierowniczego i napędów 4×4. Jak podkreśla Masahiko Inoue, odpowiedzialny za projekt, Subaru postawiło na radość z jazdy, dynamikę i kontrolę, w przeciwieństwie do bardziej komfortowo nastawionych Toyot.
Czy takie modele przekonają do siebie tych, którzy pamiętają dawne, usportowione Subaru? Czy firma zdobędzie nowych klientów? Sporo zależy tu także od cen. Tych jeszcze nie znamy. Poszerzanie elektrycznej gamy (i w ogóle gamy europejskiej, dotychczas dość skromnej) jednak cieszy.
PMA

